Dagens PS

Dåtid vs framtid – legendarisk Citroën gör comeback

Framtid möter då tid. DS möter DS. En riktigt klassisk bil hyllas med en modern tvist. (Foto: DS)
Framtid möter dåtid. DS möter DS. En riktigt klassisk bil hyllas med en modern tvist. (Foto: DS)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

Legendariska Citroën SM återuppstår. DS firar 10 år med en futuristisk konceptbil. Spana in framtiden och flirten med sin föregångare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En futuristisk konceptbil hyllar det förflutna och banar väg för framtiden.

Citroën SM, en ikonisk GT-bil, återföds i en modern tappning från DS Automobiles.

Detta är inte bara en födelsedagspresent till dess 10-årsjubileum, det är också en mycket spännande inblick i märkets framtida design enligt Autocars.

En modern frasos i guld poserar i morgonsolen. (Foto: DS)
En modern frasos i guld poserar i morgonsolen. (Foto: DS)

SM Tribute – en resa genom tiden

Tänk dig att den ursprungliga SM, med sin Maserati V6-motor och hydropneumatiska fjädring, hade fortsatt utvecklas i fem decennier.

Det är precis vad DS har gjort med SM Tribute.

Låg, slank och med en lång läcker motorhuv, precis som sin föregångare, men däremot 35 millimeter närmare marken. Effektivitet är nyckelordet.

Den här DS modellen har sannerligen en slank design. Lång och smal. Den riktigt sträcker ut sig. (Foto: DS)
Den här DS modellen har sannerligen en slank design. Lång och smal. Den riktigt sträcker ut sig. (Foto: DS)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Design som väcker känslor

Vindfångande bakre hjulhus som dessutom är avtagbara, bara en sådan sak.

Klassisk Gold Leaf-lack. Strålkastare och registreringsskylt omslutna i en modern 3D-skärm.

Här ser ni bakhjulet och den udda designen. (Foto: DS)
Här ser ni bakhjulet och den udda designen. (Foto: DS)

Det här är en hyllning till originalet, men med en lite mer futuristisk twist.

DS designchef Thierry Métroz betonar vikten av att bevara arvet, samtidigt som de vågar blickar framåt. Detaljerna avslöjar framtida modeller och projekt.

Spännande.

Interiör – en perfekt balans

Retro möter modernt. Instrumentbrädan andas 70-tal, men med en digital touch.

ANNONS

Sätena är klädda i horisontellt randiga dynor, en nick till originalet. Men här finns också projektionsdisplay, böjd instrumentpanel och steer-by-wire-ratt.

Innovation i varje detalj.

Vad är en steer-by-wire-ratt?

Det innebär att det inte finns någon mekanisk länk mellan ratten och hjulen.

Istället vrids hjulen elektroniskt genom en motor som reagerar på rattens rörelser.

Inuti är den än mer futuristisk med sin böjda skärm och skärmen som sitter mitt i ratten. Udda. (Foto: DS)
Inuti är den än mer futuristisk med sin böjda skärm och skärmen som sitter mitt i ratten. Udda. (Foto: DS)

El framåt för DS

Tekniska detaljer är ännu hemliga, men framtiden är elektrisk. DS planerar två nya modeller nästa år: en suv och en sedan.

Båda bygger på Stellantis STLA Medium-plattform. Plug-in hybrider och elbilar är möjliga.

ANNONS
Läckert. Den böjda skärmen är fantastiskt cool. (Foto: DS)
Läckert. Den böjda skärmen är fantastiskt cool. (Foto: DS)

Topplista: Bästa tjänstebilarna enligt experterna

Här är sju tjänstebilar att fundera över. Det är Ynnor som tagit fram en lista på de mest populära tjänstebilarna 2024. Vi plockade ut sju av dem och

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]