Bilar blir större vilket i sin tur kräver fler resurser. Citroën vill ta upp kampen mot just onödigheter och har således visat upp konceptbilen Oli som använder minsta möjliga mängd material för en bil.
Citroën överraskar med hållbar bil i wellpapp
Mest läst i kategorin
Citroëns VD menar på att man ska byta ut fokuset på att alltid sträva efter mer till att i stället nöja sig med tillräckligt.
Det är lite som Rolls-Royces tidigare filosofi om att motorerna ska erbjuda ”tillräckligt” med kraft. Typ.
Inget resursslöseri här inte
Något som har skruvat upp användandet av resurser är till stor del diverse juridiska krav som ställs på nya bilar.
Det är emellertid inte bara det utan bilar växer på alla möjliga håll och kanter, även om det inte alltid är nödvändigt.
Även elektrifieringen har satt sina spår när det kommer till resursanvändning.
Det är vid produktionen som bilar med batterier – vare sig det är helt elektriska fordon eller laddhybrider – släpper ut störst mängd koldioxid.
Senaste nytt
Det var bättre förr
På 70-talet var den genomsnittliga bilen 3,7 meter lång och 1,6 meter bred och vägde drygt 800 kilogram.
Idag är samma siffror 4,3 respektive 1,8 med en vikt på 1 200 kilogram förklarar Citroën.
Syftet med nya konceptbilen Citroën Oli är att kommunicera hur viktigt det är att framtidens bilar använder mindre resurser och att ett mer holistiskt tänk anammas.
Enligt fransoserna är det en fråga om att göra bilar prisvärda, hållbara och erbjuda den mobilitet som marknaden efterfrågar.
Citroën Oli är märkets väg framåt
Oli stoltserar med 40 mils elektrisk räckvidd, trots ett förhållandevis litet batteri.
Toppfarten är begränsad till 110 kilometer i timmen och att ladda från 20 till 80 procent tar en halvtimme.
Vikten är runt 1 000 kilogram.
Fokus har legat på att minimera bilens inverkan på miljö och det gäller samtliga led.
Bilen är tillverkad av återvunnen wellpapp och använder sig även av glasfiber och plast.
Resultatet är en halvering av vikten jämte samma konstruktion med stål.
Även däcken har tagits i beaktande och Goodyear Eagle Go-sulorna som sitter på sägs kunna hålla i 50 000 mil vilket låter som extremt mycket.
Mönsterdjupet på 11 millimeter i kombination med återanvändandet av bilens innersta lager möjligör den långa räckvidden.
En ny trend
Citroën är inte ensamma om att minimera resursanvändningen inom bilbranschen utan även märken som exempelvis Dacia, Fisker, Polestar och Czinger har samma ambitioner.
Framtidens bilar lär i många fall bli enklare vilket är ett krav om hållbarhetstänket ska sträcka sig från jord till bord och inte bara när det gäller slutprodukten.
Läs mer: Dacia vill längre inte vara bilvärldens Ullared
Läs mer: Intervju med Henrik Fisker om världens mest miljövänligaste bil
Läs mer: Projekt Polestar 0 – snart kommer en helt klimatneutral bil
Läs mer: Czinger 21C
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.