Dagens PS

Cupra byter kostym

Bortsett från att modellnamnet Cupra Formentor låter som ett halvsuspekt investmentbolag, är Cupra Formentor en tufff suv i mellanformatet, som efter rekordförsäljning förra året, nu får en ny kostym.
Bortsett från att modellnamnet Formentor låter som ett halvsuspekt investmentbolag, är Cupra Formentor en tufff suv i mellanformatet, som efter rekordförsäljning förra året, nu får en ny kostym. (Foto: Cupra)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 30 apr. 2024Publicerad: 30 apr. 2024

Cupra föddes som en sportig sidekick till Seat, men står numera på egna ben. Med nya modellen Formentor vässar de sin profil ytterligare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var nog inte alls meningen att det skulle bli som det blev när modellnamnet Cupra för första gången sattes efter Seat bak på en av märkets sportigare bilar.

Cupra kom till som modell för att markera den lite sportigare profil som Seat ville skaffa sig.

En bil för ungdomar som annars helst kanske föredrog någon av de japanska gatbilarna.

Cupras nya profil är vassare och stramare.
I suvarnas mellanklass har Cupra Formentor blivit en riktig storsäljare. (Foto: Cupra)

Och draget var lyckat.

Kanske lite för lyckat egentligen då modellen snabbt kom att bli ett märke för sig självt. I folkmun slopades snart Seat-namnet – du ägde kort och gott en Cupra.

Frikopplades

Sedan gick det som det gick.

Cupra kopplades loss från sin moder Seat, och är i dag ett helt fristående märke. Och mamma Seat? Ja det märket har lagts i Volkswagenkoncernens vilorum i väntan på framtiden.

ANNONS
Aggressivt formspråk i nosen på nya Cupra Formentor.
Mycket av Cupras framgångsrecept har varit att trimma en “vanlig” bil med coola attribut. Som till exempel strålkastare som verkligen sticker ut. (Foto: Cupra)

Cupras stil har redan från början varit aggressiv, vilket märket nu ytterligare spetsar till med designuppgraderingen av bästsäljaren Formentor.

ANNONS

Senaste nytt

Riktig storsäljare

Bara under förra året såldes Formentor i 120 100 exemplar världen över, vilket var en förbättring med hela 23 procent mot året innan.

Nu får alltså bilen en rejäl designuppdatering med en helt ny och djärvare front och ett stramare formspråk över resten av bilens exteriör.

Cupras inredning skulle kunna vara mer spännande
Interiören är väl det som fortfarande känns lite för slätstruken för att passa märkets i övrigt tuffa attityd. (Foto: Cupra)

Interiört har också designen stramats upp, framför allt runt förarplatsen, med ett nytt infortainmentsystem med nya skärmar och de flesta funktioner nu integrerade.

Under huven kan du välja mellan en traditionell bensinmotor (TSI) på 333 hk, en mildhybrid (eTSI) eller ett laddhybridsalternativ (eHybrid) på 272 hk och 100 kilometers räckvidd på bara el.

Bilen premiärvisades i Madrid nyligen och släpps snart på marknaden. Vad priset blir i Sverige är dock ännu inte känt.

ANNONS

Läs också om att Seat förmodligen gör comeback på marknaden. Dagens PS.

Följ här den nya bilen när den släpps på den svenska marknaden.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]