Cupra blev ett eget märke 2017 och har sedan dess tagit marknadsandelar med stormsteg. Vi begav oss till Berlin för att intervjua märkets vd, Wayne Griffiths.
Cupras vd: "Elbilar är inte hela framtiden"
Mest läst i kategorin
På plats beskådade vi även världspremiären av nya elbilen Tavascan, märkets nya el-suv som delar bottenplatta med Audi Q4, Škoda Enyaq, och Volkswagen ID.4.
Wayne Griffiths har jobbat inom Volkswagen-koncernen i över 34 år, där han tillbringat majoriteten av sin tid på Audi.
2020 blev han emellertid vd för både Cupra och Seat.
Svårdefinierat varumärke
På frågan ”varför ska man köpa Cupra?” förklarar Wayne Griffiths att Cupra ”endast tillverkar bilar för de som älskar dem” och vd:ns budskap är att märket är nytänkande och revolutionerande.
Exakt hur de revolutionerar framgick emellertid inte. Med det sagt har Cupra tagit enorma marknadsandelar av systermärket Seat, något som lett till det spanska folkbilsmärkets förfall.
Mycket av Cupras marknadsföring och allmänna filosofi kretsar kring känsla, något som fungerar fint på mer emotionella marknader – däribland Spanien.
Kruxet har legat i att Cupra till en början endast var mer prestandastinna Seat-modeller.
Den första Cupra-modellen var en Ateca, en beteckning som delas med syskonet Seat. Även designmässigt är bilarna slående lika.
Trots det har Cupra lyckats riktigt väl och har nu blivit det dominerande märket med imponerande försäljningssiffror.
Senaste nytt
Nytänkande på tyskt vis
Det Cupra tillåts göra inom Volkswagen-koncernen är att ta ut svängarna lite mer än sina stallkamrater, åtminstone om man ska tro Wayne Griffiths. ”Vi står för något, att vara en rebell” förklarar Wayne.
Med det menar han att märket inte har en historia likt Volkswagen och således ”kan gå sig egen väg” vilket inte rimmar med produktutbudet som har tydliga Seat-influenser. ”Vi är tillräckligt modiga för att inte alltid be om lov” förklarar Wayne.
Trots det har exempelvis Ateca nu uppdaterats med nya drivlinor från sitt Seat ditto – det går nu att få Cupra Ateca med en 150-hästars bensinmotor, något som rakt igenom är en volymmodell.
Jakten på nya kunder
Rent konkret är Cupras uppdrag inom koncernen att locka till sig nya kunder. ”Mer än hälften kommer från utanför gruppen” förklarar Wayne.
Som märke har Cupra låg varumärkesigenkänning och Wayne berättar att Cupra “inte måste vara etablerade.”
Trots det pratar Wayne mycket om märkets försäljning och menar på att ”vi måste ha en relevant marknadsandel”.
Fortsättningsvis berättar Wayne att märkets bäst säljande modell är Formentor, trots att märket gång på gång beskrivs som elektriskt.
Till slutet av årtiondet kan Seat komma att bli ett mobilitetsföretag, medan Cupra kör all-in på elbilar.
Cupra eller Seat?
Wayne beskriver Cupra som ”ett elektriskt prestandamärke med bra design” medan Seat erbjuder ”instegsmobilitet”.
Enligt Wayne finns det utrymme för båda märken – det trots Seats förhållandevis osäkra framtid – eftersom marknaderna världen runt ser olika ut. Elbilar finns inte överallt, varför andra alternativ även är viktiga.
Det märks dock tydligt att Cupra är bortprioriterade inom gruppen. ”Vår egen kapacitet är bestämt begränsad” förklarar Wayne.
Märkets nya el-suv – Tavascan – ska tillverkas i Kina och lanserades långt efter att motsvarande modeller hos stallkamraterna hamnade i kunders händer.
Just det faktum att bilen ska tillverkas i Kina var något det spanska märket nämnde i förbifarten, även om det pekar på att Cupra kan komma att prioritera Kina framgent.
Rollen som den spanska nykomlingen tar kan dock bli allt viktigare. Det spanska märket har lösa planer på att penetrera den amerikanska marknaden, något som kräver ”betydligt större bilar” enligt Wayne.
Det är dock något som diskuterats en längre tid, både internt och via officiella kanaler.
Wayne Griffiths hymlar inte med att marknaden för elbilar är tuff, inte minst med alla nya aktörer.
Han nämner konkurrenter som Polestar, Lucid, Rivian, Lynk, Nio, och BYD som dels understryker vilka märken som spanjorerna har extra koll på, dels pekar på amerikanska ambitioner.
Cupra har mycket på gång
Till 2025 ska Cupra lansera tre nya elektrifierade modeller, och märket försöker alltmer med att konkretisera sin positionering inom både koncernen, och på marknaden.
Bakom alla vaga påståenden om känslor, rebelliskhet, och att märket inte behöver vara etablerat, ligger dock mycket konkret.
Exempelvis har Cupra i uppdrag att locka till sig nya kunder till koncernen, något som för en jätte som Volkswagen blir allt viktigare med alla nya märken som kommer till marknaden.
Att Tavascan ska tillverkas på den kinesiska marknaden – och även säljas där – visar på att de sannerligen tar kineserna på allvar.
Elektrifieringstrenden har skyfflat om hierarkin inom branschen, inte minst när Kina med råge är den viktigaste marknaden. Samtidigt har kineserna tröttnat på västerländska aktörer, varför ännu en nykomling kan vara lockande.
För att Cupra ska få mer genomslagskraft krävs det emellertid att Volkswagengruppen lossar på tyglarna och låter spanjorerna ta sig an mer vågade projekt, i stället för att uppenbarligen låta dem jobba med koncernens bottenskrap.
Läs även: Nya Tavascan är en avgörande elbil
Läs mer: Cupra trotsar normen: Ska erövra USA
Missa inte: Femcylindriga Formentor VZ5 är en vilding
Läs vidare: Test: Cupra Born – bara en Volkswagen
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.