Dagens PS

Därför är trötta bilförare livsfarliga

Trötta bilförare hur farligt kan det vara? Här kommer svaret.
Trötta bilförare. Vanligt och väldigt farligt. (Foto: Unsplash)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 27 juni 2024Publicerad: 27 juni 2024

Det är ju solklart, eller hur. Har du druckit alkohol, eller sovit uselt, sätter du dig bara inte bakom ratten. Ändå säger statistiken något annat – varför några tips på vägen verkligen inte kan skada.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Transportstyrelsen redovisade den preliminära statistiken över döda och skadade i vägtrafiken i Sverige i fjol var beskeden dystra: ett stigande dödstal för tredje året i rad.

Tittar vi på orsakerna bakom olyckorna kan de tillskrivas flera faktorer. En av dem, som kunde konstateras under 2023, är att antalet vägarbeten ökat i landet.

Fler blev av med körkortet

Vägarbeten sker inte sällan under sommaren, då semesterbilisterna ökar till antal. Så även hastighetsöverträdelserna. En kombination som bidrar till att närmare 300 trafikolyckor i samband med vägarbeten sker årligen.

Samma år kunde det även konstateras att fler körkort hade återkallats på grund av rattfylleri eller drograttfylla än tidigare, men också att antalet nykterhetskontroller hade minskat till sitt antal.

Ska du ut på vägarna i sommar? Då vill vara ordentligt utvilad.
Ska du ut på vägarna i sommar? Då vill vara ordentligt utvilad. (Foto: Magnus Lejhall / TT)
ANNONS

Senaste nytt

Trötta bilförare

Så finns det förstås också orsaker som kan tillskrivas den mänskliga faktorn och vår förmåga att göra riskbedömningar. Eller kanske snarare den totala bristen därav.

ANNONS

Hit hör de där tillfällena då hela din kropp skriker av trötthet. Ändå sätter du dig i bilen.

Och det är du inte ensam om.

Enligt en uppskattning från VTI kan så mycket som 10 till 40 procent av alla trafikolyckor som sker härledas till alldeles för trötta bilförare.

Längre sträckor sommartid

Inte minst då sommartid, eftersom vi under semestern tenderar att köra långa sträckor, vilket gör oss gäspiga och ofokuserade bakom ratten.

Utöver semesterfirandet kan även det faktum att folk överlag sover för lite och för dåligt påverka körförmågan, vilket enligt VTI höjer riskerna för att olyckan är framme.

Sömnbrist och sena nätter

Som mest utsatta är unga förare, yrkesförare och skiftesarbetare, men även bilförare som har sömnstörningar.

ANNONS

Olycksrisken är också större sent på natten mellan klockan 3 och 5, på grund av kroppens dygnsreglering.  

Något som gör det extra viktigt för dig som bilförare att planera din körning. Det innebär även regelbundna stopp för bensträckare och fika, förklarar Per Ångman, teamledare Skadeförebygg på LF Västernorrland.

“Kanske ska du till och med sova en stund?” föreslår han.

Här är ytterligare 3 handfasta tips för säker körning i sommar.

Trött? Då kanske det är dags för en bensträckare.
Trött? Då kanske det är dags för en bensträckare. (Foto: Unsplash)

1. Ta regelbundna vilopauser och kör inte för långa sträckor på en dag. Var extra uppmärksam på dina trötthetssignaler och ta dem på allvar.

2. Öka lufttrycket när du har tung last eller flera passagerare. Information om rätt lufttryck finner du som regel i instruktionsboken. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid, ökar bränsleförbrukningen och kan göra din bil bli svår att hantera i en kritisk situation. Det ökar även risken för punktering.

3. Sov ut ordentligt innan du ger dig iväg och undvik att dricka alkohol dagen innan. Rattsurfa inte. Lägg även mobilen åt sidan. Stanna istället till när, och om du behöver.

(Källa: Per Ångman, Skadeförebygg på LF Västernorrland.)

 

Läs mer:

Transportstyrelsen: Därför dör fler i trafiken. Dagens PS

ANNONS

Hundratals olyckor vid vägarbeten – men de kan undvikas. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS