Vill du ha en Honda med V8? Då är det enda alternativet en Honda Crossroad som egentligen är en Land Rover Discovery med Honda-emblem.
Den enda Hondan med V8
Mest läst i kategorin
Under 80- och 90-talet ökade suvar markant i popularitet.
Det är bland annat därför det finns hela 15 varianter av kultbilen Isuzu Trooper som lanserades 1981.
En av dessa är Acura SLX (Acura är Hondas lyxbilsarm) som tillverkades för den amerikanska marknaden.
Honda Discovery? Land Rover Crossroad?
För den japanska och nya zeeländska marknaden satsade dock Honda på ett annat spår.
Honda och Rover samarbetade under sent 80-tal med syfte att väcka märket Sterling till liv, vilket inte gick något vidare.
Detta samarbete, samt det faktum att Honda var långsamma med att få ut en suv på marknaden, gjorde att de i stället tog en Land Rover Discovery, klistrade på Honda-emblem, satte på andra hjul, och bytte namn på den – vips så blev Honda Crossroad till.
Paradoxal modell
Kruxet är att Hondas specialitet är att tillverka pålitliga bilar för den stora massan.
Verkligheten är en annan för Land Rover, inte minst Discovery som är lika pålitlig som en vägpirat.
90-talets Crossroad är dessutom den enda Honda-bilen i historien som går att få med V8 – en 3,9-liters pjäs på 182 hästkrafter.
Apropå pålitlighet blev 4 754 Honda Crossroad återkallade 1997 då låsningsmekanismen för förardörren inte fungerade som den ska vilket innebar att dörren kunde öppnas av sig själv under färd.
Första och sista Hondan med V8
Honda Crossroad i Land Rover Discovery-utförande tillverkades mellan 1993 och 1998, uteslutande för den nya zeeländska och japanska marknaden.
Den sålde (förvånansvärt) bra men är idag exceptionellt svår att få tag på.
2007 kom en ny Crossroad, men denna gång rörde det sig om en faktisk Honda-suv för den japanska marknaden.
Den påminner en hel del om Honda Element men är betydligt mer terrängorienterad i sin framtoning.
Under huven kan man få antingen en 1,8 liter eller 2 liter stor fyra; inga fler V8:or.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.