Bromsjättarnas nya samarbete skakar om bilindustrin. Med kortare stoppsträckor och högre säkerhet kan framtidens bilar bli revolutionerade.
Däck- och bromsjättar i samarbete: "Kommer förändra allt"


Mest läst i kategorin
Två giganter inom bilindustrin, Brembo och Michelin, har slagit sina påsar ihop för att utveckla ett nytt bromssystem som utlovar markanta förbättringar i bilars bromsprestanda, skriver Motor1. De initiala testerna visar på signifikanta minskningar i stoppsträckor, men de långsiktiga konsekvenserna av detta samarbete kan vara ännu mer betydelsefulla.
Sensify: Ett nytt bromssystem från bromsjätten
Kärnan i samarbetet är Brembos nya Sensify-bromssystem, en teknik som skiljer sig från traditionella “brake-by-wire”-system. Medan tidigare system skickat en signal från bromspedalen till en elektronisk förstärkare, vilket i sin tur styrde hydraulvätskan till bromsoken, tar Sensify ett steg längre.
Systemet använder bromspedalen för att skicka en signal till en styrenhet, som sedan fördelar bromskraften individuellt till varje hjul. Detta kan ske antingen via hydraulik, där varje broms har sin egen huvudcylinder styrd av en elmotor, eller via elektriska motorer direkt i bromsoken. En kombination av båda teknikerna är också möjlig.

Byd:s attack mot lyxbilarna: “Tio gånger bättre!”
Byd:s dottermärke denza lanseras i Europa med den kraftfulla Z9 GT, en sportig kombi som påminner om Porsche panamera. Byd:s vd, Stella Li, har uttryckt
Senaste nytt
Michelins bidrag: Realtidsdata om däckgrepp
Michelin bidrar med mjukvara som integreras med Sensifys data, vilket möjliggör exakta realtidsberäkningar av däckgreppet. “Vi kan i realtid identifiera fyra kritiska däckparametrar: däckbelastning, slitagenivå, tryck och temperatur”, förklarar Serge Lafon, chef för Michelins OE-däckverksamhet. “Med dessa parametrar kan vi beräkna däckets vidhäftningskoefficient, vilket är avgörande för alla bromssystem.”
Resultat från testerna av bromsjätten
Testerna, som genomfördes på Michelins testbana, har visat på en minskning av ABS-bromssträckor med upp till fyra meter jämfört med bilar med standard-ABS-system. Testerna utfördes med både sommar- och vinterdäck, nya och slitna däck, korrekt och felaktigt pumpade däck, samt i både torra och våta förhållanden. Inbromsningar genomfördes från hastigheter mellan 50 km/h och 140 km/h.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Framtida möjligheter
Den realtidsdata om däckgrepp som genereras av systemet kan ha stor inverkan på andra system i bilen, såsom adaptiv fjädring, elektroniskt styrda differentialer, aktiv aerodynamik och drivlinor. “När vi utvecklade Sensify tänkte vi på trenden med mjukvarudefinierade fordon och såg till att vår elektroniska arkitektur var kompatibel med de olika utvecklingarna vi ser”, säger Ignacio Alvarez Troncoso, chef för forskning och utveckling på Brembo.
Lansering och framtid
Sensify-systemet är planerat att lanseras i produktionsbilar år 2026. Både Brembo och Michelin är tydliga med att målet är att få ut detta system på vägarna. Samarbetet befinner sig fortfarande i ett tidigt skede, men potentialen är stor.

Skandalstatistik: Toyota tappar sin oslagbara position
Toyotas fall från tronen: Oväntat haveriras riskerar att skaka om bilmarknaden. Elbilarna däremot, skiner i ny statistik. Den senaste haveristatistiken
Läs också:
Därför behöver du inte fälla ner toalocket – enligt experten. News 55
Att inte känna dina grannar kan påverka din krisberedskap. E55
Här är Kinas kraftfulla vapen i handelskriget. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.