Scania-förare är ofta särskilt entusiastiska över sina lastbilar, och det verkar inte bara gälla här hemma utan även i Kina. Två kinesiska Scania-ägare är så entusiastiska att de körde hela 1 300 mil till en lastbilsfestival i Europa.
De körde från Kina till Sverige i en Scania


Mest läst i kategorin

Många lastbilschaufförer är väldigt fästa vid sina lastbilar, och det förefaller särskilt gälla de som kör en Scania.
Ägarna håller ofta sina bilar i väldigt fint skick, och modifierar och anpassar dem efter tycke och smak.
Nu har detta fenomen också börjat att sprida sig till Scania-förare i Kina, som också har fått nys om att det i Europa finns festivaler för deras favoritfordon.
Scania gillade resan
Två av dessa kinesiska Scania-förare är kompanjonerna Liu Weitao och Guo Longxian, som tillsammans driver ett åkeri i Shanghai.
Liu och Guo bestämde sig för att köra sin V8-bestyckade Scania 650 S till Truckstar-festivalen i Nederländerna.
Resultatet blev en 1 300 mil lång resa som den stora Scanian klarade av utan missöden.
Tack vare detta blev de båda uppmärksammade av lastbilstillverkaren.
Driver festival i Kina
När man väl dök upp var det den första gången i festivalens historia som en bil med kinesisk nummerplåt deltog.
På plats fick herrarna visa upp sin bil, som är målad med ett Transformers-motiv.
Liu fick även tillfälle att samla inspiration, då han själv organiserade Kinas första lastbilsfestival tidigare i år.
Hälsade på Svempa
Efter festivalen styrde de Liu och Guo kosan norrut mot Sverige för att hälsa på Svempa AB i Skogås.
Svempa AB drivs av Sven-Erik Bergendahl, och är känt i Scania-kretsar för att utföra spektakulära modifikationer på märkets lastbilar.
Det lilla svenska företaget blev känt i kinesiska lastbilskretsar när man ställde ut sitt spektakulära bygge Svempa 999 på bilsalongen i Shanghai 2011.
Rekordsiffror för Scania – ökar 36 procent
Podcast: “Vi körde lastbil hos Scania”
Hoppsan – svenska lastbilar blir 10 meter längre

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.