Dagens PS

Cupra Terramar: Tiguans sportiga släkting från Spanien

Kolla in ny Cupra Terramar i sin läckra gröna färg. (Foto: Cupra)
Kolla in ny Cupra Terramar i sin läckra gröna färg. (Foto: Cupra)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 sep. 2024Publicerad: 04 sep. 2024

Cupra Terramar debuterar som en sportig suv med både bensin- och hybridmotorer, redo att konkurrera i Europas kompakta suv-segment.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cupra rullar ut sin nya Terramar, en suv som tar sikte på Europas hårt konkurrensutsatta kompaktsegment.

Med ett brett utbud av motoralternativ, från bensin till mildhybrid och laddhybrid, och ett chassi finjusterat för sportig körning, sätter Terramar en ny standard för märket.

Lite fin ändå? Gillar designen och den fina lacken på just denna. (Foto: Cupra)
Lite fin ändå? Vi gillar designen och den fina lacken på just denna. (Foto: Cupra)

En spansk egenhet

Designmässigt följer Terramar Cupras senaste formspråk, vilket syns tydligt i den skarpa fronten med aggressiva strålkastare och markanta luftintag.

Även om den delar vissa komponenter med VW Tiguan, bär den spanska suven på en egen, unik kaross.

Sportiga stolar för den där tighta känslan. Speciellt om man tillhör den lite bredare skaran. (Foto: Cupra)
Sportiga stolar för den där tighta känslan. Speciellt om man tillhör den lite bredare skaran. (Foto: Cupra)

Baktill hittar vi fullbreddade LED-bakljus, en upplyst Cupra-logotyp och en stilren, om än fejkad, diffusor. Beroende på val av utrustningsnivå, kan Terramar rulla på allt från 18- till 20-tums fälgar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Som Tiguan fast annorlunda

När vi kliver in i bilen, ja, då märks det direkt att Cupra fokuserar på både stil och teknik. Instrumentpanelen påminner visserligen om den i Tiguan, men med sportiga detaljer som ger en lite mer exklusiv känsla.

Som en Tiguan fast spansk. Inte illa. (Foto: Cupra)
Som en Tiguan fast spansk. Inte illa. (Foto: Cupra)

Här finns också modern teknik som en 10,25-tums digital instrumentpanel, en 12,9-tums infotainmentskärm med belysta reglage och ett avancerat ljudsystem från Sennheiser.

Dessutom erbjuds sportiga säten som är klädda i återvunnet material.

Dynamisk och säker

Cupra har också lagt stor vikt vid körupplevelsen. Terramar bygger på MQB Evo-plattformen, men Cupra har skruvat upp sportigheten ett snäpp.

Chassit har därför sänkts och försetts med Dynamic Chassis Control (DCC) för att ge en mycket mer dynamisk körning.

ANNONS
Fullproppad med bra att ha saker som säkerhetssystem. (Foto: Cupra)
Fullproppad med bra att ha saker som säkerhetssystem. (Foto: Cupra)

Progressiv styrning, en elektrisk bromsbooster och tillgängliga Akebono-bromsar gör att Terramar hanterar vägen med självsäkerhet.

Drivlinorna sträcker sig från en 1,5-liters mildhybrid på 150 hästkrafter till laddhybrider som erbjuder över 100 kilometers elektrisk räckvidd.

Fakta om Cupra Terramar

  • Drivlinor: Bensin, mildhybrid, laddhybrid
  • Maxeffekt: Upp till 272 hk
  • Elektrisk räckvidd: Över 100 km
  • Chassi: MQB Evo, Dynamic Chassis Control (DCC)
  • Hjul: 18, 19 eller 20 tum
  • Teknologi: 10,25-tums digital instrumentpanel, 12,9-tums infotainmentskärm, Sennheiser-ljudsystem
  • Tillverkning: Audi-fabriken i Györ, Ungern
  • Lansering: Början av 2025
  • Specialutgåva: CUPRA Terramar America’s Cup, 1 337 exemplar

Läs mer:

Ferrari – historien bakom den stegrande hingsten. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS