Porsche har ett rikt arv, något som verkar bli en utmaning för deras övergång till elektrifiering. Därför väljer det tyska sportbilsmärket att investera miljardbelopp i så kallade e-bränslen.
Därför kommer Porsche aldrig bli helt elektriska
Mest läst i kategorin
Porsche menar på att det kommer att ta för lång tid att konvertera hela världens vagnpark – en siffra på 1,4 miljarder bilar – till el tillräckligt snabbt för att uppnå diverse klimatmål.
Av den anledningen anser de att syntetiska bränslen är en nödvändighet, i syfte att öka livslängden på förbränningsmotorer.
Det rapporterar amerikanska CNBC.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23
Varit med och styrt
Porsche har varit engagerade när det kommer till implementeringen av syntetiska bränslen, särskilt på det politiska plan.
I slutet av mars införde EU-kommissionen ett undantag för e-bränslen i ett förbud mot förbränningsmotorer som ska börja gälla 2035.
Karl Dums, ansvarig för e-bränslen på Porsche, menar på att syntetiska bränslen ger ännu ett sätt att reducera koldioxidutsläpp, även för bilar med förbränningsmotor.
Porsche lämnar inte elbilar bakom sig
Porsches första massproducerade elbil stavas Taycan och står för 11 procent av märkets totala försäljning.
Utöver det går modellen med vinst, något som är ovanligt för elbilar.
Anledningen är att elbilar är dyrare att tillverka.
Med det sagt väntas Porsche totalelektrifiera 80 procent av sin flotta till 2030, men med det nya undantaget för e-bränslen kan det mycket väl vara så att modeller som 911 aldrig kommer att bli elektriska.
En balansgång
Det är en fråga om att blicka framåt, samtidigt som man tar hänsyn till historieböckerna.
Elbilar är svårare att differentiera, något som gör det svårare att exempelvis tillverka en elektrisk 911 som fortfarande känns som en 911.
Med det sagt har tyskarna visat att de vet hur man bygger en bra elbil med Taycan.
Inte hållbart
Många menar på att syntetiska bränslen inte är hållbara i längden då de kommer att vara väldigt dyra, samtidigt som de är resurskrävande att framställa.
Porsche menar på att man kan få ner kostnaderna till en rimlig nivå, åtminstone för de som samlar på klassiska bilar och liknande.
Läs även: Provkörning av Porsche 959 – en av historiens viktigaste bilar
Läs även: “Elektriska Porsche 718 kan laddas med upp till 800 kW
Läs även: Nya Porsche Cayenne behåller sin V8
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.