Alla 500 Bugatti Chiron som har tillverkats har sålts slut snabbare än väntat. Nu säljs världens sista Chiron Profilée med W16-motor på auktion.
Världens dyraste nya bil såld på auktion


Mest läst i kategorin

Det är det välrenommerade auktionshuset RM Sotheby’s som har tagit sig an uppgiften att sköta försäljningen av den sista Bugatti Chiron.
Modellversionen bär namnet Chiron Profilée och var tänkt att tillverkas i flera exemplar.

Bugatti Chiron Profilée är den enda av sitt slag. (Foto: Bugatti)
Chiron Profilée var tänkt att bli fler
På grund av den oväntat snabba försäljningen av de 500 tillverkade bilarna hann Bugatti endast med att tillverka en enda förseriebil.
Det är just denna bil, som är helt unik och den enda av sitt slag, som har sålts på auktion i Paris.
Profilée bygger på den mest extrema specialversionen Pur Sport men med högre komfort efter förfrågan från Bugattis kunder.

Bugatti har lyssnat på kundernas önskemål under utvecklingen av bilen. (Foto: Bugatti)
Sista W16-motorn
Den har samma, välkända W16-motor som sitter i Bugatti Chiron. Den 16-cylindriga 8,0-liters motorn producerar 1 500 hästkrafter och 1 600 newtonmeter.
Tack vare kortare utväxling accelererar Profilée från 0 till 100 km/h på 2,3 sekunder. 0 till 200 km/h går på 5,5 sekunder och stillastående till 300 km/h tar endast 12,4 sekunder.

0 till 300 kilometer i timmen tar bara 12,4 sekunder. (Foto: Bugatti)
Profilée är begränsad till 380 km/h
Toppfarten är begränsad till imponerande 380 kilometer i timmen vilket är 30 kilometer i timmen mer än vad Pur Sport klarar av.

Insidan är full av exklusivt läder. (Foto: Bugatti)
Insidan är täckt med läder av allra högsta kvalitet och den exteriöra designen är utvecklad för att maximera downforce och minimera luftmotståndet.
Profilée är den enda Bugattin i modern historia med en svepande, fast vinge. Den ska hjälpa till att stabilisera bilen samt möjliggöra den höga toppfarten.

Profilées svepande bakända är unik. (Foto: Bugatti)
Bugatti säljer bilen till högstbjudande
Bugattis vd, Christophe Piochion, har uttryckt att det vore beklagligt att inte låta världens sista nya Bugatti med W16-motor utnyttjas till fullo.
Han menar att kunderna förtjänar att uppleva och njuta av en unik del av märkets historia.
Priset: 111 miljoner kronor
Världens sista Bugatti Chiron såldes på RM Sotheby’s auktion den 1 februari för 9 792 500 euro inklusive skatter och avgifter. Det motsvarar strax över 111 miljoner svenska kronor.

Prislappen landar på över 100 miljoner kronor. (Foto: Bugatti)
Bugatti meddelar att en del av intäkterna går till välgörande ändamål.
Läs även: Recension av Bugatti Chiron
Läs även: Fem dyraste bilarna sålda 2022

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.