Citroën saknar modeller i vissa segment och kommer inte vilja skapa nya bilar som andra utan kommer chanser och skapa helt unika modeller.
Citroën vd: "Vi är inga tech-julgranar"
Mest läst i kategorin
Citroën har uteslutit mindre och större modeller i sin framtida lineup. Istället fokuserar de på bilar i Europas största mainstream-segment.
I en intervju med Autocar sa VD Thierry Koskas att märket “behöver vara i de huvudsakliga segmenten, inte nischsegment”. Detta bekräftar att framtida modeller börjar med B-segmentets C3, med Ami under den. Och slutar med C-segmentets C5 Aircross.
Koskas sa att Citroën inte har några planer på att ersätta C1 på grund av oförmågan att göra den lönsam.
Han uteslöt i princip en ersättning för D-segmentets C5 X som “inte presterar dåligt men är i ett segment som är obefintligt”. Han tillade: “Citroën behöver vara i B- och C-segmenten eftersom detta är kärnan i märket.”
Det saknas bilar
När det gäller mindre modeller sa Koskas att det finns ett “stort gap för elektriska objekt” prissatta mellan 110 000 kronor och 230 000 kronor mellan Ami och den nya ë-C3 Men frågan om att fylla det är “inte lätt” att svara på. “Vi har inga planer just nu, men det är en fråga om hur man fyller det,” sa han.
“Om du går in i A-segmentet förväntar du dig att betala mindre än B-segmentet, men produktionskostnaderna för oss är desamma.”
Citroën kommer att använda sin nya värdefokuserade ‘Smart Car’-plattform för framtida modeller i dessa kärnsegment för att hålla kostnaderna nere.
Denna arkitektur, som har introducerats på nya C3, är gjord med färre delar så att den är billigare och enklare att producera.
Senaste nytt
Redo att satsa på okonventionella lösningar
Koskas sa att framtida Citroëns inte kommer att vara konventionella halvkombi eller SUV eftersom “det är i Citroëns DNA att var nytänkande”.
Istället kommer märket att introducera “nya former som inte existerar” på framtida modeller. “Vi kommer att ta risker, vi behöver skaka om marknaden och Citroën kan göra det,” tillade Koskas.
“Vi kommer att göra det i B- och C-segmenten, vilket är den överväldigande majoriteten av den europeiska marknaden. Det är där vi behöver vara.”
Koskas sa att Citroëns framtida lineup inte kommer att ha “så många” bilar, och tillade: “Det finns inget magiskt nummer, men fem eller sex modeller väl positionerade, riktigt tilltalande för kunder… Jag skulle vara nöjd med det.”
Nästan helt elektriskt till 2023
Koskas förväntar sig att de flesta av Citroëns försäljningar kommer att vara elektriska till 2030. Men märket planerar att fortsätta tillverka förbränningsmotorer och hybrider eftersom “som ett populärt märke behöver vi erbjuda överkomlig mobilitet för alla.”
Smart Car-plattformen är utformad för att rymma rena förbränningsmotorer, hybrider och rena eldrivna drivlinor, precis som i C3.
Mer generellt kommer Citroën att fortsätta driva sitt budskap om enkelhet och säkerställa att deras modeller förblir överkomliga och inte är fulla med onödig utrustning.
“Vi är tydliga med vad vi är,” sa Koskas. “Överkomliga bilar, enkla bilar, bekväma bilar. Vi tillverkar inte tech-julgranar.”
Läs mer: Ryktet: Citroëns ikoniska modell återuppstår. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.