Dagens PS

Den nya elbilen gömmer nödöppningen

Ellås i all ära men när elen är bruten och branden närmar sig då är det inte lika kul längre. (Foto: Dodge)
Ellås i all ära men när elen är bruten och branden närmar sig då är det inte lika kul längre. (Foto: Dodge)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 dec. 2024Publicerad: 01 dec. 2024

Elektroniska dörröppnare blir allt vanligare i moderna bilar. Men den manuella reservöppningen i nya Dodge Charger Daytona väcker frågor om säkerheten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Trenden med elektroniska dörröppnare har funnits i bilvärlden i över ett decennium. Bilar som Chevrolet Corvette C5 och Dodge Viper är några exempel.

I USA krävs det att bilar med denna typ av dörröppning även har en manuell reservöppning. Placeringen av denna reservöppning varierar dock mellan olika biltillverkare.

Snygga men osäkra bilar. (Foto: Dodge)
Snygga men osäkra bilar. (Foto: Dodge)

Dolda handtag en fara

Dodge Charger Daytona, som nyligen visades upp på Los Angeles Auto Show, har en knapp för dörröppning på insidan av dörren. Den manuella reservöppningen är däremot placerad djupt inne i dörrsidan och syns inte från förarsätet skriver Carscoops.

Denna design har väckt frågor om säkerheten. Kommer förare som inte är bekanta med bilen att kunna ta sig ut i händelse av en olycka eller strömavbrott?

Ja här sitter låsknapparna men var sitter den manuella reservöppningen? Den är dold.. (Foto: Doge)
Ja här sitter låsknapparna men var sitter den manuella reservöppningen? Den är dold.. (Foto: Doge)
ANNONS

Senaste nytt

Folk har dött i Teslor

Tesla har fått kritik för liknande placeringar av manuella dörröppnare, särskilt i baksätet där de ibland är gömda under mattan.

ANNONS

Lyckligtvis finns det biltillverkare som Lexus och Audi som har en enklare lösning. De använder ett fysiskt handtag som både aktiverar den elektriska dörröppningen och fungerar som manuell reservöppning.

Frågan är om det borde finnas krav på en mer lättillgänglig manuell dörröppning i bilar med elektroniska dörröppnare.

Eller ska biltillverkarna ha friheten att placera dem som de vill?

Lexus och Audi visar vägen

Lexus och Audi har implementerat en lösning där ett fysiskt handtag används för att öppna dörren. Ett lätt drag aktiverar den elektriska öppningsmekanismen, medan ett kraftigare drag aktiverar den manuella reservöppningen.

Denna design är både enkel och elegant, och den eliminerar risken för att passagerare blir instängda i bilen vid en nödsituation. Kanske är det dags för Dodge och andra biltillverkare att ta efter denna lösning?

Enklare kan vara bättre

I slutändan handlar det om att hitta en balans mellan design och säkerhet. Att gömma manuella dörröppnare för att skapa en ren och modern interiör kan äventyra passagerarnas säkerhet i en nödsituation.

Fyra döda i Tesla-brand – dörrarna gick inte att öppna

Den 24 oktober tappade föraren av en Tesla Model Y kontrollen över fordonet och körde in i en stolpe i centrala Toronto, rapporterar CBC News. Efter att

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]