Dagens PS

Då kommer Peugeots fyrkantiga ratt

Peugeot
Insidan - viktigare än utsidan, enligt Peugeots vd LInda Jackson. Här i en Peugot 408 Hybrid. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 mars 2024Publicerad: 10 mars 2024

Tekniken presenterades i en konceptbil 2023. Nu avslöjar Peugeot när deras Hypersquare-teknik kommer att gå i produktion.

ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett decennium sedan introducerade Peugeot sitt i-Cockpit-koncept.

Den har sedan utvecklats steg för steg. Förra året förhandsvisade man de senaste faserna i sin konceptbil Inception.

Nu kommer Peugeot med mer konkreta besked om viktiga steg i utveckling. Peugeots Hypersquare-ratt är på väg mot produktion, skriver Autocar.

Modeller byts ut

Hypersquare är ett rektangulärt ”hjul” som ska gå i produktion tillsammans med steer-by-wire-teknik.

Den ska introduceras i samband med att Peugeots modeller 208 Supermini och 2008 Crossover ska bytas ut.

Nu avslöjar Peugeots vd Linda Jackson att det sker under 2026.

“Nästa steg för oss kommer att vara Hypersquare,” säger Jackson.

“Vi kommer att utveckla styrkontrollen. Vi har rört oss från en vacker, rund, liten ratt till en mycket “teknisk” arena, mer baserad på en spelidé”.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

”Ökar nöjet att köra”

“Vi tycker inte bara att det är tekniskt överlägset, utan det är också kopplat till en annan teknik inom steer-by-wire, vilket är viktigt eftersom det förstärker något som är helt grundläggande för Peugeot: nöjet att köra. Den är smidig, flexibel och erbjuder enkel smidighet, och det är vad vi vill skapa”, säger Jackson och låter som – just det – en bilförsäljare.

Tekniken har redan installerats i testfordon och testats på kunder över hela Europa.

”Den nya ratten och tekniken kommer att frigöra mer utrymme”, säger Jackson som hävdar att kunderna är ”chockade över hur mycket utrymme som frigör.

Hypersquare ska kombineras med Peugeots panoramaböjda infotainmentskärm, en 21-tumsskärm ovan instrumentbrädan.

Anpassningsbara i-Toggle-genvägar ska vara kvar även i de framtida Peugeot-interiörerna.

Läs även: Köpa bil? Låt en kvinnlig bilförsäljare göra jobbet

Insidan viktigast – även här

Generellt säger Linda Jackson att Peugeot ska fortsätta fokusera på att förbättra sina bilars interiör eftersom data visar att det är en av de viktigaste punkterna när människor köper märkets bilar.

ANNONS

”Vi tycker att det är viktigt eftersom vi spenderar så mycket tid i våra bilar,” säger hon.

”För mig blir interiören viktigare än exteriören”, slår Peugeots vd fast.

Läs även:

Peugeots nya suv tar upp kampen mot Tesla Dagens PS

Är touchskärmen i bilen en säkerhetsrisk? – Dagens PS

Missa inte:

Så berättar färgen på din bil vem du är

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]