Dagens PS

De drabbas hårdast av Kina-tullarna

Mini Aceman är utvecklad av Spotlight Automotive, ett samriskföretag mellan BMW och Great Wall
Mini Aceman är utvecklad av Spotlight Automotive, ett samriskföretag mellan BMW och Great Wall (Foto: BMW)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 15 juni 2024Publicerad: 15 juni 2024

Kinesiskt byggda elbilar kan möta höga tullavgifter från EU – och vissa lär drabbas hårdare än andra. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Häromdagen lämnade EU besked om hur höga tullar unionen kan införa på kinesiska bilar

Upp till 38,1 procent blev slutsatsen, något som fick kineserna att gå i taket. 

Några som ser ut att drabbas hårt är BMW:s nya elektriska Mini-bilar, som står inför den högsta tullen. 

Orsaken? 

BMW gav inte EU tillräckligt med information för att klassas som samarbetsvillig. 

Tullar på väg för Mini-bilar

BMW:s nytillskott till elbilsfamiljen, Mini Cooper och Mini Aceman, riskerar att drabbas av den högsta elbilstullen på 38,1 procent. 

Denna utveckling följer EU:s pågående undersökning om att kinesiska tillverkare av elfordon tjänar “stort på orättvisa subventioner” från kinesiska staten. 

Produktionen av Cooper och Aceman sker i ett samriskföretag mellan BMW och kinesiska Great Wall, och inleddes strax efter att EU:s undersökning startade förra året. 

ANNONS

En källa, som valt att vara anonym på grund av pågående diskussioner, uppgav till Automotive News att BMW inte kunde lämna tillräckligt detaljerad information till EU för att klassas som samarbetsvillig.

ANNONS

Senaste nytt

Lägre tullar för de som samarbetar

Företag som anses samarbeta med EU:s undersökning får betydligt lägre tullar – mellan 17,4 och 21 procent. 

Ett annat BMW-samriskföretag, BMW Brilliance Automotive, har till exempel producerat elbilen iX3 för export till Europa sedan 2021 och omfattas av de lägre tullarna.

Den potentiella tullökningen på de nya Mini-bilarna kan påverka försäljningen negativt, speciellt vid en tidpunkt då BMW räknar med varje elbilsförsäljning för att nå sina stränga utsläppsmål.

Tillverkning flyttar till England

Det finns dock en ljusning i sikte. Från och med 2026 planerar BMW att börja tillverka de elektriska Cooper och Aceman-modellerna i sin fabrik i Oxford, England, efter en investering på 600 miljoner pund. 

Detta skulle göra de höga tullarna kortvariga för den europeiska marknaden.

Läs också:

ANNONS

Elon Musk u-svänger: Skrota tullarna på Kinabilar. Dagens PS

USA kan straffa BMW för förbjudna delar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS