I samband med att Le Mans 24h firade 100 år begav vi oss till den franska staden med samma namn, som loppet är döpt efter. Vårt sällskap? Nya Corvette Z06.
Corvette Z06 testad: Sätter européerna på plats
Mest läst i kategorin
Min resa började i Frankfurt, 784 kilometer från Le Mans. Tanken var enkel – tillsammans med General Motors – där Corvette ingår – skulle jag, med ett gäng tyska branschkollegor – vallfärda till loppet.
”Se det som en roadtrip med vänner” fick jag förklarat för mig av GM.
Jänkarna menar även på att nya Z06 är en ”racingbil i för gatan” då den har så mycket gemensamt med Corvettes Le Mans-racingbil C8 R.
Inte vilken bil som helst
Mellan mig och målet stod cirka 20 mil tysk motorväg – där större delen var med fri fart – och därefter 60 mil via den motorhistoriskt signifikanta staden Reims – och bilfientliga – huvudstaden Paris.
På plats i Le Mans hade GM satsat rejält. I toppklassen – Hyperbilsklassen – hade de tre Cadillac-racingbilar, i GTE-Am-serien hade de en Corvette C8 R, GTE Am-varianten av den exakta bil jag körde.
I den experimentella klassen, kallad Garage 56, hade den amerikanska koncernen en NASCAR-bil i form av en Chevrolet Camaro som rattades av bland annat den tidigare F1-världsmästaren Jenson Button.
Gasen i botten
För att få beskåda ovan nämnda racingbilar behövde vi dock först ta oss till Le Mans.
Bilen i fråga var en Accelerations-gul Corvette Z06 med Z07-paketet som inkluderar en enorm kolfibervinge, kolfiberkeramiska bromsar och kolfiberfälgar. Bara fälgarna kostar ungefär en hundring extra.
Under huven finns en sugmotor i form av en 5,5-liters V8 på 680 hästkrafter och 623 newtonmeter som driver bakhjulen.
Den är dessutom världens kraftfullaste V8-sugmotor som producerats – någonsin – och varvar till hela 8 600 varv. Motorn har tagit över efter V8-sugmotorn i Ferrari 458 Speciale.
Det som särskiljer instegsmodellen av C8 – Stingray – kontra Z06 är först och främst motorn, i den förstnämnda finner man en 6,2-liters pjäs.
Fortsättningsvis är Z06 hela 9 centimeter bredare än sitt mesigare syskon. Det är tack vare en ny splitter och en bredare bakvagn för att kompensera för de betydligt bredare däcken. Även fjädringen har fått sig en genomgång.
Bilen ser lika aggressiv ut som Hulk Hogan, och drar till sig enorma mängder uppmärksamhet.
Mer än bara snack
Fortsättningsvis får man större hjul och en annan utväxling på den åttastegade dubbelkopplingslådan, samt annan kalibrering av dämparna och större bromsar.
Toppfarten är på pappret 303 km/h som undertecknad lyckades uppnå innan den franska gränsen hägrade.
Den enorma kolfibervingen som är del av Z07-paket innebär en toppfart som är 10 km/h lägre än utan Z07-paketet.
Interiört möts man av mer eller mindre samma interiör som i ordinarie C8. Vår testbil hade många kolfiberinslag i interiören och hela kupén är bestämt förarorienterad.
Kvalitetskänslan är typiskt amerikansk och man sitter inte riktigt så långt ner som man hade önskat.
R som i Racing
Dess racingbilsdito – C8 R – kommer upp i en hastighet över 300 km/h på Mulsanne-rakan på Le Mans, medan snittfarten under de 24 timmarna var närmare 180 km/h.
Totalt avverkade C8 R 427 mil under loppets gång, medan jag fick tillbringa ungefär 100 mil bakom ratten på Z06.
Likheterna mellan bilarna är fler än man kan tro. Utöver det faktum att båda bilarna de facto är Corvette C8:or, har både C8 Z06 och C8 R samma 5,5-liters V8 under huven.
Motorerna är inte identiska, men de har väldigt många likheter.
C8 R och Z06 delar även chassi och utvecklades parallellt och GM kallar C8 R för en Z06 i racingskrud.
Det är just det som är charmen med GTE Am-klassen: bilarna som tävlas med är bilar som faktiskt går att köpa som privatperson, något som onekligen adderar substans till vägbilarna.
En framgångsrik racingbil baserad på en vanlig produktionsbil är ett kvitto för kunderna att deras bilar är tillräckligt potenta för att slåss på världens främsta racingbanor.
Mer komfort än väntat
När man står i valet och kvalet och ska välja en bil att färdas i från Frankfurt till Le Mans är kanske den hårigaste varianten av Corvette C8 inte det första valet.
Faktum är dock att den är bestämt anpassad för vardagen, på gott och ont.
Corvette har ansträngt sig rejält för att få den tvättäkta racingmotorn att framstå som lika tillmötesgående som en kattunge.
Den 5,5-liter stora V8-sugmotorn under huven förblir helt vibrationsfri, inte minst när man kör den lugnt och sansat.
Ljudnivån i kupén är bestämt rimlig, förutsatt att man inte tar bort taket, något som leder till att en orkanvarning rimligen bör utfärdas.
Under stadskörning lyckas den silkeslena åttastegade dubbelkopplingslådan och V8-motorn att kännas oerhört timida. Det inkräktar en del på den råa känsla man egentligen eftersträvar i en bil av denna kaliber.
Motorn är bilens paradgren och är sanslöst välutvecklad. Den nivå av sofistikation som C8 Z06 lyckas uppnå är bestämt imponerande, och det är just bredden som är så eftersträvansvärd.
