Dagens PS

Designkoncept - vision eller verklighet

Vision eller verklighet
264-fots konceptbåten Decadence är visualiserad av Andy Waugh Yacht Design. Om bilden är gjord i ett designprogram eller med AI, vet vi på redaktionen inte. Men spelar det någon roll egentligen när vi tittar på den? För vilket det än är, så är det bara en bild? (Foto: Andy Waugh Yacht Design)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 juni 2023Publicerad: 15 juni 2023

I gränslandet mellan tanke och verklighet, ryms alla de processer som krävs för att en idé ska förkastas eller realiseras. Vi tittar närmare på detta ingenmansland, rymmande allt från vilda visioner till handfasta orders. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den amerikanska bilindustrin fattade tidigt. Skulle kunderna förstå, så måste det finnas i verkligheten. Skisser och bilder i alla ära – det är först när en idé finns i verkligheten som de flesta begriper vad du talar om.

Därför skapades begreppet konceptbilar.

Vision eller verklighet

När Porsche skulle uppdatera 918 Spyder, så var detta den första bilden som släpptes. EN konceptmodell i lera på den nya bilen som håller på att karvas ut. Verklighet – javisst. Men långt ifrån en färdig bil. (Foto: Porsche)

Konceptbilarna var och är, modeller i olika skalor av en framtida bil. Vissa bygger de ända fram så de är körbara.

Vissa tar fram fullskalemodeller tidigt i processen för att realisera de teoretiska linjer som ritbordet presterar.

Enklare med modeller

Samma sak med arkitekter. Ska ett område bebyggas eller förnyas, räcker bilder och skisser en bit. Med det är först när det görs en modell, som allmänheten verkligen förstår vad du talar om.

Vision eller verklighet

En detaljerad stadsmodell över Helsingborg. Lätt att ta till sig hur det skulle bli om ett hus rivs och ersätts med ett annat. Inte verklighet med ett bra sätt att visualisera idéer. (Foto: junemorgan.com)

I båtvärlden är denna konceptvärld en ganska grå zon. Serietillverkningen av båtar har aldrig varit så stor att den lämnat ekonomisk plats för konceptmodeller, helskalemodeller eller andra visualiseringsvarianter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ju större – desto mer teoretiskt

Mindre föremål är ofta lättare att ta till sig på ritbordet än större. Så när det kommer till större föremål, så är gränslandet mellan dröm och verklighet, en mycket viktig plats att utforska ordentligt.

Vision eller verklighet

Det föds en idé. Hur skulle det se ut att blanda moderna linjer med traditionella material? En skiss senare och artisten Bo Zolland har gett oss något att ta ställning till. Datorn är det som är verktyget som använts här. (Foto: Zolland design)

När en större Custombyggd båt ska bli verklighet, så börjar det ju alltid med beställarens dröm. Hans vision om den nya båten ska konstruktören försöka fånga och realisera.

Ord ska bli skrovlinjer. Smak ska bli färger och en känsla ska bli en realitet.

Omöjligt med fullskala

Eftersom det på alla sätt är omöjligt att skapa en fullskalemodell av ett nytt båtprojekt, är det med skissblock och penna som de första realiseringarna görs.

Idag för det mesta med datorkraft där idéskisser lätt blir till på skärmen.

Vision eller verklighet

När Torsten Kreuger skulle bygga en ny parad-yacht, bad han flera konstruktörer om förslag. Här CG Petterssons idé till yacht, som Kreuger valde bort. Ritningen är verklig och går att på. Båten blev dock aldrig verklighet. (Foto: Digitalt museum)

ANNONS

Idéskisser och konceptritningar har alltid gjorts när det gäller specialbeställningar. I den gode CG Petterssons arkiv finns det mängder med ritningar på båtar som aldrig fick bli verklighet. Likaså hos racermästaren Ruben Östlund och Owe Forslund.

Tyska superyachtvarvet Lürssen har satt ord på processen där tankar och idéer måste få flöda fritt: “You can’t plan Eureka moments. But you can set the stage for them”.

Vision eller verklighet

Onur Kiren är en havde unga designers som superyachtvarvet Lürssen har lyft fram som en av framtidens designers. Här hans skisser på en båt som kanske kan bli verklighet. (Foto: Lürssen)

Att fästa idéer och tankar på papper är ett bra sätt att få en känsla för hur orden som växlas, ser ut i någon slags verklighet.

Och just detta med ord, har ju just blivit användbara tillsammans med ett alldeles nytt verktyg; AI.

Rädsla för det nya

Idag är nyfikenheten lika stor som rädslan för detta nya verktyg. De vanliga orosropen, som alltid kommer fram när en ny teknik planteras, hörs ropas i korridorerna.

Bortsett från oron att AI ska ta våra jobb, föds också funderingen på om det som AI kreerar, är på riktigt?

Är det lika fint att med ordens hjälp diktera hur en AI-renderad bild ska se ut, som att för hand måla det du vill säga?

ANNONS

Och finns det som är gjort i AI “mindre” än om du själv ritat en skiss på ett papper eller, för all del, på datorn?

Inget är på riktigt

I gråzonen mellan idé och verklighet, är egentligen ingenting på riktigt. Det är här brainstormen viner i gränderna. Det är här som visionernas sol lyser starkast.

Och det är här de mest galna tankarna föder fram de mest geniala lösningarna.

Vision eller verklighet

När vi skrev om denna orgie i 1700-talslyx, ställdes frågan – finns den i verkligheten? Och om den inte gör det – är det då inte bara en AI-bild? Nej, den finns inte i verkligheten och ja, allt tyder på att den är AI-renderad. Men den är väl lika verklig för det? Som till exempel Bo Zollands data-ritade runabout ovan? Eller? (Foto: Instagram)

Läs mer om: När oändlig lyx passerar gränsen.

När de stora superyachtvarven befinner sig i gråzonen med en kund, är det en tid fylld av skisser, utkast, tankar på pappret och visioner i datorer.

Inget som görs är verklighet, men det är en väg som måste byggas för att så småningom föda fram något som kan bli en båt. På riktigt liksom…

När framtidens designers har lärt sinat använda AI som ett kraftfullt skissverktyg i en process, kommer det underlätta massor för skiss- och idé-stadiet.

ANNONS

AI som verktyg

AI-konstnären kommer med ord beskriva för AI vad beställaren önskar sig. Ai kommer sedan snabbt kunna visa upp en konceptskiss på det som konstnären beskrivit.

Utifrån den skissen kan nya verbala orders ge, för att snabbt förändra förutsättningarna och snabbt spotta ur sig en ny skiss.

När denna AI-fas av brainstormen är förbi, kan designern ta sina intryck och ta dem ett steg till mot framtidens fysiska verklighet.

Men innan den första biten plåt skärs ut, så är ju denna gråzon en utvecklingsfas, som till det mesta är helt skiljt från det vi kallar verklighet.

Eller?

Läs också om:

Fem svenska konceptbilar
Zolland design

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS