Vincent Cobée, VD för Citroën, tror att suvar sakta men säkert kommer att dö ut i takt med att elbilar blir allt vanligare. Anledningen är att suv-karosser inte rimmar särskilt väl med effektivitet. Det rapporterar brittiska Auto Express.
Citroëns VD: ”Elbilar innebär slutet för suvar”
Mest läst i kategorin
Det är emellertid mer av en spaning, snarare än något som Vincent vet med säkerhet.
Likt en nyårsraket
De senaste åren har drygt 50 procent av alla nybilsregistreringar varit i form av suvar. Kruxet med suvar är att de inte kommer lika långt på en laddning som motsvarande sedan eller kombi.
Vincent menar på att dåligt luftmotstånd har en enorm effekt på en elbils räckvidd och således dess effektivitet.
Det är något som stämmer och som är resultatet av fysikens lagar. På så vis är en eldriven suv något paradoxal, något som elektrifieringens framfart sakta men säkert kommer att justera.
Det är en fråga om att tillverkarna tillgodoser marknadens efterfrågan samtidigt som de flesta elbilar egentligen är suvar, även om det kommer fler och fler alternativ till marknaden.
Ett exempel är nya Citroën C4 X som fransoserna nyligen lanserat som har vissa suv-egenskaper men som tar ett kliv bort från segmentet – självklart ligger det i Vincents intresse att lyfta märkets nya modeller.
Senaste nytt
Större batterier
För att kompensera för suvars ökade luftmotstånd tvingas tillverkare använda större batterier. I sin tur innebär det en större miljöpåverkan då ju större ett batteri är, desto sämre är det för miljön.
Ett exempel på Auto Express hänvisar till är skillnaden mellan BMW iX och BMW i4. De olika bilarnas batterier skiljer sig enormt i storlek, men trots det är det BMW i4 som är räckviddskungen av de två.
Större batterier innebär även en högre vikt, något som i sin tur leder till mer slitage på vägar och en högre resursanvändning överlag.
Citroëns VD tror att framtidens bilar kommer att beskattas baserat på vikt och batteristorlek, något som inte bådar gott för fordon som kommande eldrivna versionen av Range Rover eller liknande. I stället kommer mer resurseffektiva fordon att premieras.
Citroën menar på att det kommer ske en förändring
Vincent förklarar att ”om man för fem år sedan körde en stor suv, då var man en man. Nu är man en ’terrorist’”.
Han anser att bilar blivit på tok för tunga – på 70-talet var snittvikten på en bil 700 kilogram, idag är den 1 300. Det var något som låg till grund för märkets konceptbil Oli, som hade som syfte att använda så få resurser som möjligt.
Enligt Citroën är det en fråga om att fokusera mer på laddupplevelsen och göra den bättre, vilket i sin tur kan leda till att bilar behöver mindre batterier.
De flesta konsumenter kör inte överdrivet långt på en daglig basis, något som egentligen innebär att stora batterier inte fyller någon funktion en stor del av tiden.
Marknaden för bilar utvecklas snabbt, och hur trenden framöver kommer att se ut återstår att se, men huruvida teorin stämmer återstår att se. Den är tveklöst rationell, men det är inte alltid rationalitet som styr konsumenter.
Läs även: Citroën överraskar med hållbar bil i wellpapp
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.