Dagens PS

Den stora missen med Kias nya logga

KIA EV6 har snygga linjer och en design som attraherar många. (Foto: Kia)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 22 nov. 2022

I början av januari 2021 lanserade Kia sin nya logotyp med tillhörande slogan för att markera ett nytt kapitel i det koreanska märkets historia. Nu visar det sig att över 30 000 personer söker fel efter Kias märke i diverse sökmotorer varje månad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mer specifikt söker folk efter ”KN car” i stället för ”Kia” då den nya logotypen anses vara förvirrande. Vissa (amerikanska) konsumenter har även fått för sig att det rör sig om ett helt nytt bilmärke.

Kias logotyp har varit på tapeten länge

Diskussionen och förvirringen beträffande Kias nya logotyp har varit på tapeten länge. Om man söker på fenomenet online får man upp en rad träffar och flertalet trådar där ämnet avhandlas.

Problematiken verkar emellertid inte vara lika utbredd på den svenska marknaden.

Sökningar efter ”KN car” drog i gång i mars 2021 – bara några månader efter Kias varumärkestransformering. Det är primärt i USA som förvirringen har uppstått, men även i Sverige finns det sökningar på ”KN bil”.

kias logotyp

Förvirringen är som störst i Kroatien och USA. (Foto: Google Trends)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Annat perspektiv

När man är insyltad i bilbranschen är det otroligt lätt att missa hur gemene man (och konsument) uppfattar diverse förändringar inom branschen.

ANNONS

Bara för att Kia lagt multum på en ny varumärkesstrategi och ändrat logotyp på alla sina bilar betyder det inte att en icke-bilintresserad individ kommer att lägga märke till det.

Enligt Google Trends  verkar förvirringen vara som störst i Kroatien, följt av USA och i sin tur Förenade Arabemiraterna.

Eftersom det dyker upp nya bilmärken kors och tvärs är det ingen överrasking att man inte förvånas när man tror sig se ett nytt märke som heter ”Kn car” ute på vägarna.

Det mest intressanta är att vissa har sökt på KN Carnival och KN Telluride – de har alltså fått fel på bilmärket men rätt på Kia-modellen.

kias logotyp

Sökningarna för “KN” har ökat markant sedan den nya logotypen lanserades. (Foto: Google Trends)

 

Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]