Dacia, det rumänska märket, har tröttnat på att alltid förknippas lågprisstämpeln och gick tidigare i år ut med sin nya varumärkesstrategi. Nu har den konkretiserats ytterligare och vi begav oss till Paris för att lära oss mer.
Dacia vill inte längre vara bilvärldens Ullared
Mest läst i kategorin
Den nya strategin kretsar främst kring en ny logotyp och en ny färgpalett. Ledorden är aktiv och livsstil, något färgskalan pekar på.
Det hela började emellertid endast med en varumärkesvisuell förändring men nu har det alltså blivit dags för nästa kapitel som markeras av första gången i bilhistorien som samtliga modeller hos en biltillverkare får en ny logotyp samtidigt.
Nytt kapitel, nya tag för Dacia
De senaste 18 åren har det rumänska märket pumpat ut 7,5 miljoner bilar och de är det tredje mest sålda bilmärket i Europa.
Anledningen har länge varit att de erbjudit marknadens billigaste bilar – även om de bilar vi fått på hemmaplan varit snäppet mer påkostade.
Dacia förklarar att fokus ligger på ”överkomlig mobilitet” och på att bli ”det grundläggande bilmärket” där det inte längre handlar om att göra allt så billigt som möjligt, utan snarare om att göra det överkomligt men ändå tilltalande.
Typ mer som ett trendigt hostel snarare än ett sunkigt motell.
I korta drag ska Dacia fokusera på att erbjuda enkla och robusta bilar som är mer förknippade med utomhusaktiviteter.
Det hela kretsar kring att erbjuda det mest grundläggande en bil behöver i termer av funktionalitet men samtidigt paketera det som något häftigt snarare än snålt.
Satsningen består av flera pelare som följer nedan.
Pelare 1: ”Essentiell och cool”
Dacias mantra sedan tidernas begynnelse har varit att erbjuda instegsbilarnas instegsbil – det man fick i utbyte för inte mycket pengar var en bil som gjorde det minsta man kunde begära – transportera bilens passagerare från A till B.
Den bakomliggande tanken förblir snarlik men det verkar bli mer en fråga om att även inkludera fiffiga och kreativa lösningar à la Škoda för 10 år sedan.
Ett exempel är att inkorporera ägarens smartphone och nyttja den som infotainmentsystem – både billigt och smidigt.
Pelare 2: ”Robust och byggd för äventyr”
Pålitlighet har varit en central faktor i Dacias framgång.
Bilarna är inte bara ruskigt billiga att köpa, utan de är även billiga i drift och i största allmänhet väldigt robusta.
Det ligger till grund för att de är så omåttligt populär på marknader i stil med Rumänien och även stora delar av Afrika och Sydamerika där de saluförs som Renault.
Lojalitetsnivån bland Dacia-ägare är skyhög – den genomsnittliga ägaren har bilen i åtta år och 60 procent väljer en Dacia som sin nästa bil. Att ägarna i vissa fall inte har råd att byta är naturligtvis också en faktor.
Just robustheten är något som Dacia anspelar på med en av märkets nya pelare – deras bilar ska vara optimerade för utomhusaktiviteter genom en rad olika tillval.
Ett exempel på detta är att Dacia fortsatt kommer att erbjuda terrängdugliga fordon – i stil med Duster och även Jogger som stoltserar med god markfrigång.
En nyhet som märket visade upp för oss i Paris var ett kit till Jogger som kunde vecklas ut till en dubbelsäng utan att inkräkta på bagageutrymmet med hjälp av en lastlåda (se nedan).
Med andra ord kan man numera sova i sin Dacia Jogger samt även köpa med ett tillhörande tält som erbjuder ståhöjd för en vuxen.
Lanseringen är under 2023 och liknande lösningar kan komma att finnas för andra modeller i utbudet. Just äventyrstänket genomsyrar även de varumärken och evenemang som Dacia kommer att samarbete med framgent.
Pelare 3: ”Ekonomisk och ekologisk”
Ännu en pelare i Dacias nya framtidsvision består av ett tänk som de beskriver som både ekonomiskt och ekologiskt.
Det anspelar på det faktum att Dacia-bilar använder sig av redan beprövade – och således billiga – funktioner i ett steg att spara på plånboken och miljön.
Tanken bakom är att minimera användningen av onödigheter och den teknikvåg som tagit över bilbranschen; hur man än vänder och vrider på det är en bil (oavsett drivmedel) som väger närmare tre ton inte jätteskonsam för miljön.
Till exempel förklarade de att Jogger minsann väger 300 kilo mindre än sina sjusitsiga konkurrenter.
Anledningen är dels för att den är som en stor burk på hjul, dels för att de har minimerat antalet funktioner – något som reflekteras i säkerhetsbetyget.
Fortsättningsvis vill Dacia använda mer återvunna material vilket dels minimerar kostnaden för kunderna – och för märket själva –, dels är mer skonsamt för miljön.
De har i samband med detta lanserat något de kallar för ”Starkle” som är deras namn på återvunnen plast.
Pelare 4: ”En lätt och ledig kundupplevelse”
Sist men inte minst ska även upplevelsen för kunder – både nya och gamla – förbättras och strömlinjeformas avsevärt.
Det pratas mycket om att kombinera det fysiska med det digitala och att bygga tillit mellan kunder och säljare. Ett exempel är att man alltid sitter bredvid säljaren och tittar på samma skärm.
Processen har skalats ner till tre steg – välj bil, finansiera, beställ; 28 procent av Dacias bilförsäljning sker genom digitala interaktioner.
Dacia Brand Manifesto: Summan av kardemumman
Dacias nya varumärkesfilosofi bygger på stor del på att ta hela budgettänket och förvandla det till något bättre och mer attraktivt.
Att de facto vara ett märke för de som bara behöver en bil men att positionera det för att tilltala en målgrupp som premierar robusthet och äventyr är sannerligen smart.
”Nya” Dacia är tänkt att erbjuda det mest grundläggande som kunden vill ha, samtidigt som det ska framstå som lite coolt; det ska vara billigt, bra och ballt.
Det låter tveklöst mycket bättre än att vara bilvärldens Ullared.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.