Elbilen. Innovationen som tagit en hel industri med storm och fullkomligt dominerat branschen under det senaste decenniet. Nu när den värsta hajpen lagt sig höjs dock rösterna om ängsliga köpare och en nedgång i branschen.
Därför har köparna tappat tron på elbilar
Mest läst i kategorin
Det är förstås svårt att föreställa sig nu. En värld utan elbilar. Särskilt som utveckligen formligen exploderat och de flesta biltillverkare värda sitt namn kastat sig på framgångståget.
Och kanske är det också precis det som är problemet? Åtminstone om vi ska tro branschanalytikerna.
Från lyx till budget
I takt med att aktörerna flockats i elbilsdjungeln har även utmaningarna blivit fler. Hit hör förstås prisbilden, som på relativt kort tid förflyttat sig från premium till budget.
Det betyder att det som en gång var att betrakta som en lyxvara nu kan köpas för mindre än 30 000 dollar – alltså strax ovanför 300 000 kronor.
Senaste nytt
Priskrig och klen tillväxt
En prisskillnad som blivit extra påtaglig på senare tid, då den ena biltillverkaren efter den andra dumpat priserna på elbilar, eller lockat med rabatter, i ett försök att möta den klena tillväxten, vilket bekräftas av en färsk rapport i The Wall Street Journal.
En titt på Tesla visar att utgångspriset för några av deras modeller krympt med nästan en tredjedel i år.
Tekniska farhågor
Som tillägg till en mättad marknad brottas elbilarna även med tekniska utmaningar. Detta då potentiella köpare tvekar inför elfordonens räckvidd och tillförlitlighet. Det finns även en oro för att laddare inte är lika lättillgängliga som bensinstationer, eller att de kan vara trasiga.
Farhågor som flera bilhandlare nu ställs inför.
“Jag hör inte konsumenternas förtroende för tekniken”, säger Mary Rice, återförsäljarchef på Toyota i Greensboro, North Carolina, till WSJ.
Hon menar att köparnas återhållsamhet numera sträcker sig bortom prislappen. Elbilar har helt enkelt blivit för svåra att sälja.
Bromsade planer
Så var lämnar det satsningarna på det som skulle bli framtiden?
Kikar vi på biljätten Ford har de bromsat sina EV-planer drastiskt. Detsamma kan sägas om Volkswagen Group som lagt delar av utvecklingen på is, rapporterar Forbes. Så även Honda, Toyota och Mercedes-Benz.
Att köparna tvekar är utifrån det perspektivet inte så konstigt.
Relaterad läsning:
Beskedet som ger Elon Musk julefrid
Nya batteriet klarar nästan 100 mil på en laddning
Felen på elbilar ökar – ägarna får stå för notan
Läs även:
Batteri-trix: Så maxar du livslängden på din elbil
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.