Dagens PS

Därför pallar inte elbilar trycket från vinterkylan

elbilar
Att köra med elbil i kallaste vinter kan visa sig vara en större utmaning än väntat. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 17 jan. 2024Publicerad: 17 jan. 2024

Ännu en vintersmocka har dragit över landet. Nu väntas snön återigen stoppa all trafik – och elbilar är särskilt utsatta.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Varför löper elbilsförare större risk än bensindrivna sådana att fastna i snön?

Orsakerna stavas batteriets effektivitet och förarens behov av uppvärmning, skriver CNN.

Elbilar använder batterier som fungerar genom kemiska reaktioner, där elektroner och joner rör sig mellan olika delar av batteriet.

När temperaturen sjunker, minskar dessa kemiska reaktioner, vilket leder till minskad körsträcka.

Läs mer: Lättare elbilar ska locka fler konsumenter Dagens PS

Kupévärme sänker räckvidden

Batterier, liksom människor, fungerar bäst när temperaturen ligger på mellan 18 och 24 grader.

Trafikantorganisationen M har tidigare kritiserat marknadsföringen av elbilar som vilseledande – eftersom uppgifterna om räckvidd och laddning gäller sommarförhållanden, vilket Dagens PS har rapporterat om.

En annan betydande faktor är behovet av att värma upp bilens kupé. I en bensindriven bil påverkar inte kupévärme bränsleförbrukningen nämnvärt eftersom motorn redan producerar överskottsvärme.

ANNONS

Men i elbilar genererar motor och batterier mycket lite spillvärme.

Läs mer: Norska larmet: Tesla saknar rostskydd Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

40-procentig minskning

När förare använder batteriet för att värma kupén, minskas den tillgängliga energin för körning, vilket resulterar i en betydande minskning av körsträckan.

En studie från 2019 visade att kalla temperaturer kan minska räckvidden på elbilar med mer än 40 procent när förarna använder värmare i bilen, skriver The Hill.

Därför är det särskilt viktigt under vintertid att inte ge sig ut på vägarna förrän batteriet är fulladdat, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Förhindrar batteriskador

Dock blir laddningstiderna för elbilar längre i kallt väder. Laddningens kemiska reaktion blir, precis som med urladdningen, långsammare i kyla.

För att förhindra batteriskador minskar vissa elbilar dessutom sin maximala snabbladdningshastighet i mycket kallt väder.

ANNONS

Korta resor med elbilen förvärrar problemet ytterligare. Varje gång föraren stoppar bilen och kupén kyls ned måste man återuppvärma den, vilket drar ytterligare energi och fördubblar körsträckans förlust.

Läs mer: Ny teknik ökar räckvidden hos saltbatterier Dagens PS

Försöker minimera förlusten

Nyare elbilsmodeller har ofta effektiva värmepumpsystem som minimerar energiförlusten. Dessa system blir dock mindre effektiva när temperaturen sjunker under minus 10 grader.

Även med dessa system kvarstår problemet med betydande körsträcksförluster vid uppvärmning av kupén.

Elbilar – iskalla på börsen Dagens PS

Elbilar har ifrågasatts när det är stark kyla. Nu har den kölden även drabbat aktiemarknaden. Läs här om de iskalla elbilsaktierna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]