Ny teknik och lägre kostnader kommer snart göra elbilar till herre på täppan. Samtidigt hotas en hel drös med tillverkare av undergång.
Då blir elbilar billigaste fordonen att tillverka
Mest läst i kategorin
Om bara några år kommer det vara billigare att bygga elbilar än vanliga bilar med förbränningsmotorer.
Det är i alla fall Pedro Pacheco, vice vd på konsultfirman Gartner, bombsäker på.
Tack vare nya tillverkningstekniker och lägre batterikostnader kommer skiftet enligt honom att ske så tidigt som 2027, skriver Automotive News Europe.
Läs mer: Billiga elbilar – för populära Dagens PS
Ett enda stycke
Batterikostnaderna har sjunkit i flera år, men det är främst billigare monteringsrutiner som kommer att accelerera elbilsmarknaden in i framtiden.
En av dessa innovationer kallas för “gigacasting”, som amerikanska tillverkaren Tesla anses vara en pionjär inom.
Det innebär att stora delar av bilen byggs i ett enda stycke, vilket kan minska kostnaderna med åtminstone 20 procent.
Läs mer: EU: “Vi har bevis mot Kina” Dagens PS
Senaste nytt
Ess i rockärmen
Tesla har på senare tid aggressivt sänkt priset på sina elbilar och därmed pressat konkurrenterna, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Det är just tack vare de redan låga tillverkningskostnaderna som bolaget kan göra detta utan att det skadar dess resultat alltför mycket.
Likaså är det för kinesiska nykomlingen BYD.
Läs mer: Tesla ger Porsche svar på tal. Men är det rimligt? Dagens PS
Briljera eller gå under
Desto mörkare ser det ut för andra elbilstillverkare, enligt Gartner.
Konsultfirman förutspår att 15 procent av bolagen som har grundats senaste decenniet kommer att tvingas lägga ner.
Det gäller särskilt de som ständigt är beroende av extern finansiering – som krisande svenska Polestar, vilket Dagens PS har rapporterat om.
För att elbilar ska lyckas i dag räcker det heller inte längre med bara miljöfördelar och liknande incitament.
“Det måste vara en utmärkt produkt värdig en jämförelse med en bensindriven bil”, säger Pacheco.
Nu kommer de billiga elbilarna
Elbilsmarknaden viker nedåt men det gäller inte de billiga modellerna. Nu kräver bilkunderna billiga alternativ – och får gensvar.
ANNONS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.