Elon Musks retrofuturistiska Cybertruck liknar ingenting annat ute på vägarna. Den minst sagt unika designen kan dock utgöra en trafikfara.
Teslas Cybertruck är riktigt cool – men är den säker att köra?
Mest läst i kategorin
Cybertruck ser ut som något taget direkt från sci fi-filmerna på 1980-talet. Dörrarna är till och med skottsäkra – även om de inte kommer kunna skydda dig från alla vapen, skriver Automotive News.
“Apokalypsen kan komma när som helst och här på Tesla har vi det finaste inom apokalyps-teknologi”, säger Elon Musk.
Enorm framruta
Exteriören är av rostfritt stål, inspirerat av material som Musks rymdbolag SpaceX använder för sina raketer.
Cybertrucken skryter också med vad som troligen är den största framrutan på marknaden för lätta fordon. För att hålla designen så ren som möjligt använder bilen en enda vindrutetorka – som är dubbelt så lång som vanliga sådana.
Cybertrucken har ett steer-by-wire-system, som eliminerar den fysiska kopplingen mellan ratten och hjulen. Med andra ord krävs minimala handrörelser för att bilen ska svänga.
48 i stället för 12 volt
För att minska på vikt och kostnad har Tesla övergått till en 48-volts elektrisk arkitektur för Cybertrucken. Tunnare kablar och lättare komponenter kan användas, vilket är ett steg bort från den traditionella 12-volts standarden.
Backspegeln är också videobaserad. När Cybertruckens tonneauskydd hålls stängd ger kameran föraren sikt bakåt, vilket visas på infotainmentskärmen.
Växeln vid backspegeln
Cybertrucken har en yoke-stilratt formad som en “squircle”, en blandning av en kvadrat och en cirkel. Den saknar traditionella spakar för vindrutetorkare och blinkers – dessa kontrolleras via knappar på ratten.
Dessutom är växelkontrollen placerad ovanför backspegeln. Bilen använder också mjukvara som förutser om föraren vill köra framåt eller bakåt.
Läs mer: Tesla backar – du får sälja vidare din Cybertruck – Dagens PS
Designen oroar experter
Teslas retrofuturiska bil har väckt stor debatt på grund av den minst sagt unika designen.
Särskilt oroande anses Cybertruckens skarpa kanter och rostfria stålyta vara, vilka kan visa farliga vid kollisioner – särskilt för fotgängare och cyklister, skriver Slate.
Cybertrucken är också tung. Med sina 3 ton väger bilen mer än två Honda Accord tillsammans.
Motorn är så kraftfull att bilens starkaste modell kan gå från 0 till 100 kilometer i timmen på bara 2,6 sekunder. Även detta ökar riskerna i trafiken.
Amerikanska tillverkare mer fria
Trots dessa potentiella faror finns det inte mycket som amerikanska tillsynsmyndigheter kan göra just nu. Så länge som biltillverkare uppfyller den federala standarden för motorfordonssäkerhet får deras bilar designas och säljas.
Annat är det inom EU, där nya bilmodeller måste godkännas innan de får säljas.
Regelskillnaderna mellan USA och EU kan därför ha inverkan på trafiksäkerheten. Återstår att se hur Elon Musks “apokalypssäkra” experiment gör ifrån sig i verkligheten.
Sökes: Lobbyist som kan rädda Tesla från strejk
Snart har hela Norden gått i strejk mot Tesla. Nu jagar elbilstillverkaren efter någon som kan få igenom lagändringar.
Läs mer: Renault gör Tesla till åtlöje – Dagens PS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.