Att det vore omöjligt att köra elbil utan välutvecklad laddinfrastruktur, det är inget som makarna Chris och Julie Ramsay känner sig vid. Dessa inbitna elbilister ska köra en Nissan Ariya från Nord- till Sydpolen på helt egentillverkad el.
De ska köra 2 700 mil på egentillverkad el
Mest läst i kategorin
Nordpolen i fråga är en av de magnetiska varianterna, som i strikt mening är en sydpol. Gissningsvis rör det sig om den som råkar ligga på kanadensisk mark.
Därifrån ska paret köra söderut genom hela Nord- och Sydamerika, för att sedan ta sig över till Antarktis där man finner godtycklig sydpol.
Inga duvungar
Totalt handlar det om en sträcka på hisnande 2 700 mil, något som beräknas ta minst lika hisnande tio månader.
Som tur är har makarna Ramsay varit med förr. Paret är riktiga elbilspionjärer, som för tio år sedan blev först i världen med att genomföra det 1 700 mil långa Mongol Rally med elbil – deras egen Nissan Leaf.
Senaste nytt
Nissan X Arctic Trucks
Med tanke på det enorma PR-värdet i den bedriften är det knappast en slump att valet av bil ännu en gång landar på Nissan, som ser sin chans att marknadsföra modellen Ariya, som är deras svar på Volkswagen ID.4.
Sett till batteri och drivlina är det en Nissan Ariya i originalutförande. För att Nissans så kallade e-4ORCE-fyrhjulsdriftssystem ska komma till sin fulla rätt har man dock gjort diverse modifieringar.
För detta ändamål har man anlitat isländska Arctic Trucks. Deras modifikationer har inneburit en höjning av markfrigången och 39-tumsdäck…och karossen för att rymma monsterhjulen.
Egentillverkad el – enbart
Man kan förstås fråga sig varför resan ska ta hela tio månader. Om de skulle hålla redaktionens takt skulle ju själva sträckan kunna betas av på en knapp månad.
En del av svaret ligger i att man ska korsa svår terräng, bestående av alltifrån is och djup snö till öken och branta berg. Det är förstås därför Arctic Trucks-modifieringarna har varit nödvändiga.
Utöver det beror den ansenliga tidsåtgången på att man har för avsikt att enbart ladda bilen med förnybar el, vilken ska genereras med hjälp av en solpanel och ett vindkraftverk som kommer att tas med på resan.
Prylarna kommer att få åka på ett specialbyggt släp bakom bilen. Den obligatoriska espressomaskinen ska bo i bagageutrymmet.
Snart dags för avfärd
Resan kommer att inledas i mars, och kommer att kunna följas på Instagram-kontot poletopoleev.
Redan nu finns där gott om material för elbilsföraren som vill inspireras till att ta sig bortom laddinfrastrukturens begränsningar.
Läs även: Volkswagen ID. Xtreme är sjukt rolig att köra
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.