Volkswagen har som ambition att investera 700 miljoner dollar i kinesiska nykomlingen Xpeng, något som är ett steg i tyskarnas penetration av världens största marknad för elbilar.
Därför tar Volkswagen hjälp av Kina
Mest läst i kategorin
De 700 miljoner dollarna, motsvarande 7,7 miljarder kronor, skulle innebära en andel om fem procent i Xpeng.
Investeringen måste emellertid godkännas innan den blir verklighet.
Volkswagen vill inte hamna på efterkälken
Syftet med investeringen är i Volkswagens fall en fråga om att få tillgång till Xpengs teknologi, något som skulle öka utvecklingstakten av koncernens egna elbilar.
Trots att den kinesiska marknaden är världens största när det gäller elbilar har den tyska biljätten hamnat efter.
Kina föredrar i allt högre utsträckning inhemska varumärken och ett steg i att bemöta det är för Volkswagen att jobba ännu närmre kineserna.
Senaste nytt
Ett nödvändigt ont
Reuters menar att Volkswagen knappast lär vara de enda icke-kinesiska aktörerna som kommer att tvingas till samma åtgärder.
Tyskarna från Wolfsburg har haft många mjukvarurelaterade problem, något som gjort att elektrifieringen inte gått riktigt som planerat.
Inte ensamma
Det är något som drabbat samtliga märken inom koncernen, och om tyskarna vill fortsätta vara en av världens största biltillverkare krävs det att man samarbetar med de som fått grepp om just elbilsteknologin.
Mer specifikt kommer Volkswagen kunna ta del av Xpengs mjukvara, något som kommer att accelerera märkets utveckling av nya bilar, ett nödvändigt ont när elektrifieringen tågar på.
Inte en isolerad händelse
När utländska aktörer äntrade den kinesiska marknaden förr tvingades de ingå ett partnerskap med en lokal tillverkare.
På den tiden drog kineserna nytta av utländsk teknologi, men nu har alltså spelplanen kastats om.
Volkswagen äntrar en tuff marknad
Volkswagen vill alltså ta rygg på en kinesisk tillverkare som satsar på elektrifieringen från ruta ett, något Xpeng alltså har gjort.
I dagsläget förblir det tyska märket det mest sålda märket på förbränningsmotorsidan i Kina med en marknadsandel på 20 procent, att jämföra med 2,6 procent för märkets elbilar.
Huruvida den 7,7 miljarder kronor stora investeringen godkänns återstår att se.
Läs även: Xpeng P7 – den bästa kinesiska elbilen just nu?
Läs även: Drygar ut milen – Nya Volkswagen ID.7 testad
Läs även: Volkswagen – “vi bryr oss inte om kineserna”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.