Först kom sportiga Ateca, en frisk fläkt i SUV-djungeln. I år kom lilla Arona, en kompakt-SUV som övertygade på i stort sett alla plan och nu är det dags att ta sig an de stora modellerna med en 7-sitsig SUV som har alla ingredienser för att bli en favorit. SEAT imponerar igen!
Dagens PS betyg: "Det luktar succé"
Mest läst i kategorin
Tarraco har fått namnet efter den historiska staden Tarragona, några mil söder om Barcelona. Över 140.000 personer deltog i att rösta fram namnet i något som SEAT kallade #SEATseekingName. Det var just i Tarragona, i en f.d. tjurfäktningsarena som SEAT lanserade sin stora 5- eller 7-sitsiga (option) SUV med pompa och ståt för oss tillresta journalister.
Med Tarraco visade SEAT upp det kommande designspråket som innefattar bl.a. en större sexkantig grill, smalare LED-framljus (Xcellence och Style) och en ny akter med en reflexramp som knyter samman LED-bakljusen, ett drag som vi sett bl.a. på Audis nya modeller och nya VW Touareg. Den ser betydligt mer kraftfull ut än någon tidigare modell från SEAT.
Interiört så slås man först av den nya utformningen av instrumentbrädan där man gått ifrån den integrerade infotainmentskärmen och ersatt den med en 8” fristående och mer lättarbetad skärm som är betydligt tydligare än tidigare. De nya instrumenten visas i en 10,25” skärm med en stor digital informationsmodul mittemellan hastighet- och varvräknare. Snyggt och tydligt.
Precis som Skoda Kodiaq och VW Tiguan Allspace utgår även Seat Tarraco från Volkswagen Groups stora MQB A2-plattform. Med en längd av 473,5 cm är Tarraco störst av dessa tre (Kodiaq 469,7 och Tiguan Allspace 470,1). Den extra längden bidrar till ett något bättr benutrymme i baksätet, vilket gör att mina 197 cm har gott om plats bakom min egen framstolsinställning. Även huvudutrymmet är fullt tillräckligt trots att Tarraco är lägre än Arona och Ateca.
Bagageutrymmet är i klass med ”kusinernas”. Väljer man en 5-sitsig variant sväljer Tarraco hela 760 liter! Fäller man baksätet (40/20/40) ökar volymen till 1.920 liter. Den 7-sitsiga varianten rymmer 720 liter med tredje stolsraden ned fällt och utnyttjar man alla 7 säten så krymper det till endast 230 liter. Takbox är alltså att rekommendera om man är sju personer med bagage.
SEAT levererar nog de körgladaste bilarna i Volkswagen Groups stora portfölj. Tarraco lär nog föra den traditionen vidare samtidigt som den bjuder på en stor portion komfort. Det adaptiva chassit (DCC) gör det möjligt att välja mellan olika lägen beroende på typ av körning. Här finns också ett läge för automatisk anpassning till underlaget och körstilen.
Som sig bör i nya bilar så erbjuder SEAT Tarraco en mängd förarstöds- och säkerhetssystem som bl.a. Lane Assist och autobroms som även känner av fotgängare och cyklister. Dödavinkel-varnare, Traffic Sign Recognition, Traffic Jam Assist med adaptiv farthållare, helljusassistent och Emergency Assist är dock tillval. Nytt är Pre-crash som är ett system som agerar innan en möjlig krock och 0,2 sekunder innan kollision aktiverar ett antal funktioner som bl.a. drar åt bilbältena och hissar upp fönstren. En annan säkerhetsdetalj är Rollover Assist som känner av om bilen är på väg att välta.
Till att börja med kommer SEAT Tarraco med fyra motoralternativ som utgår från två bensinmotorer och två dieselmotorer, samtliga kända från Volkswagen och Skoda:
1,5 TSI, en bensinare på 150 hk, 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift
2,0 TSI, en bensinare på 190 hk, 7-stegad automat (DSG-dubbelkopplingslåda) och fyrhjulsdrift.
2,0 TDI, en diesel på 150 hk som kommer med en 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift eller 7-stegad automat (DSG-dubbelkopplingslåda) och med fyrhjulsdrift.
2,0 TDI, en diesel på 190 hk, 7-stegad automat (DSG-låda) och fyrhjulsdrift.
SEAT Tarraco begår säljstart första veckan i december. Till de svenska bilhandlarna kommer Tarraco någon gång under första kvartalet 2019. Några svenska priser är ännu inte klara men en kvalificerad gissning är att instegspriset hamnar strax under Skoda Kodiaq, dvs runt 300.000 kr.
Sammanfattning
SEAT har en aggressiv modellstrategi som borde lyfta märket till nya framgångar. Tarraco är inte bara en snygg och sportig SUV, det är också en praktisk familjebil som har alla ingredienser att bli en succé även på vår konservativa svenska marknad. Med rätt pris så får koncernkusinerna Skoda Kodiaq och VW Tiguan Allspace se upp för tekniskt och kvalitetsmässigt är den i samma klass. Dessutom kommer Tarraco kommer att komplettera Cupra Ateca som en sportig Cupra-modell någon gång under 2019 och då snackar vi förmodligen en rejäl dos prestanda.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.