Dagens PS

COPO Camaro är för dig som älskar att köra rakt fram

2022 Chevrolet COPO Camaro
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 dec. 2022Publicerad: 09 dec. 2022

Amerikanska bilar är lika synonymt med att köra rakt fram som fallskärmshoppare är med att hoppa fallskärm. Chevrolet spätt på den stereotypen ytterligare med Chevrolet COPO Camaro.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rör sig alltså om en renodlad dragracing-variant av Camaro, som alltså inte får köras på allmän väg.

Chevrolet COPO Camaro

Chevrolet COPO Camaro kan fås med en 9,4-liters V8. (Foto: Chevrolet)

En beteckning med historia

Just COPO-beteckningen härstammar från den tid då Chevrolet-återförsäljare fick lägga specialbeställningar via ett centraliserat system (Central Office Production Order) vilket alltså innebar att det gick att kombinera utrustning som annars inte var möjlig.

Det användes i hög grad för polisflottor och liknande, men om man var lite finurlig av sig gick det även att beställa renodlade dragracing-bilar, vilket alltså var fallet.

Chevrolet COPO Camaro

COPO Camaro är till för att tävlas i diverse dragracingserier. (Foto: Chevrolet)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

En 9,4-liters V8

Chevrolet COPO Camaro erbjuds i tre utföranden – en 5,7-liters kompressormatad pjäs på 580 kusar, en 7-liters sugmotor på 470 hästkrafter och en 9,4-liters bjässe på 430 hästkrafter.

För att jämföra får Mercedes ut 421 hästkrafter ur en 2-literspjäs i Mercedes-AMG A 45 S.

ANNONS

9,4-litersvarianten är en nostalgisk modell som är en hommage till 1969-års COPO Camaro.

Samtliga COPO Camaro får ner kraften i backen via bakhjulen och en tre-stegad automatlåda.

Anledningen till de olika alternativen är för att bilarna får tävlas med i dragracing, vilket alltså innebär att det finns en hel del regler att förhålla sig till.

Interiören är en avskalad historia. (Foto: Chevrolet)

COPO Camaro är en kostsam leksak

Den billigaste varianten är ironiskt nog den med störst motor – 9,4-litersvarianten kostar ungefär 1,4 miljoner om man räknar med svensk moms.

7-litersvarianten landar på cirka 1,6 miljoner medan den kompressormatade 5,7-litersmotorn kostar närmare 2 miljoner kronor.

Det kommer inga bilar till Sverige.

Läs även: Corvette ska bygga en elektrisk suv
Läs även: Bilen som redan 1988 körde över 400 knyck

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]