Ännu en vintersmocka har dragit över landet. Nu väntas snön återigen stoppa all trafik – och elbilar är särskilt utsatta.
Därför pallar inte elbilar trycket från vinterkylan
Mest läst i kategorin
Varför löper elbilsförare större risk än bensindrivna sådana att fastna i snön?
Orsakerna stavas batteriets effektivitet och förarens behov av uppvärmning, skriver CNN.
Elbilar använder batterier som fungerar genom kemiska reaktioner, där elektroner och joner rör sig mellan olika delar av batteriet.
När temperaturen sjunker, minskar dessa kemiska reaktioner, vilket leder till minskad körsträcka.
Läs mer: Lättare elbilar ska locka fler konsumenter Dagens PS
Kupévärme sänker räckvidden
Batterier, liksom människor, fungerar bäst när temperaturen ligger på mellan 18 och 24 grader.
Trafikantorganisationen M har tidigare kritiserat marknadsföringen av elbilar som vilseledande – eftersom uppgifterna om räckvidd och laddning gäller sommarförhållanden, vilket Dagens PS har rapporterat om.
En annan betydande faktor är behovet av att värma upp bilens kupé. I en bensindriven bil påverkar inte kupévärme bränsleförbrukningen nämnvärt eftersom motorn redan producerar överskottsvärme.
Men i elbilar genererar motor och batterier mycket lite spillvärme.
40-procentig minskning
När förare använder batteriet för att värma kupén, minskas den tillgängliga energin för körning, vilket resulterar i en betydande minskning av körsträckan.
En studie från 2019 visade att kalla temperaturer kan minska räckvidden på elbilar med mer än 40 procent när förarna använder värmare i bilen, skriver The Hill.
Därför är det särskilt viktigt under vintertid att inte ge sig ut på vägarna förrän batteriet är fulladdat, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Förhindrar batteriskador
Dock blir laddningstiderna för elbilar längre i kallt väder. Laddningens kemiska reaktion blir, precis som med urladdningen, långsammare i kyla.
För att förhindra batteriskador minskar vissa elbilar dessutom sin maximala snabbladdningshastighet i mycket kallt väder.
Korta resor med elbilen förvärrar problemet ytterligare. Varje gång föraren stoppar bilen och kupén kyls ned måste man återuppvärma den, vilket drar ytterligare energi och fördubblar körsträckans förlust.
Läs mer: Ny teknik ökar räckvidden hos saltbatterier Dagens PS
Försöker minimera förlusten
Nyare elbilsmodeller har ofta effektiva värmepumpsystem som minimerar energiförlusten. Dessa system blir dock mindre effektiva när temperaturen sjunker under minus 10 grader.
Även med dessa system kvarstår problemet med betydande körsträcksförluster vid uppvärmning av kupén.
Elbilar – iskalla på börsen Dagens PS
Elbilar har ifrågasatts när det är stark kyla. Nu har den kölden även drabbat aktiemarknaden. Läs här om de iskalla elbilsaktierna.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.