Provkörning: Dacia Jogger Hybrid 140
Dacia Jogger Hybrid: budgetmärkets första
Mest läst i kategorin
När den familjevänliga Dacia Jogger lanserades förra året småsprang den rakt in i de europeiska bilköparnas hjärtan, åtminstone på sydligare breddgrader. I Sverige beskrivs dess marknadsandel jämte märkeskollegorna alltjämt bäst som blygsam.
Det kan finnas flera skäl till det. Svenska bilköpare – särskilt inom familjesegmentet – sätter exempelvis ett högt värde på säkerhet. Jogger har bara en ynka stjärna i Euro NCAP.
Kanske hör det också föräldrarollen att undvika de allra mest utsläppsbenägna åkdonen, så att både barn och barnbarn får en hygglig planet att växa upp på.
Eftersom Dacia Jogger hittills bara har erbjudits med oelektrifierad bensindrift kanske det kan förklara bristen på slagkraft i kombilandet Sverige.
Dacia Jogger Hybrid jobbar med beprövad teknik
Om så är fallet borde det nu kunna bli lite bättre ruljangs på Jogger. Nu släpps den nämligen i elektrifierat format.
Någon flådig laddhybrid är det naturligtvis inte fråga om i fallet Dacia, utan Jogger Hybrid får fullhybridtekniken som känns igen från koncernsyskonet Renault, i aningen vidareutvecklat format.
Det är alltså i stort sett samma grejer som sitter i Renault-hybriderna Arkana och Austral.
Förbränningsmotorn är en tämligen konventionell, fyrcylindrig historia på 1,6 liter, utan överladdning. Resten av drivlinan är desto mer spännande.
Senaste nytt
Växellådan klarar sig utan koppling
Elmotorerna är två till antalet. Den ena ansvarar för utsläppsfri framdrivning och den andra agerar startmotor. Också det låter väldigt traditionsenligt.
Vid närmare undersökning visar det sig emellertid att startmotorn är av högspänningsslag – samma sort som man finner i en mildhybrid. Skälet till att så är fallet är kraftöverföringen.
Den automatiska växellådan har nämligen ingen koppling. När en ny växel ska i är det startmotorns uppgift att matcha varvtalen mellan dreven, vilket teoretiskt sett lär begränsa slitaget avsevärt.
Det enda man kan klaga på i relation till växellådan är att det inte är så tydligt vilket läge man har den i.
Detta skulle Dacia enkelt kunna åtgärda genom att tydligt informera om saken i det nya, digitala instrumentklustret.
Hybridbatteriet sitter under golvet bak, och inkräktar inte på innerutrymmena.
Med 1,2 kilowattimmars kapacitet är det nämligen inte större än att det ryms på den plats som i oelektrifierade Jogger är avsedd för reservhjulet.
Högre prislapp, men lägre skatt och förbrukning
Dacia Jogger Hybrid har ett svenskt grundpris på 299 900 kronor – att jämföra med 232 900 kronor för dess oelektrifierade motsvarighet med samma utrustningsnivå.
Malus är ett par tusen lägre, vilket betyder att det mer eller mindre är 60 000 kronors prisskillnad, bilarna emellan. Kan man ta igen det på lägre förbrukning?
Det beror på hur mycket man kör. Eftersom Jogger är en fullhybrid, och inte en laddhybrid, går det inte att spara in någon förmögenhet genom att köra korta sträckor på ren el.
Besparingar genererar man alltså endast om man kör mycket i stadsmiljö, där bilens förmåga att återvinna bromskraft gör att den – utan någon som helst ansträngning från förarens sida – kan hålla sig under halvlitern per mil.
Det är ett par-tre deciliter under vad man får räkna med i en vanlig Jogger. På papperet skiljer sig bilarnas förbrukning emellertid endast åt med åtta centiliter milen, vilket förklaras av att de presterar likadant i höga och jämna hastigheter.
För att Jogger Hybrid ska löna sig ekonomiskt, för det är ändå vad Dacia handlar om i grund och botten, gäller det alltså att man lever ett liv som taxichaufför – antingen via yrket eller hemma tack vare stor reproduktiv framgång.
Summan av kardemumman
Dacia Jogger Hybrid förfinar det vettiga helhetspaket som den rumänska mångfraktaren står för. Föraren slipper växla själv och slipper åka till macken lika ofta.
Som en vanlig Jogger ligger den stabilt på vägen, även i motorvägsfart, och bjuder på en byggkvalitet som är förvånansvärt gedigen.
De omfattande möjligheterna att fälla och vika ihop sätena bidrar fortfarande med oerhörd flexibilitet. Endast den sjusitsiga varianten kommer att tas till Sverige.
Bland likheterna finns också några nackdelar. Fickan som ska hålla bältet ur vägen när man fäller andra sätesraden är fortfarande kass och infotainmentsystemet känns föråldrat. Särskilt störande är att GPS:en dras med några sekunders fördröjning.
Det enda riktiga frågetecknet är priset. Givet är att Dacia Joggers tilltänkta kundsegment kanske inte har möjlighet att ladda hemma, är nog fullhybrid inte så dumt.
Att elektrifieringen skulle öka bilens värde med närmare 70 000 kronor är däremot inte solklart.
Dacia Jogger Hybrid 140 (2023)
Motor: 1,6-liters fyra, bensinhybrid, 140 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: Kopplingslös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,1 sekunder
Toppfart: 178 km/h
Vikt: 1 385 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4547/2007/1691 mm
Pris: Från 299 900 SEK
Högsta Växelns första intryck av Dacia Jogger Hybrid
Betyg: 4/5
Med elektrifiering blir den redan briljanta Dacia Jogger ännu bättre, men frågan är om förbättringen motiverar det nya priset.
Man måste nog vara taxichaufför för att den ekonomiska kalkylen – som är essensen av hela varumärket – ska gå ihop.
Beställ din egen Dacia Jogger Hybrid här!
Läs även: Dacia Spring – Europas billigaste elbil levererar
Läs även: Dacia vill inte längre vara bilvärldens Ullared
Läs även: Dacia Jogger provkörd i Frankrike
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.