Det kryllar av gravplatser för elbilar i Kina, en konsekvens av en rasande utvecklingstakt. Men varför är så fallet?
Därför står övergivna elbilar på hög i Kina
Mest läst i kategorin
Som vi tidigare har rapporterat är det dels en fråga om att en rad bildelningstjänster gick i graven i slutet av 2010-talet, dels att utvecklingen för elbilar gått så snabbt framåt att äldre modeller snabbt blir ointressanta.
Sedan 2019 har antalet elbilsmärken i Kina minskat från 500 till 100.
Bildelning med elbilar – en flopp
Anledningen till bildelningstjänster gått i graven i Kina – och på många andra håll i världen – är för att det i regel är mycket mer tidskrävande att ta sig runt med bil i landet jämfört med andra färdmedel.
Kollektivtrafik är nästan alltid snabbare och taxibilar är billigare.
Fortsättningsvis är det osmidigt med parkering i Kina, inte minst när man kör en bil från en bildelningstjänst då parkering inte ingår, vilket det exempelvis gör i Sverige.
Andra färdmedel
Utöver de övergivna bildelningsbilarna finns det även en rad gamla taxibilar. Anledningen är den förhållandevis korta räckvidden – cirka 18 mil – hos tidiga kinesiska elbilar, vilket var till följd av små batterier.
Med det sagt finns det elbilar med små batterier även i Europa som inte lämnas övergivna, exempelvis tidiga Nissan Leaf samt Mazda MX-30.
Återvinning av elbilsbatterier är en stor industri i Kina. Totalt finns det över 10 000 batteriuppsamlingsplatser i landet och 84 företag som bedriver verksamhet där batterier återvinns.
Varför bilarna i de så kallade bilkyrkogårdarna inte återvinns är inte klart.
Även nya bilar
Utöver ovannämnda bildelnings- och taxibilar finns det även en rad nya bilar på kyrkogårdarna.
Det är emellertid inte övergivna bilar i samma utsträckning.
I stället är det primärt nya Volkswagen- och Toyota-elbilar som väntar på att bli sålda.
I takt med elektrifieringen har efterfrågan av västerländska bilar minskat i Kina, något som gör att det finns ett överskott på nya västerländska elbilar.
Det har varit tal om att bilarna på bilkyrkogårdarna varit nya och registrerats in i syfte att förbättra statistiken för vissa aktörer, men då bilarna har flera år på nacken är alltså inte så fallet.
Läs även: Nya Mazda MX-30 blir världens häftigaste laddhybrid
Läs även: Krönikören – Kina visar att elbilar snart tar över
Läs även: Maktskiftet – kineser vill inte ha västerländska bilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.