Dagens PS

Dacia Duster III får muskelbehandling av Carpoint

Har du sett en sådan kaxig Dacia förr? (Foto: Carpoint)
Har du sett en sådan kaxig Dacia förr? (Foto: Carpoint)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

Tyska Carpoint förvandlar Dacia Duster till en asfaltsätande best med breddat karosseri, monsterfälgar och sänkt fjädring. Men hur blir det med prestandan?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Glöm allt du visste om Dacia Duster.

Tredje generationen lanserades nyligen, men redan nu har tyska Carpoint kastat sig över den rumänska storsäljaren.

Deras mål?

Att förvandla den robusta suven till en asfaltsätande best. Nåja, best kanske är att ta i.

Från skogshuggare till gatukämpe

Carpoint Edition är än så länge bara snygga datorbilder, men de ger en rejäl hint om vad som väntar. Karossen har pumpats upp, folieringen skriker attityd, och de nya fälgarna är så stora att de knappt får plats.

Markfrigången? Bortklippt.

Den här Duster är inte längre rädd för att skrapa lite asfalt.

ANNONS
Kanske en kanariegul Dacia Duster på speed? (Foto: Carpoint)
Kanske en kanariegul Dacia Duster på speed? (Foto: Carpoint)
ANNONS

Senaste nytt

Detaljer som sticker ut

Karossatsen är full av godsaker: nya stötfångare, breddade skärmar, en huvskopa som får det att vattnas i munnen, och dörrlister som ger en extra touch av flärd – eller ja, nu kanske vi tar i.

Materialen är än så länge hemliga, men en sak är säker: de slår originalets återvunna plast med hästlängder.

Och de röda accenterna? De får de (visserligen fejk) luftintagen att poppa.

Du kan också få en hysteriskt röd sak som inte är diskret i terrängen. (Foto: Carpoint)
Du kan också få en hysteriskt röd sak som inte är diskret i terrängen. (Foto: Carpoint)

Fälgar från en annan planet

De nya aluminiumfälgarna är enorma, kanske 20 eller till och med 21 tum. Däcken är så lågprofiliga att du kommer känna minsta gruskorn.

Det där är ju också lite knasigt. Om man bygger en bil som ska vara tänkt för lite mer rolig körning i terräng, är väl inte lågprofildäck det första man smackar på.

ANNONS

Carpoint är tysta om prestandan, men de antyder att det finns “hemligheter” att avslöja.

Vi hoppas på en rejäl effektökning och ett chassi som matchar det nya utseendet. Annars blir det som att sätta en Formel 1-vinge på en shoppingvagn – snyggt, men inte särskilt funktionellt.

Den här gröna funkar väl ändå bättre? (Foto: Carpoint)
Den här gröna funkar väl ändå bättre? (Foto: Carpoint)

Vilken motor blir det?

Just nu är den starkaste Duster-motorn en självladdande hybrid med 140 pigga hästar. Men kanske väljer Carpoint den mildhybrid 1.3 TCe med 130 hästar, den enda med fyrhjulsdrift.

Det återstår att se vilken som får äran att driva detta monster.

Ny studie varnar: Självkörande bilar kan göra vägarna farligare

Ny studie avslöjar en oroväckande trend. Autopiloten gör förarna distraherade. Äta macka och mobilsurfa är vanliga inslag bakom ratten. Det råder ingen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS