Tuffa tider. Då bromsar klassiska Aston Martin sin elbilssatsning. Här är vad som gäller för dig som väntar på en eldriven bil från brittiska lyxbilstillverkaren.
Då kommer el-Aston Martin
Mest läst i kategorin
Stora delar av elbilsbranschen har satt foten på bromsen, i några fall backat och när det gäller några märken valt att vänta på det tillfälle när man ska gasa igen.
Klassiska Aston Martin väljer en egen variant och väntar med sin första elbil för att det går så bra nu.
Halverad förlust
Aston Villa har redovisat stora årliga förluster men förra året halverades förlusten, drygt, före skatt och blev lägre än marknaden väntat sig.
Det inträffade sedan försäljningspriserna nått rekordnivåer när Aston Martin levererat sina Valkyrie-modeller och andra specialutgåvor.
Under onsdagen kom beskedet att Aston Martin menar att de rekordpriser man kan ta för sina lyx- och specialfordon gör att man lägger fokus där och tar den vägen till att fortsätta vägen från röda till svarta siffror, enligt Reuters.
Senaste nytt
Efterfrågan kroknar
Och okej, efter den trumvirveln erkände man att det dessutom är så att efterfrågan från bilköparna har svalnat.
“Konsumentens efterfrågan (för BEV-bilar), förvisso till ett Aston Martin-pris, är inte vad vi trodde att det skulle vara för två år sedan,” sade bolagets ordförande Lawrence Stroll till journalister.
Därför siktar man nu på att lansera sin första batteridrivna elbil 2026, ett år senare än planerat.
I så motto ställer man in sig i en rad av elbilstillverkare som tar till defensiva åtgärder.
Nöjd med plattform
I juni förra året undertecknade Aston Martin ett leveransavtal med Saudiarabien-stödda Lucid Group för att stärka sin elektrifieringsstrategi.
Lawrence Stroll tonar ner oron för konkurrens från kinesiska BYD och säger att han är nöjd med den batteriteknik och de plattformar som finns tillgängliga för hans bolag.
Efter beskedet att James Bonds favoritbilmärke väntar med sin elektrifiering, blev marknaden rörd och möjligen även skakad, varvid Aston Martins aktie sjönk med 2 procent.
2,25 miljarder back
Aston Martin rapporterade en justerad förlust före skatt på motsvarande 2,25 miljarder kronor för 2023.
Mycket pengar men det ska jämföras med en förlust på motsvarande 5,9 miljarder kronor året innan.
Aston Martins superbil – det förflutna och framtiden i ett Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.