Toyota har nått stora framgångar med ett fokus på kvalitetskontroll, storskalig massproduktion och ambitionen att sälja bilar på precis exakt alla marknader. De har dock fått kritik för att inte satsa tillräckligt hårt på elbilar.
Därför är inte Toyota helt sålda på elbilar
Mest läst i kategorin
Det japanska märket är världens största sett till antalet producerade bilar.
Trots detta, och trots att elektrifieringen håller på att ta fart världen över, är de inte lika positivt inställda till total elektrifiering.
Toyota investerar dock ändå i elbilar – fram till 2030 har de öronmärkt 384 miljarder kronor för ändamålet.
Toyota ligger i fas
Det är att jämföra med amerikanska General Motors, som mellan 2020 och 2025 ska lägga 384 miljarder kronor på elbilar och självkörande fordon.
Mercedes-Benz, med svenska Ola Källenius bakom spakarna, ska investera 493 miljarder kronor i elbilar fram till 2030.
Hyundai Motor Group, där bland annat Hyundai och Kia ingår, ska investera strax över 300 miljarder i elbilar till 2030.
Med andra ord investerar inte Toyota nödvändigtvis mindre än andra biltillverkare, men de allokerar även stora resurser till andra alternativ utöver renodlade elbilar.
Satsar på mer än elbilar
Akio Toyoda, barnbarn till Toyotas grundare och styrelseordförande samt tidigare vd, har länge haft en mer konservativ inställning till elektrifiering.
Samtidigt är bolagets nye vd Koji Sato något mer progressivt lagd.
Med det sagt vill Toyota erbjuda en rad alternativ till alla sina kunder och inte ”tvinga” dem att välja just elbilar.
Japanerna menar på att det finns andra alternativ till att reducera utsläpp – därav satsningar på hybriddrivlinor, syntetiska bränslen, samt vätgas.
Toyoda har ordet
”Jag tror att vi måste vara realistiska när det kommer till när samhället kommer att kunna satsa helt på batteribilar och när vår infrastruktur faktiskt kan tillgodose behoven”, förklarar Toyoda.
Den japanska styrelseordföranden menar på att elbilshetsen kan liknas med besattheten av självkörande bilar.
Enligt Toyoda kommer det dröja längre för elbilar att bli mainstream än vad ”förståsigpåare” påstår.
I Toyotas fall är det en fråga om att satsa på flera spår samtidigt, i stället för att lägga allt krut på ett och samma område.
Relaterade artiklar:
Tesla räddades av Toyota – och Arnold: Så gick det till
Nytt Toyota-batteri: 120 mil räckvidd på 10 minuter
Toyota: ”Elbilar är inte hela framtiden”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.