Jaguar Land Rover utökar det redan massiva utbudet av Defender 130-modeller med nya drivlinor och utrustningsnivåer.
Defender 130 får massiv V8 och blir lyxig
Mest läst i kategorin
I konfiguratorn finns i dagsläget 68 olika Defender-modeller att bygga. Däribland finner man Defender 90, 110 och 130 med olika utrustning och drivlinor.
Nu utökar man modellutbudet för att försäkra att det finns en Defender som passar varje kotte på planeten.
Defender 130 Outbound: för den bekväma äventyraren
Om Defender som modell har varit lite för grovhuggen hittills ändrar man på det med hjälp av nya Defender 130 Outbound.
Det är alltså den största karossformen som Defender erbjuds i, men istället för att ha tre sätesrader och plats för åtta har man plockat bort den bakersta raden och nöjt sig med fem sittplatser.
Tack vare en längd på 5 358 millimeter blir lastkajen fullkomligt enorm. Därmed kan varje passagerare packa med sig allt och lite till.
Designmässigt ser den ut som något Indiana Jones och Batman hade valt som gemensamt färdmedel.
De flesta detaljer är svartmålade och vad som tidigare var ett fönster för den tredje sätesraden är nu en panel.
Under huven på Defender 130 Outbound sitter en treliters sexa med mildhybridassistans som producerar 400 häskrafter.
Det tillåter en dragkapacitet på upp till 3 000 kilogram, vilket duger gott för allt vad den aktiva livsstilen kräver.
Defender med V8 är miljöaktivisternas motvikt
Vi har tidigare testat Defender V8, som då endast fanns i den kortaste av de tre modellerna.
Nu har man bestyckat bägge storebröder med samma enorma femliters kompressormatade V8 som i Defender 130s fall producerar 500 hästkrafter och 610 newtonmeter.
Det duger för att 0-100-sprinten ska kunna avklaras på 5,7 sekunder. Det må inte låta särskilt kvickt, men med tanke på att Defender 130 är lika stor som en finlandsfärja är det mäktigt snabbt.
Den får även en hel del utrustning som är långt från friluftsanpassad, däribland exempelvis en ratt i mocka.
Samtliga ovan nämnda modeller går att beställa redan idag.
Läs även: Nya Porsche Cayenne behåller sin V8
Läs även: BMW satsar fortsatt på fossilt – trots lyckade elbilar
Läs även: Nya Mercedes E-Klass behåller bensin och diesel
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.