Ångar det om din heta elbil när du laddar? Ingen fara, det är helt okej. I vissa klimat är det helt enkelt precis så det ska vara.
Därför ångar det om din elbil
Mest läst i kategorin
Elbilsbränder är extremt farliga och svåra att släcka, men de inträffar faktiskt mycket mer sällan än bränder i bensinbilar. Med det sagt, om din elbil verkar börja ryka under laddning i kalla temperaturer, ring inte 112 direkt.
Det är med största sannolikhet från värmepumpen, vilket är nödvändigt för att få batteriet upp till idealisk temperatur för att maximera laddningshastigheten, skriver Jalopnik.
Värmepumpar – en het lösning
Alla nya Tesla-modeller och många andra nya elbilar har värmepumpar som kan värma upp eller förkonditionera batteriet till optimal temperatur för DC-snabbladdning, vilket är runt 50 grader Celsius.
I vissa klimat kan den varma värmepumpen avge ånga, men det är helt normalt och inget att oroa sig för.
Läs också: Cybertruck exploderar utanför Trumps hotell – en död och sju skadade. Dagens PS
Kalla batterier – en utmaning
Kallt väder innebär unika utmaningar för elbilar. Elbilar använder stora litiumjonbatterier för att lagra elektricitet, men kemin inuti batterierna saktar ner i kalla temperaturer.
Du kan inte ansluta till en DC-snabbladdare som en Tesla Supercharger med ett kallt batteri och förvänta dig att det laddas med maximal hastighet. Det kan faktiskt orsaka extra stress på batteriet att göra det. Snabbladdning av ett batteri när dess interna temperatur är kallare än 0 grader Celsius kan orsaka ett fenomen som kallas litiumplätering.
När ska man oroa sig?
Så när ska du oroa dig när du ser ånga eller rök komma från din elbils batteri? Tesla säger att deras termiska system kan producera ånga under vissa förhållanden för fordon med värmepumpar, och att luktfri ånga kan komma från fordonets framsida vid laddning vid en Supercharger i kalla temperaturer.
Knäppande eller väsande ljud är tidiga tecken på termisk rusning som orsakar elbilsbränder, och det sägs att en doft av körsbärsbubbelgum kan förekomma. Mörk ånga eller rök som kommer från batteriet eller baksidan av fordonet är också anledning till oro.
Om du märker något av dessa problem, håll dig borta från fordonet och ring räddningstjänsten. Om det bara är luktfri vit ånga som kommer från fordonets framsida där värmepumpen är, är det troligtvis bara från värmepumpen.
Norskt elbilsmål föll – vad händer nu?
Våra grannar i väst har länge varit föregångare inom elbilsomställningen och haft höga elbilsmål. Men de är inte riktigt där ännu. Trots ambitiösa mål och
Läs också:
Tre saker du inte bör sälja när du är pensionär. News 55
Mörkt för svenska solpanelsbolaget – pengarna slut. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.