Dagens PS kan avslöja att Rolls-Royce och Aston Martin försvunnit från svenska bilmarknaden.
Kunderna ratar de ikoniska lyxmärkena för att de saknar klimatsmarta el- och hybridbilar.
– Båda märkena har varken el- eller hybridbilar i pipeline vilket gjort att vi sagt upp kontrakten, säger Fred Mannerfelt, vd på Callisma.
Därför har Rolls-Royce försvunnit från Sverige
Mest läst i kategorin
Rolls-Royce anses av många vara världens förnämsta bilmärke och det yttersta tecknet på framgång. Men sedan några månader tillbaka går det inte längre att köpa en ny Rolls-Royce i Sverige.
Den svenska generalagenten och återförsäljaren Callisma har valt att avsluta avtalet om att sälja lyxbilen i Sverige. Anledningen är enkel: Nästan ingen vill köpa en Rolls-Royce längre.
– Callisma valde att säga upp sitt Rolls Royce-kontrakt i början av 2020 och orsaken till detta grundar sig på att Sverige snabbt blev en mättad marknad, säger Callismas vd Fred Mannerfelt till Dagens PS.
Förra året registrerades endast fyra nya bilar, och i år har endast två nya Rolls-Royce nyregistrerats. Det sades att många svenskar ville köpa den exklusiva SUV:en Rolls-Royce Cullinan för fyra miljoner kr, men bara tre Cullinan har sålts. Förmögna svenskar som köper dyra bilar vill i dag hellra ha laddhybrider och elbilar och ratar V12-motorer som spyr ut avgaser och koldioxid och ger en tveksam miljöimage.
Sålde bra i början
– Rolls Royce hade till en början bra försäljning, men i och med mättad marknad säljs det i dag 1-2 nya bilar per år i Sverige. Kunderna efterfrågar elbilar och laddhybrider i dag.
Även det klassiska brittiska sportbilsmärket Aston Martin är utraderat från den svenska marknaden. Sedan maj i år går det inte längre att köpa en ny Aston Martin, trots att märket precis släppt SUV:en DBX.
– Aston Martin hade fram till 2018 en stadig försäljning som försvann i och med att de lanserade bilarna för deras Second Century Plan, dvs DB11, Vantage, DBS samt DBX. Dessa modeller tilltalade inte den gamla Aston Martin-kunden och har svårt att attrahera nya kunder, säger Fred Mannerfelt.
Varken Aston Martin eller Rolls-Royce har laddbara modeller, utan det är stora V8:or och V12-motorer som gäller, något som kunderna alltså ratar. Aston Martin var den gångna veckan i blåsväder för att ha varit delaktiga i en rapport som kritiserade elbilar.
Callisma har i stället valt att satsa på nya exklusiva märken med laddbara modeller. De har sålt flera exemplar av laddhybriden Koenigsegg Gemera för över 18,2 miljoner. Och nya märket Karma kommer snart att lansera nya exklusiva elbilar i samma prisklass som Tesla.
– Nya modellerna kommer att vara rena elbilar och hybrider. Vi kommer nästa år även att bygga upp ett återförsäljarnät i Sverige med en handfull handlare och verkstäder. Volymen för Karma Automotive i EU kommer att ligga på 20 000 bilar 2025.
Drömjobbet är ledigt
För de svenskar som ändå vill köpa en ny Rolls-Royce lovar tillverkaren att det går att hitta en speciallösning med en utländsk handlare.
– De flesta av våra kunder lever ändå ett internationellt liv och reser till företag i flera europeiska länder. När kunden kontaktar oss sätter vi kunden i kontakt med en återförsäljare, säger Frank Tiemann, Rolls-Royces europeiska kommunikationschef, till Dagens PS.
Och drömjobbet för en sann bilkonnässör med känsla för stil och klass är fortfarande ledigt. Kanske är det just du som vill bli Rolls-Royces nya representant i Sverige. Märket har funnits sedan 1906 och överlevt två världskrig och flera pandemier, och lär existera under överskådlig framtid. Frank Tiemann bekräftar för Dagens PS att jobbet är ledigt.
– Vi har inte bråttom, nyckeln för oss är att hitta bästa möjliga partner för att tillgodose kraven från de mest kräsna kunderna i världen. Du ska vara övertygad om att marknadspotentialen står för hållbar affärsutveckling.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.