Är jakten på självkörande fordon, ett hot mot vår säkerhet? Kan uppkopplade bilar stjälas och användas som strategiskt vapen vid en konflikt?
Då kan självkörande bilar bli ett strategiskt vapen
Mest läst i kategorin
I Netflix nyligen släppta apokalyptiska långfilm “Leave the world behind”, hamnar huvudpersonernas blåa Jeep i en märklig stillastående bilkö.
Mamman i familjen, spelad av Julia Roberts, kliver ur för att prata med föraren i bilen framför och fascineras över att det bara är Teslor som står i kön – dessutom är alla krockade.
Mer fascinerad blir hon när både bilen alla dessa bilar saknar förare. Hur har de kommit dit och varför?
Med ett syfte
Svaret kommer till henne som en iskall dusch när hon ser en infolapp i fönstret att bilarna är utrustade med en självkörande funktion.
Snabbt förstår hon att bilarna är en del i det samhällshaveri som just håller på att byggas upp i filmen. Och att de körts dit med enda syfte att just blockera vägen.
Att autonoma bilar och andra fordon i framtiden kan bli ett vapen för att störa infrastrukturen i ett angripet land, är något som professor Jim Saker, chef på engelska Institute of the Motor Industry, nu varnar för.
Saker resonerar precis så som i filmen, att självkörande bilar, som genom sin GPS har kontakt med omvärlden, kan kapas och användas som blockader för att störa samhällsfunktioner, och därmed på ett enkelt sätt skapa kaos i ett fungerande samhälle.
Senaste nytt
Hot I fredstid
Men även i fredstid varnar Saker för hur fordon, framför allt från de länder som har politiska intressen på andra marknader, kan användas som avlyssningstekniska föremål, där både samtal och användare kan spelas in och skickas “hem” för analys.
Saker, som främst riktar sin pekpinne mot Kina, hävdar att risken är stor att samhället är fullt av avlyssnande Kinatillverkade bilar som likt inverterade trojanska hästar ständigt lyssnar av vardagen i det land som är av intresse för Kina.
Uttalandet har skapat debatt bland annat i Storbritannien, ett land som verkligen är av strategiskt intresse för Kina att kunna samla in material från.
Dock får Sakers uttalande rejäla mothugg.
Inte i den tekniska sakfrågan direkt utan det faktum att i stort sett alla bilar, och då inte bara kinesiska, som på något sätt är utrustade med en autonom funktion, eller är kopplade omvärlden via GPS eller SIM-kort, kan vara avlyssnade.
Hur tar vi ställning?
Sakfrågan är ändock värd att ta i beaktande.
När våra bilar nu allt mer blir uppkopplade och när världssituationen blir allt mer orolig, kan de tekniska möjligheterna snabbt förändras still samhällsfumktionella problemhärdar.
I filmens värld gick det i alla fall alldeles utmärkt att skapa kaos på precis det sätt som Jim Saker varnar för.
Låt oss hoppas att manusförfattarens behov av drama, och Jim Sakers pekfinger i luften bara är kreativa fantasier.
Den som lever får se.
PS. Står din Tesla kvar på garageuppfarten där du ställde den?
Läs mer:
Om professor Jim Sakers oro här
Fords självkörande bilar är marknadens bästa
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.