Att köra med vinterdäck under vinterväglag är en självklarhet för de flesta bilägare i Sverige. Men det är inte bara typen av däck som spelar roll, utan även mönsterdjupet.
Däckexpertens varning: "Kolla mönsterdjupet nu"


Mest läst i kategorin

Per Linder, däckexpert hos Continental, uppmanar nu alla bilförare att regelbundet kontrollera sina däck, skriver dem i ett pressmeddelande.
“Det är enkelt, går snabbt och det kan rädda liv”, säger han.
Linders uppmaning kommer efter en helg med flera stora seriekrockar på E4 och E18, där plötslig halka och snöfall bidrog till att omkring 120 personer fick föras till sjukhus.
“Vi är inte vana vid att se sådana här olyckor i Sverige, men klimatförändringarna gör att vädret växlar snabbare mellan plus- och minusgrader, vilket ger isigare väglag”, säger Linder.
Ökade krav på bilförarna
Klimatförändringarna ställer högre krav på de svenska bilförarna. I takt med att andelen året runt-däck och lågprisdäck ökar, menar Linder att det är viktigare än någonsin att hålla koll på vilka däck man har – och i vilket skick de är.
“Kör man med året runt-däck måste man vara beredd att låta bilen stå de dagar det är som halast. Och så kommer det att vara några dagar per säsong. Så enkelt är det”, säger han.
Linder rekommenderar att man alltid ska köra med antingen dubbdäck eller nordiska friktionsdäck, som är särskilt anpassade för svenska vinterväglag.
“Men då är det livsviktigt att man regelbundet ser över sina vinterdäck och säkerställer att mönsterdjupet är tillräckligt”, säger han.

Vanligaste problemet på elbilar är inte räckvidd
Man kan tro att räckvidd är det som är jobbigast för elbilister men det är faktiskt en helt annan sak som drabbar bilarna mer. Nya siffror från NAF
Många slarvar med att mäta mönsterdjupet
En undersökning från Continental visar att många bilägare slarvar med att mäta mönsterdjupet på sina däck. 28 procent av förarna vet inte eller är osäkra på hur man mäter mönsterdjupet, och mer än hälften vet inte ens vilket mönsterdjup de enligt lag är skyldiga att ha.
“Att mäta mönsterdjup är enkelt och något alla bilförare borde göra till rutin. En bra mätare kostar inte många kronor och bör ligga i handskfacket på varje bil. Man kan även använda en tunn linjal för att mäta mönsterdjupet”, säger Linder.
Minsta tillåtna mönsterdjup enligt lag är 3 millimeter, men Linder rekommenderar att man börjar tänka på det tidigare än så.
“Om man vet att det är längesedan man kollade sitt mönsterdjup så tycker jag att man genast ska ta tag i det”, säger han.
Nya regler för dubbfria däck
Inför den här vintersäsongen har det införts nya krav för dubbfria däck. De måste nu vara märkta med en speciell symbol, en så kallad alptopp/snöflinga (3PMSF), för att vara godkända. Äldre dubbfria däck utan den här symbolen är inte längre tillåtna att använda.
De nya reglerna förväntas träda i kraft den 1 oktober 2025, så det är viktigt att hålla sig uppdaterad om vad som gäller.

Glöm inte – nya däckregler gäller i vinter
Snart kommer snön och det är dags att byta däck. Har du dubbfria däck måste du se över att de uppfyller nya kravet. Vintern närmar sig med stormsteg och
Regeringen vill se över reglerna för vinterdäck
Regeringskansliet, landsbygds- och infrastruktursdepartementet har meddelat att de vill se över de nuvarande reglerna för vinterdäck. Två olika förslag har skickats ut på remiss, och de kan komma att påverka både personbilar och tunga fordon.
Det ena förslaget innebär att datumgränsen för vinterdäck tas bort helt för personbilar. Det betyder att det alltid skulle vara krav på vinterdäck när det är vinterväglag, oavsett vilken tid på året det är. Det andra alternativet är att behålla datumgränsen, men att förlänga den för alla fordon. Även här skulle perioden gälla från den 1 november till den 15 april. Båda förslagen innebär också att tunga fordon alltid ska ha med sig snökedjor under den här perioden.
Konsument- och bilistorganisationen M Sverige är dock kritisk till förslaget om att ta bort datumgränsen helt. De menar att det kan vara svårt för bilister att avgöra när det är vinterväglag och att det kan leda till att många kör med vinterdäck för länge, vilket kan vara en trafiksäkerhetsrisk.

Vinterdäck: Så kan de nya reglerna påverka dig
Regeringskansliet, landsbygds- och infrastruktursdepartementet har meddelat att de vill se över de nuvarande reglerna för vinterdäck. Två olika förslag
Läs också:
Växande löneskillnader mellan arbetare och tjänstemän. News 55
Bankchef: Tyskland behöver Trumps tempo. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.