CUPRA är den spanska utmanaren till det mesta man förknippar med läcker design, prestanda och körglädje. Nya Formentor är ett exempel på hur det spanska temperamentet appliceras på ett fullkomligt lysande sätt.
CUPRA Formentor – prestanda och design i topp
Mest läst i kategorin
I grunden delar CUPRA Formentor det mesta med huvudägaren Volkswagens teknik. Det är bara det att CUPRA har hittat formeln som man verkar ha glömt bort i Wolfsburg. Allt de bygger är läckrare och bjuder på betydligt mer körglädje. Fråga mig inte hur det går till, men så är det bara. Formentor är det senaste exemplet på när man släpper lös den spanska magin.
Exteriören lämnar ingen oberörd
Låt mig börja med att beskriva exteriören som bjuder på sportiga linjer oavsett vilken vinkel du betraktar den. En i det närmaste brutal front som borde få alla som ser den i backspegeln att snabbt flytta sig från vänsterfilen på motorvägen. Istället för att följa de senaste modenyckerna med en överdimensionerad grill har CUPRA istället haft den goda smaken att hålla tillbaka en aning och låta de aggressiva full-LED-framljusen komplettera Formentors dynamiska look.
Från sidan är de breda hjulhusen ett framträdande element som tillsammans med den sluttande bakluckan ger Formentor ett sportigt och samtidigt elegant utseende. 19-tums fälgarna med de stora Brembo-bromsarna i CUPRAS signaturfärg, koppar, bidrar ytterligare till det sportiga utseendet. CUPRAs numera karaktäristiska LED-ljusramp tillsammans med de fyra avgasrören fullbordar Formentors läckra design.
Hög kvalitet i den läckra inredningen
Interiört har CUPRA inte heller sparat på varken design eller kvalitet. Instrumentpanelen är i princip identisk med Leon. Skillnaden är att den är smakfullt klädd i läder med kopparfärgade sömmar. Instrumentklustret utgörs av en 10,25-tums digital skärm där man kan välja vad som ska visas med hjälp av en knapp på ratten.
Ratten är givetvis skinnklädd med kopparfärgade sömmar. Tjock och greppvänlig, så som man vill ha det i en äkta sportbil. På ratten finns även två runda knappar för start/stopp och körprogramval. I mitten på instrumentpanelen sitter en 12-tums pekskärm som vi känner igen från bl.a. senaste generationen Golf. Lättarbetad och logisk med mängder av tillgänglig information.
CUPRA Formentors sportsäten med integrerade nackstöd är inte bara snygga att se på utan även utformade för ett optimalt stöd vid tuff körning och komfort vid långfärder. (Kommer även i full-läder) Liksom överallt i kupén hittar vi även här de kopparfärgade sömmarna som en snygg detalj. Baksätesutrymmet är tillräckligt stort för två vuxna av normalstorlek och bagagerummet klarar skapliga 420 liter med ryggstödet uppfällt.
Spansk magi väcker liv i prestandan
Men ett vackert utseende kräver även teknik att leva upp till och det är spanjorerna bra på. Under huven hittar vi Volkswagengruppens fina tvåliters bensinmotor med turbo på 310 hk och 400 Nm vridmoment. Det ger Formentor en acceleration 0-100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 250 km/h. Snittförbrukningen ligger mellan 8,2-9,0 l/100 km och CO2-utsläppet mellan 186-203 g/km.
Eftersom det rör sig om i princip samma motor, men med 10 hk mer, som i den CUPRA Ateca jag testade för ett par år sedan så är det en härlig drivlina där den 7-stegade DSG-lådan är i perfekt symbios med motorn. Formentor är i grunden en bil som vill utmana krokiga småvägar samtidigt som det väl avstämda chassit levererar skön komfort om man av någon anledning tröttnar på upplevelsen att köra ”aktivt”. Även en plug-in hybrid kommer något senare.
Förhandsbokningen har kommit igång och lanseringen är preliminärt planerad i oktober. Priser presenteras senare.
Läs mer om CUPRA Formentor här.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.