Dagens PS

Dacia Jogger Hybrid: budgetmärkets första

omslagsbild vi har provkört dacia jogger hybrid
Kan Dacia Jogger Hybrid få fart på den svenska försäljningen av modellen? (Foto: Villy Priske)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 23 feb. 2023Publicerad: 23 feb. 2023

Provkörning: Dacia Jogger Hybrid 140

ANNONS

Mest läst i kategorin

När den familjevänliga Dacia Jogger lanserades förra året småsprang den rakt in i de europeiska bilköparnas hjärtan, åtminstone på sydligare breddgrader. I Sverige beskrivs dess marknadsandel jämte märkeskollegorna alltjämt bäst som blygsam.

Det kan finnas flera skäl till det. Svenska bilköpare – särskilt inom familjesegmentet – sätter exempelvis ett högt värde på säkerhet. Jogger har bara en ynka stjärna i Euro NCAP.

dacia on bridge in lisbon

Säkerhet är inte Dacias paradgren. (Foto: Dacia)

Kanske hör det också föräldrarollen att undvika de allra mest utsläppsbenägna åkdonen, så att både barn och barnbarn får en hygglig planet att växa upp på.

Eftersom Dacia Jogger hittills bara har erbjudits med oelektrifierad bensindrift kanske det kan förklara bristen på slagkraft i kombilandet Sverige.

Dacia Jogger Hybrid jobbar med beprövad teknik

Om så är fallet borde det nu kunna bli lite bättre ruljangs på Jogger. Nu släpps den nämligen i elektrifierat format.

Någon flådig laddhybrid är det naturligtvis inte fråga om i fallet Dacia, utan Jogger Hybrid får fullhybridtekniken som känns igen från koncernsyskonet Renault, i aningen vidareutvecklat format.

jogger front on the road

Hybridtekniken kommer från koncernsyskonet Renault. (Foto: Dacia)

ANNONS

Det är alltså i stort sett samma grejer som sitter i Renault-hybriderna Arkana och Austral.

Förbränningsmotorn är en tämligen konventionell, fyrcylindrig historia på 1,6 liter, utan överladdning. Resten av drivlinan är desto mer spännande.

ANNONS

Senaste nytt

Växellådan klarar sig utan koppling

Elmotorerna är två till antalet. Den ena ansvarar för utsläppsfri framdrivning och den andra agerar startmotor. Också det låter väldigt traditionsenligt.

dacia jogger hybrid rear

Dacias första hybrid är mer tekniskt sofistikerad än man först kan tro. (Foto: Dacia)

Vid närmare undersökning visar det sig emellertid att startmotorn är av högspänningsslag – samma sort som man finner i en mildhybrid. Skälet till att så är fallet är kraftöverföringen.

Den automatiska växellådan har nämligen ingen koppling. När en ny växel ska i är det startmotorns uppgift att matcha varvtalen mellan dreven, vilket teoretiskt sett lär begränsa slitaget avsevärt.

Det enda man kan klaga på i relation till växellådan är att det inte är så tydligt vilket läge man har den i.

Detta skulle Dacia enkelt kunna åtgärda genom att tydligt informera om saken i det nya, digitala instrumentklustret.

ANNONS
dacia jogger hybrid interior

Den nya digitala instrumenteringen skulle gärna kunna få berätta vilken växel bilen är i. (Foto: Dacia)

Hybridbatteriet sitter under golvet bak, och inkräktar inte på innerutrymmena.

Med 1,2 kilowattimmars kapacitet är det nämligen inte större än att det ryms på den plats som i oelektrifierade Jogger är avsedd för reservhjulet.

Högre prislapp, men lägre skatt och förbrukning

Dacia Jogger Hybrid har ett svenskt grundpris på 299 900 kronor – att jämföra med 232 900 kronor för dess oelektrifierade motsvarighet med samma utrustningsnivå.

ocean drive dacia

Hur mycket extra är hybridtekniken egentligen värd? (Foto: Dacia)

Malus är ett par tusen lägre, vilket betyder att det mer eller mindre är 60 000 kronors prisskillnad, bilarna emellan. Kan man ta igen det på lägre förbrukning?

Det beror på hur mycket man kör. Eftersom Jogger är en fullhybrid, och inte en laddhybrid, går det inte att spara in någon förmögenhet genom att köra korta sträckor på ren el.

Besparingar genererar man alltså endast om man kör mycket i stadsmiljö, där bilens förmåga att återvinna bromskraft gör att den – utan någon som helst ansträngning från förarens sida – kan hålla sig under halvlitern per mil.

ANNONS
dacia jogger hybrid profil stad

Hybrid-varianten av Dacia Jogger gör sig bäst i stadstrafik. (Foto: Dacia)

Det är ett par-tre deciliter under vad man får räkna med i en vanlig Jogger. På papperet skiljer sig bilarnas förbrukning emellertid endast åt med åtta centiliter milen, vilket förklaras av att de presterar likadant i höga och jämna hastigheter.

För att Jogger Hybrid ska löna sig ekonomiskt, för det är ändå vad Dacia handlar om i grund och botten, gäller det alltså att man lever ett liv som taxichaufför – antingen via yrket eller hemma tack vare stor reproduktiv framgång.

Summan av kardemumman

Dacia Jogger Hybrid förfinar det vettiga helhetspaket som den rumänska mångfraktaren står för. Föraren slipper växla själv och slipper åka till macken lika ofta.

Som en vanlig Jogger ligger den stabilt på vägen, även i motorvägsfart, och bjuder på en byggkvalitet som är förvånansvärt gedigen.

De omfattande möjligheterna att fälla och vika ihop sätena bidrar fortfarande med oerhörd flexibilitet. Endast den sjusitsiga varianten kommer att tas till Sverige.

dacia jogger 7 seats

Till Sverige kommer endast den sjusitsiga varianten av Jogger, som har en väldigt hopfällbar tredje sätesrad. (Foto: Dacia)

Bland likheterna finns också några nackdelar. Fickan som ska hålla bältet ur vägen när man fäller andra sätesraden är fortfarande kass och infotainmentsystemet känns föråldrat. Särskilt störande är att GPS:en dras med några sekunders fördröjning.

ANNONS

Det enda riktiga frågetecknet är priset. Givet är att Dacia Joggers tilltänkta kundsegment kanske inte har möjlighet att ladda hemma, är nog fullhybrid inte så dumt.

Att elektrifieringen skulle öka bilens värde med närmare 70 000 kronor är däremot inte solklart.

Dacia Jogger Hybrid 140 (2023)
Motor: 1,6-liters fyra, bensinhybrid, 140 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: Kopplingslös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,1 sekunder
Toppfart: 178 km/h
Vikt: 1 385 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4547/2007/1691 mm
Pris: Från 299 900 SEK

Högsta Växelns första intryck av Dacia Jogger Hybrid

Betyg: 4/5

Med elektrifiering blir den redan briljanta Dacia Jogger ännu bättre, men frågan är om förbättringen motiverar det nya priset.

Man måste nog vara taxichaufför för att den ekonomiska kalkylen – som är essensen av hela varumärket – ska gå ihop.

Beställ din egen Dacia Jogger Hybrid här!

dacia jogger hybrid lisbon bridge

Det ska till mycket stadskörning för att extrapengarna man ger för en Dacia Jogger Hybrid ska tjänas in. (Foto: Dacia)

ANNONS

Läs även: Dacia Spring – Europas billigaste elbil levererar

Läs även: Dacia vill inte längre vara bilvärldens Ullared

Läs även: Dacia Jogger provkörd i Frankrike

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]