Tesla planerar en billig modell men har inte sagt när den kommer. Nu säger sig branschanalytiker veta när bilen blir verklighet.
Då kommer billiga Teslan
Mest läst i kategorin
Tendensen är tydlig och global.
Kunderna efterlyser i allt högre grad mer prisvärda elbilar.
“Nu kommer de billiga elbilarna” har varit ett slagord inte bara från det Kina som EU kritiserar för stora, statliga subventioner, utan även från europeiska tillverkare.
Står i kö
Fransmännen står i kö för att få köpa eller leasa billiga elbilar och det program för subventioner till hushåll med låga inkomster men elbilsambitioner man landade vid årsskiftet blev snabbt fulltecknat.
Citroën ë-C3 är alltså först ut på elbilsmarknaden som ett heleuropeiskt budgetalternativ och hamnar i Sverige med en prislapp på 299 900 kronor i sitt billigaste utförande.
Senaste nytt
Senare i år
Sedan kommer ävenledes franska Renault med sin nya Renault 5 senare i år.
Där har man i Frankrike flaggat för en prislapp på 25 000 euro, motsvarande strax under 280 000 svenska kronor.
Elbilsbranschen har väntat på Teslas motdrag.
Elon Musk har tidigare bekräftat att företaget kommer med en 25 000 dollars-modell, på vissa sociala medier kallad ”Model 2”.
2027 – tidigast
Nu säger en analys från investeringsföretaget Evercore att modellen inte kommer i fullskalig volym förrän tidigast 2027.
Evercores analytiker med Chris McNally i spetsen menar att Tesla officiellt kan starta produktionen av modellen mot slutet av 2025, men inte når målet om 1 miljon fordon av Model 2 under 2026 utan först året därpå.
Kan nå halvvägs
Möjligen kan Tesla nå halvvägs mot miljonmålet under 2026, är Evercores analys.
Evercore får visst eldunderstöd av andra analytiker, konstaterar Indiseevs.
Tidigare i veckan nedgraderade Wells Fargo Tesla och karaktäriserade det som ”ett tillväxtföretag utan tillväxt”.
Wells Fargo klassade Teslas prissänkningar som misslyckade och sade att prisfallet är större än den ökade försäljningstakt det gett.
”Behöver ny modell”
Om Tesla vill fortsätta växa kommer varumärket att behöva en ny modell, var slutsatsen i analysen.
Mer specifikt talade man om en modell billigare att tillverka och utan Teslas förarassistansteknik.
Läs även:
Nu kommer de billiga elbilarna. Dagens PS
Vilken strejk? Tesla går som tåget. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.