Cupras står inför flertalet utmaningar inför motorsportåret 2023. De satsar rejält på FIA E-TCR, Extreme E, och även Formel E, något som gör att motorsportschefen på märket, Xavi Serra, har en del att stå i. Vi intervjuade honom på plats i Pite Havsbad i samband med Race of Champions.
Cupras motorsportchef: ”räckvidd är ett problem"
Mest läst i kategorin
E-TCR är en elektrisk sportvagnstävling där Cupra ställer sig mot märken som Hyundai.
Extreme E är en förhållandevis nystartad motorsport som går ut att på män och kvinnor tävlar i elektriska terrängbilar i syfte att lyfta viktiga klimat- och jämställdhetsrelaterade frågor.
Formel E är elektrifieringens svar på Formel 1 och har varit enormt viktig för utvecklingen av några av dagens elbilar hos flertalet tillverkare.
Vad är syftet?
När en biltillverkare ger sig in i motorsport är det en fråga om att primärt främja utvecklande av de bilar som faktiskt köps av kunder.
”Cupra har alltid varit delaktiga i motorsport” förklarar Xavi. Märkets resa inom motorsporten började de facto 2018 när de beslutade sig för att leda elektrifierings väg till motorsporten.
Sedan 2018 har Cupra stått på egna ben, och märket premierar motorsport i hög utsträckning. ”Motorsport är en bra plattform för att nå nya kunder.
Det är en parallell värld – dels handlar det om att utveckla motorsporten, dels handlar det om att utveckla våra produkter.
Inför 2023 ska Xavi ansvara för Cupras satsning på E-TCR, Extreme E, samt Formel E, något som spanjoren anser visar att ”Cupra är ett av få märken som lever som när det kommer till elektrifiering”.
Senaste nytt
Olika lärdomar
Motorsporten låser upp en rad möjligheter. ”Elektrifiering och prestanda går hand i hand” förklarar Xavi. ”Grunden är densamma för alla motorsporter, men vi drar olika lärdomar som vi sedan kan applicera på våra produkter”.
Xavi fortsätter – ”det är en fråga om att utveckla termisk hantering, laddning, batterier och effektivitet, men vi gör det på olika sätt.”
Inom E-TCR lär man sig mycket av kylningen av batterier, något som är direkt kopplat till effektivitet.
Det ger även inblick i hur batterierna reagerar vid extrem påfrestning, något som är oerhört viktigt i det långa loppet för en elbil.
”Formel E handlar nästan bara om effektivitet. Medan vi kan uppnå 99 procent effektivitet i Formel E ser vi som mest 40 procent effektivitet när det kommer till förbränningsmotorer”.
Effektivitet är väldigt viktigt för elbilar då räckvidd är fortsatt det största problemet för elbilar enligt Xavi.
Extreme E visar hur batterier och elmotorer klarar av tuffare tag. Racingbilen – Cupra Tavascan XE – används för att hoppa och ta sig en rejält utmanande terräng.
Hur batterierna uppträder med sådana påfrestningar är jätteviktigt för Cupra att se.
Cupra har mycket att stå i
Xavi Serras schema är lika fullspäckat som Joe Bidens. Han jobbar emellertid inte förgäves, utan motorsporten är exceptionellt viktig för Cupra och ses som en del av märkets DNA.
Dessutom används lärdomar för att utveckla hela produktutbudet, både av gatbilar och racingbilar.
Det är lärdomar som resten av koncernen onekligen också får ta del av, något som förhoppningsvis kan effektivisera elbilar, förbättra räckvidden och säkerställa att de inte blir lika känsliga när det kommer till temperaturskillnader.
Det är många bollar i luften samtidigt, men Cupra har onekligen valt att växla upp när det kommer till motorsport.
Att elektrifieringen sveper in över motorsporten är en indikation på att utvecklingen av elbilar går snabbare än någonsin, något som i slutändan gynnar oss konsumenter.
Läs även: Provkörning av Cupra e-Racer
Läs även: Provkörning av Cupra UrbanRebel Racing Concept
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.