Provkörning: Cupra UrbanRebel Racing Concept
Cupra har storslagna planer för framtiden och för att visa vad som komma skall har de visat upp den nya modellen Cupra UrbanRebel. För att få oss ett första smakprov lade vi Högsta Växeln och begav oss till Barcelona för att provköra racingversionen – Cupra UrbanRebel Racing Concept.
Cupras nya monster är dyrare än en Ferrari
Mest läst i kategorin
Cupra UrbanRebel Racing Concept har utvecklats för att öka intresset och ge inblick i den kommande modellen UrbanRebel som lanseras under 2025.
Till skillnad från den faktiska slutprodukten är just racingbilen en fyrhjulsdriven rallycrossbil av vilka det finns exakt två i hela världen.
Cupra UrbanRebel Racing Concept vägen framåt
Rent designmässigt ser UrbanRebel lika futuristisk ut som ett rymdskepp och utstrålar verkligen allt som Cupra vill utstråla i termer av framtida design.
Helheten pekar på en nödvändig differentiering jämte ägaren Seat och på plats fick vi även beskåda den kommande produktionsbilen.
Man och maskin
Vi fick möjlighet att köra racingbilen på en grusoval strax öster om Barcelona. Efter en kortare genomgång, ett löfte om att inte kvadda bilen, fick vi lov att ratta bilen under tre-varvs-stinter runt banan.
Däremellan fick vi feedback av Jordi Gené, en Cupra-racingförare.
UrbanRebel Racing saknar helt ABS och vid fullt brass pumpas de 430 hästkrafterna och 520 newtonmetrarna rakt ner i backen ögonblickligen.
Pedalerna är smala och identiska och man uppmanas till att gasa med högerfoten och bromsa med vänstern.
Banan var lerig och däcken på bilen var egentligen långt ifrån optimerade för körning på grusbana.
Varje varv bestod av två chikaner på respektive raksträcka i ovalen, för att säkerställa att vi inte körde för kung och fosterland rakt in i kurvorna.
Kurvorna var långa och breda, och bjöd upp till dans. Första varvet togs i sakta mak, allt för att lära känna bilen.
Jag byggde upp farten progressivt och belönades av bilen på studs, samtidigt som jag var ständigt medveten om att ett helt racingstall bevakade varje rörelse.
Cupra UrbanRebel Racing Concept är lika välbalanserad som ojävig domare och är rent kördynamiskt inte särskilt skräckinjagande, förutsatt att man ignorerar bilens prislapp och att det faktiskt rör sig om en konceptbil.
Styrningen är direkt och det faktum att bilen endast väger 1 400 kilogram gör att den känns lika lättfotad som en heliumballong.
Den svarar ögonblicken på minsta lilla rörelse och uppträder förutsägbart, något som gör att man successivt vågar ge järnet.
Cupra UrbanRebel Racing Concept är en lekfull ballerina
I takt med att jag ställdes inför det andra varvet hade min självkänsla ökat och sakta men säkert vågade jag använda gaspedalen till att styra bilen genom kurvorna.
Med snabba rörelser och en blytung högerfot lyckas man få sladd på bilen.
Efter det tredje varvet var det dags för feedback, för att sedan ges möjlighet att trycka på ännu mer.
Jag uppmanades till att ta ut svängarna ännu mer, något som bilens minst sagt tillmötesgående anda tillät. För mycket iver hade dock lett till att jag hade dundrat in i en betongvägg.
Ljudnivån i kupén är ungefär lika låg som i en jetmotor och elmotorernas vinande ackompanjerat av transmissionsljudet bjöd på en akustik som var minst sagt tinnitusframkallande.
Det mest framträdande hos UrbanRebel Racing är dess lekfullhet. Att kastas in i en racingbil med lika begränsad tid bakom ratten som när man övningskörde för första gången är en upplevelse som framstår som ytterst skräckinjagande.
Bilen lärde man emellertid känna illa kvickt, till skillnad från Cupras andra racingbil, e-Racer, som jag provkörde i början av månaden.
UrbanRebel Racing Concept känns inte giftig på samma sätt om e-Racer, i stället blir man uppmanad att köra på för fulla muggar.
Att köra på grus gör även att det är lättare att känna av när man börjar närma sig gränsen.
Summan av kardemumman
Resterande stinter bestod av att jag lyckades få in en slags rytm med bilen och således gavs möjligheten att leka rallycrossförare för en dag.
UrbanRebel Racing Concept är genuint körglad och ofattbart exalterande.
Den uppmuntrar till att man trycker på riktigt ordentligt, något som belönas med en körupplevelse som definieras av att man blir en förlängning av bilen och snabbt blir varm i kläderna. Man vill köra varv efter varv i all oändlighet.
Jag bjöds även på en tur i racingbilen av Adrien Tambay, E-TCR-världsmästaren, som visade vad bilen verkligen kunde gå för.
Att få köra lika många varv för att matcha hans förmåga på grusovalen hade varit en fröjd.
Om den faktiska UrbanRebel-produktionsbilen ens är en promille så exalterande som racingbilen ser framtiden ljus ut för Cupra.
Cupra UrbanRebel Racing Concept
Motor: Elmotor fram, bak, 430 hästkrafter, 510 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad transmission, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 170 km/h
Elektrisk räckvidd: 476 km
Vikt:1 400 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4186/1444/1795 mm
Pris: Från ca. 4 000 000 SEK
Högsta Växelns första intryck av Cupra UrbanRebel Racing Concept
Slutbetyg: 5/5
Cupra UrbanRebel Racing Concept banar vägen för märkets framtid, och det med bravur. Designmässigt lyckas den riktigt väl, men det är just körupplevelsen som är det mest utmärkande. UrbanRebel Racing Concept är tillmötesgående och förbannat rolig att köra.
Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi dränkte en bil i Stilla havet”
Läs även: Provkörning av Cupra e-Racer
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.