Cupra Terramar debuterar som en sportig suv med både bensin- och hybridmotorer, redo att konkurrera i Europas kompakta suv-segment.
Cupra Terramar: Tiguans sportiga släkting från Spanien
Mest läst i kategorin
Cupra rullar ut sin nya Terramar, en suv som tar sikte på Europas hårt konkurrensutsatta kompaktsegment.
Med ett brett utbud av motoralternativ, från bensin till mildhybrid och laddhybrid, och ett chassi finjusterat för sportig körning, sätter Terramar en ny standard för märket.
En spansk egenhet
Designmässigt följer Terramar Cupras senaste formspråk, vilket syns tydligt i den skarpa fronten med aggressiva strålkastare och markanta luftintag.
Även om den delar vissa komponenter med VW Tiguan, bär den spanska suven på en egen, unik kaross.
Baktill hittar vi fullbreddade LED-bakljus, en upplyst Cupra-logotyp och en stilren, om än fejkad, diffusor. Beroende på val av utrustningsnivå, kan Terramar rulla på allt från 18- till 20-tums fälgar.
Senaste nytt
Som Tiguan fast annorlunda
När vi kliver in i bilen, ja, då märks det direkt att Cupra fokuserar på både stil och teknik. Instrumentpanelen påminner visserligen om den i Tiguan, men med sportiga detaljer som ger en lite mer exklusiv känsla.
Här finns också modern teknik som en 10,25-tums digital instrumentpanel, en 12,9-tums infotainmentskärm med belysta reglage och ett avancerat ljudsystem från Sennheiser.
Dessutom erbjuds sportiga säten som är klädda i återvunnet material.
Dynamisk och säker
Cupra har också lagt stor vikt vid körupplevelsen. Terramar bygger på MQB Evo-plattformen, men Cupra har skruvat upp sportigheten ett snäpp.
Chassit har därför sänkts och försetts med Dynamic Chassis Control (DCC) för att ge en mycket mer dynamisk körning.
Progressiv styrning, en elektrisk bromsbooster och tillgängliga Akebono-bromsar gör att Terramar hanterar vägen med självsäkerhet.
Drivlinorna sträcker sig från en 1,5-liters mildhybrid på 150 hästkrafter till laddhybrider som erbjuder över 100 kilometers elektrisk räckvidd.
Fakta om Cupra Terramar
- Drivlinor: Bensin, mildhybrid, laddhybrid
- Maxeffekt: Upp till 272 hk
- Elektrisk räckvidd: Över 100 km
- Chassi: MQB Evo, Dynamic Chassis Control (DCC)
- Hjul: 18, 19 eller 20 tum
- Teknologi: 10,25-tums digital instrumentpanel, 12,9-tums infotainmentskärm, Sennheiser-ljudsystem
- Tillverkning: Audi-fabriken i Györ, Ungern
- Lansering: Början av 2025
- Specialutgåva: CUPRA Terramar America’s Cup, 1 337 exemplar
Läs mer:
Ferrari – historien bakom den stegrande hingsten. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.