När det vankas dans
Det finns ett antal körlägen att tillgå i Z06. Det mest imponerande är hur mycket de olika körlägena utmärker sig jämte varandra.
I sin tur innebär det att C8 Z06 har en förmåga att erbjuda distinkt olika körupplevelser. När man rastar bilen för kung och fosterland på Autobahn – i jakten på toppfarten – passar det bäst att använda sig av det så kallade Z-läget.
Z-läget ger föraren möjlighet att ställa in bilens olika parametrar på eget bevåg. För ett toppfartstest på den obegränsade sträckan av tyska motorvägen vill man ha allt i det mest extrema läget, förutom fjädringen som man med fördel sätter i det mjukaste.
Fjädringen har en sanslös förmåga att parera vägens ojämnheter och gör det med samma finess som en olympisk fäktare. Man känner sig alltid i kontroll och Z06 är förvånansvärt tillmötesgående.
Med det sagt uppmuntrar den till inspirerande körning och vid första kurva man möts av får man ett kvitto på hur mycket Corvettes ingenjörer har ansträngt sig.
Från tomgång till 4000 varv händer egentligen inte så mycket, men därefter möts man av ett helt stall av amerikanska fullblod.
Corvette Z06 bjuder på en mekanisk opera
Resultatet får ens öron att njuta för fullt, och Z06:s ljudbild är lika amerikansk som George Washington. Styrningen är direkt och som förare känner man sig som en enormt viktig del av ekvationen.
På samma sätt som Z06 uppmuntrar till dynamisk körning, ser den till att man inte gör bort sig. Även i hastigheter över 250 km/h får man känslan av att man är i total kontroll.
Den blir aldrig skräckinjagande att köra, utan den ingenjörskonst som GM har belamrat bilen med är på tvättäkta superbilsnivå.
När GM tog det kontroversiella steget att flytta motorn till mitten av den ikoniska modellen tog amerikanarna Corvette till nya höjder.
Världens mest anrika lopp
Ju närmare Le Mans man kommer, desto mer ökar förväntningarna. För undertecknad var årets upplaga – den 91:a i ordningen – den första gången på plats.
Efter närmare 80 mil och lika många tankstopp som bilen har cylindrar började vår amerikanska kolonn – med en Cadillac XT4 i täten – att närma sig slutmålet: Circuit de La Sarthe.
Från att ha börjat i olika håll i Europa – och för den delen världen – sammanstrålar en kavalkad av motorfantaster i den franska byn Le Mans.
Årets upplaga bjöd på ett nytt deltagarrekord – hela 350 000 åskådare var på plats.
Summan av kardemumman
Corvette C8 Z06 är ett fenomenalt avsked till V8-sugmotorn. Motorns tvättäkta motorsportskoppling är ständigt närvarande, samtidigt som vidden av vad Z06 lyckats åstadkomma är förbluffande.
Förmågan att kunna pendla mellan ett tvättäkta racingmonster till en fullfjädrad GT-bil är sanslös. Corvette Z06 känns så otroligt speciell, något som man inte ska ta för givet i segmentet.
På typiskt oamerikanskt manér levererar C8 Z06 en körupplevelse som är både sofistikerad och underhållande.
Amerikanska bilar brukar ha en förmåga att kännas som en slägga – kraftfulla men oraffinerade – men i fallet Z06 rör det sig i stället som en kraftfull skalpell.
På typiskt amerikanskt manér å andra sidan erbjuder Z06 enormt mycket för pengarna, inte minst i termer av kördynamik där den matchar de bästa europeiska motsvarigheterna.
Efter närmare 200 mil bakom ratten är jag bra mycket mer förtjust i C8 Z06 än jag någonsin hade förväntat mig.
Att dessutom få beskåda hundraårsjubileumet av Le Mans – där Corvettes racingbil C8 R tog hem segern – gör det hela mer speciellt, inte minst när man vet att bilarnas motorer delar en rad komponenter.
Corvette Z06 kombinerar extremt amerikanska inslag – som dess ljudbild och utstrålning – samtidigt som upplevelsen bakom ratten är på samma nivå av raffinering och sofistikation som dess europeiska motsvarigheter.
Corvettes vinst på Le Mans kan ses som V8:ans svanesång. Den 5,5-liter stora V8-motorn är helt magisk och den kraftfullaste V8-sugmotorn någonsin, något man snabbt blir varse om vid minsta gaspådrag.
Och det enda man vill göra är att fortsätta gasa.
Chevrolet Corvette Z06 C8 m/ Z07-paket (2023)
Motor: 5,5-liters, V8, bensin, 680 hästkrafter, 623 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–96 km/h: 2,6 sekunder
Toppfart: 303 km/h
Vikt: 1 654 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4688/2025/1235 mm
Pris (ej fastställt): från cirka 1 500 000 kronor
Redaktionens helhetsintryck av nya Corvette Z06
Slutbetyg: 4,5/5
Corvette Z06 stoltserar med världens kraftfullaste sugmotor-V8. Det amerikanska märket har sannerlige ansträngt sig för att bilen ska leva upp till det rent kördynamiskt.
Z06 känns oerhört amerikansk, inte minst tack vare dess ljudbild, utseende, och interiör. Köruppevelsen är bra mycket mer sofistikerad än man kan tro.
Bilens förmåga att kunna pendla från en GT-vagn till ett tvättäkta banmonster är imponerande.
Vill du läsa mer om GM och motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Corvette C8 provkörd – Amerikas nya superbil?
Läs även: Ferrari 296 GTS provkörd – en miljövänlig drömbil
Läs även: Ferrari 458 Speciale provkörd – den sista riktiga V8:n
Läs även: Le Mans med Michelin – långlopp ur en däcktillverkares perspektiv
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.