Dagens PS

Designern skapar couture av skrot från Hyundai

Hyundai
Designern Jeremy Scott har skapat haute couture av kasserade bildelar (Foto: Hyundai).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 22 mars 2023Publicerad: 22 mars 2023

Stjärndesignern Jeremy Scott skapar haute couture av skrotade bildelar från Hyandai.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Elektriska ledningar invävda i en klänning och en aftonklänning skapad av vindrutetorkare – ja det är en del av resultatet av modedesignern Jeremy Scotts och Hyundais senaste projekt, skriver CNN.

I ett samarbete med den sydkoreanska biltillverkaren har designern förvandlat skrot och gamla bildelar till fantastisk haute couture, eller “car-ture” som Scott själv säger.

De unika plaggen presenterades på onsdagen i Seoul, Sydkorea. Det var Hyundai som gav designern i uppdrag att återanvända kasserade säkerhetsbälten, bakljus och till med navkapslar från tillverkarens produktion.

Fjärde projektet för Hyundai

Elkablar och gamla vindrutetorkare får nytt liv i designers Jeremy Scotts senaste projekt (Foto: Hyundai).

Kollektionen är det fjärde samarbetet för Hyundai som för fyra år sedan drog i gång sitt årliga initiativ “Re: Style”, där biltillverkaren ber framstående modedesigners att återställa bilskrot till mode.

Tidigare år har vissa designers sålt en del av sina skapelser i begränsade upplagor, men Scotts plagg är gjorda för att ställas ut och beundras. Kreationerna kommer att visas under de närmaste två veckorna i Seoul.

“En del av plaggen kommer förmodligen att vara väldigt, väldigt svåra att bära, eftersom de inte är särskilt traditionella,” medgav designern i en intervju.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Urban inspirerande elegans

ANNONS

Designer har använt flera olika material för skapa de unika plaggen (Foto: Hyundai).

I en intervju med CNN sa den 47-åriga designern att velat göra om skrotet till något som “skulle vara skulpturalt, inspirerande och slående.” Han tog klänningen där han använt vindrutetorkare som exempel, och tillade att kollektionen kombinerar elegans med “något väldigt urbant.”

“Så det är väldigt fransk couture på det sättet, men väldigt cyberpunk på ett annat sätt”, menar han.

Popkulturens mest respektlösa designer

Jeremy Scott kallas i bland för “modets sista rebell” (Foto: Wikimedia).

Jeremy Scott har en lång bakgrund som modedesigner, och de spektakulära nya klänningarna är en påminnelse om varför Scott anses vara en av modebranschens mest uppfinningsrika figurer.

Ända sedan han lanserade sitt varumärke under eget namn i Paris 1997, har designern byggt upp ett rykte som “popkulturens mest respektlösa designer”, och “modets sista rebell”.

Han har samarbetat med många olika varumärken, och för två dagar sedan blev det känt att han efter 10 år slutar som chefsdesigner hos lyxmodemärket Moschino.

Designade fotbollströjor under VM

ANNONS

Det här är Scotts andra samarbete med Hyundai, som hävdar att företaget kommer att vara koldioxidneutralt år 2040. Förra året använde designern polyester gjord av PET-flaskor för att tillverka en serie fotbollströjor för biltillverkaren inför fotbolls-VM i Qatar.

Vill du läsa mer om mode och design eller om bilar? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Mercedes och Moncler rullar ut konst i hop

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]