Det kryllar av gravplatser för elbilar i Kina, en konsekvens av en rasande utvecklingstakt. Men varför är så fallet?
Därför står övergivna elbilar på hög i Kina
Mest läst i kategorin
Som vi tidigare har rapporterat är det dels en fråga om att en rad bildelningstjänster gick i graven i slutet av 2010-talet, dels att utvecklingen för elbilar gått så snabbt framåt att äldre modeller snabbt blir ointressanta.
Sedan 2019 har antalet elbilsmärken i Kina minskat från 500 till 100.
Bildelning med elbilar – en flopp
Anledningen till bildelningstjänster gått i graven i Kina – och på många andra håll i världen – är för att det i regel är mycket mer tidskrävande att ta sig runt med bil i landet jämfört med andra färdmedel.
Kollektivtrafik är nästan alltid snabbare och taxibilar är billigare.
Fortsättningsvis är det osmidigt med parkering i Kina, inte minst när man kör en bil från en bildelningstjänst då parkering inte ingår, vilket det exempelvis gör i Sverige.
Senaste nytt
Andra färdmedel
Utöver de övergivna bildelningsbilarna finns det även en rad gamla taxibilar. Anledningen är den förhållandevis korta räckvidden – cirka 18 mil – hos tidiga kinesiska elbilar, vilket var till följd av små batterier.
Med det sagt finns det elbilar med små batterier även i Europa som inte lämnas övergivna, exempelvis tidiga Nissan Leaf samt Mazda MX-30.
Återvinning av elbilsbatterier är en stor industri i Kina. Totalt finns det över 10 000 batteriuppsamlingsplatser i landet och 84 företag som bedriver verksamhet där batterier återvinns.
Varför bilarna i de så kallade bilkyrkogårdarna inte återvinns är inte klart.
Även nya bilar
Utöver ovannämnda bildelnings- och taxibilar finns det även en rad nya bilar på kyrkogårdarna.
Det är emellertid inte övergivna bilar i samma utsträckning.
I stället är det primärt nya Volkswagen- och Toyota-elbilar som väntar på att bli sålda.
I takt med elektrifieringen har efterfrågan av västerländska bilar minskat i Kina, något som gör att det finns ett överskott på nya västerländska elbilar.
Det har varit tal om att bilarna på bilkyrkogårdarna varit nya och registrerats in i syfte att förbättra statistiken för vissa aktörer, men då bilarna har flera år på nacken är alltså inte så fallet.
Läs även: Nya Mazda MX-30 blir världens häftigaste laddhybrid
Läs även: Krönikören – Kina visar att elbilar snart tar över
Läs även: Maktskiftet – kineser vill inte ha västerländska bilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.