Dagens PS

Därför ångar det om din elbil

Ingen fara på taket om det ångar om bilen när den laddar. (Foto: Canva AI)
Ingen fara på taket om det ångar om bilen när den laddar. (Foto: Canva AI)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 jan. 2025Publicerad: 03 jan. 2025

Ångar det om din heta elbil när du laddar? Ingen fara, det är helt okej. I vissa klimat är det helt enkelt precis så det ska vara.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilsbränder är extremt farliga och svåra att släcka, men de inträffar faktiskt mycket mer sällan än bränder i bensinbilar. Med det sagt, om din elbil verkar börja ryka under laddning i kalla temperaturer, ring inte 112 direkt.

Det är med största sannolikhet från värmepumpen, vilket är nödvändigt för att få batteriet upp till idealisk temperatur för att maximera laddningshastigheten, skriver Jalopnik.

Värmepumpar – en het lösning

Alla nya Tesla-modeller och många andra nya elbilar har värmepumpar som kan värma upp eller förkonditionera batteriet till optimal temperatur för DC-snabbladdning, vilket är runt 50 grader Celsius.

I vissa klimat kan den varma värmepumpen avge ånga, men det är helt normalt och inget att oroa sig för.

Läs också: Cybertruck exploderar utanför Trumps hotell – en död och sju skadade. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kalla batterier – en utmaning

Kallt väder innebär unika utmaningar för elbilar. Elbilar använder stora litiumjonbatterier för att lagra elektricitet, men kemin inuti batterierna saktar ner i kalla temperaturer.

Du kan inte ansluta till en DC-snabbladdare som en Tesla Supercharger med ett kallt batteri och förvänta dig att det laddas med maximal hastighet. Det kan faktiskt orsaka extra stress på batteriet att göra det. Snabbladdning av ett batteri när dess interna temperatur är kallare än 0 grader Celsius kan orsaka ett fenomen som kallas litiumplätering.

ANNONS

När ska man oroa sig?

Så när ska du oroa dig när du ser ånga eller rök komma från din elbils batteri? Tesla säger att deras termiska system kan producera ånga under vissa förhållanden för fordon med värmepumpar, och att luktfri ånga kan komma från fordonets framsida vid laddning vid en Supercharger i kalla temperaturer.

Knäppande eller väsande ljud är tidiga tecken på termisk rusning som orsakar elbilsbränder, och det sägs att en doft av körsbärsbubbelgum kan förekomma. Mörk ånga eller rök som kommer från batteriet eller baksidan av fordonet är också anledning till oro.

Om du märker något av dessa problem, håll dig borta från fordonet och ring räddningstjänsten. Om det bara är luktfri vit ånga som kommer från fordonets framsida där värmepumpen är, är det troligtvis bara från värmepumpen.

Norskt elbilsmål föll – vad händer nu?

Våra grannar i väst har länge varit föregångare inom elbilsomställningen och haft höga elbilsmål. Men de är inte riktigt där ännu. Trots ambitiösa mål och

Läs också:
Tre saker du inte bör sälja när du är pensionär. News 55
Mörkt för svenska solpanelsbolaget – pengarna slut. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
David Ingnäs och Emma Fällman i en TV-studio
Spela klippet

Storbankens oväntade nyckelaktier 2025

Enligt Deutsche Bank är Tesla och svenska Autoliv två nyckelbolag att hålla ögonen på fram till 2025. Fordonssektorn har haft ett tufft år 2024, men många ser en potentiell vändning på horisonten. Tesla, som just haft ett starkt år, spås fortsätta sin framgång, inte minst tack vare deras satsningar på självkörande bilar. Autoliv, som fokuserar […]