Citroen är sist i skaran av den numera gigantiska Stellantis-koncernens varumärken att lansera sin första renodlade elbil. Modellen har fått det franskklingande namnet ë-C4.
Citroen ë-C4: Fransk komfort i elbilsdjungeln
Mest läst i kategorin
Nu är det något halvår sedan vi här i Sverige fick hem pressbilar och det har redan gjorts ett antal tester och flera omdömen. De flesta har varit ganska tuffa som så många biljournalister är just mot elbilar av den här typen.
Det blir oftast millimeterfrågor om räckvidd som enligt vår uppfattning är felaktig då en elbil av mellanklass och med medelräckvidd inte kan, eller ska, utnyttjas som en långfärdsbil.
Obalanserad räckviddsdebatt
Det finns en obalanserad bild av hur man nyttjar den här typen av el bil. Får man som köpare, eller journalist, ångest över om bilen har 25, 28 eller 35 mils räckvidd så ska man köpa en plugg-in hybrid i stället.
Som vi kommenterat i andra artiklar så har den genomsnittlige bilpendlaren i Sverige 27 km enkel väg, dvs. drygt 52 km per dag om man enbart kör till och från jobbet. Lägg till några mil extra för skjuts av barn, handla eller något annat ärende.
Genomsnittligt bör man således klara sig utmärkt med 7-8 mil i räckvidd varje dag. Givetvis förutsatt att man har tillgång till laddare i huset eller på parkeringen där man bor. Har man inte det så ska man inte ens överväga att köpa en elbil – basta!
Sedan finns givetvis undantag och andra specifika behov som en del har i form av längre resor till arbetsplats, landställe osv.
Ë-C4 tar dig drygt 30 mil
Enligt Citroen så är räckvidden WLTP är 35 mil. Men oavsett vad vi skriver här så är det helt upp till förare, temperatur och trafiktempo. Med det sagt så låt oss lämna denna millimeterdiskussion som ändå aldrig kommer stämma i praktiken och börja titta på själva bilen.
Citroen har valt att utgå från sin, i övriga Europa, populära C4 modell som är Citroens motsvarighet i Golf-klassen. En modell som har haft det tuffare att nå ut på den kräsna bilmarknaden i Sverige.
Ë-C4 bygger på en CMP-plattform som även kusinerna i Stellantis-familjen Peugeot e-2008 och Opel Mokka-e bygger på. Det innebär att elmotorn sitter fram och levererar 100 kW /136 hästkrafter. Batterikapaciteten är på 50 kWh vilket, som sagt, räcker till 350 km körning.
Acceleration 0-100 km/h går på relativt lugna 9,7 sekunder, vilket ligger i linje med positioneringen som den ”bekväma elbilen”. Vill man ha snabbare acceleration väljer man en annan bil helt enkelt.
Nu ger man sig in i en klass som domineras av VW ID-3. Onekligen en värdig motståndare om man matchar de mot varandra.
Ë-C4 bjuder på tufft motstånd
Sett till enbart nyregistreringar så vinner ID-3 överlägset. Men tro inte att ë-C4 är så enkel att slå på fingrarna. Efter att kört bilen i en vecka så inser man att modellen är bättre än vad man kan läsa sig till från branschens tester.
I sann Citroen-anda förväntar man sig lite udda lösningar, men frankofilen göre sig icke besvär då ë-C4 är helt befriad från franska finurligheter.
Karossmässigt är ë-C4 en typ av SUV-Coupé eller halvkombi-crossover. Lite högre markfrigång, snygga linjer med flera SUV-iga detaljer samt rejäla fälgar.
Bekvämast i klassen enligt Citroen
Citroen har valt att positionera ë-C4 som den bekväma elbilen. Något som produktchefen Laurance Hansen var tydlig med vid lanseringen då han lovade att ë-C4 skulle vara ”en ny standard för klassen när det kommer till komfort”.
Det är stora ord och huruvida man lyckats är en individuell upplevelse. Men tar man ett snabbt kliv över från storsäljaren ID-3 så blir det en tydlig skillnad. Det är en mjukare och tystare körupplevelse i Citroen ë-C4.
Enligt Citroen så är det ett resultat av att man bland annat satsat på säten uppbyggda med vibrationsdämpande stoppning och på hydraulisk fjädring. Fjädringen har så kallad ”progressive hydraulic cushions”, vilket man närmast kan beskriva som “hydrauliska kuddar” som fungerar i symbios med den traditionella fjädringen.
Effekten blir att man filtrerar bort ojämnheter i vägbanan och absorberar stötenergin från exempelvis en grop, gupp eller andra skarvar i vägen.
Är då ë-C4 bekvämast i klassen? Ja, efter att testat bilen under en vecka så kan vi intyga att ë-C4 vinner överlägset när det gäller att bekvämt ta sig fram över Stocholms trasiga vägar och byggarbetsplatser.
Design är subjektivt
Design är väldigt subjektivt och det är upp till betraktaren att tolka det som skapats. I fallet ë-C4 så upplever jag att grundlinjerna är snygga men att man valt att krydda med lite för många “asiatiska pråligheter”
Precis som man ofta ser på många japanska och koreanska modeller så är det lite för många smådetaljer i plåtpressningen och ljuslösningar. Något som förtar den snygga grunddesignen.
Det sluttande bakpartiet tar lite takhöjd för baksätespassagerare och i bagageutrymmet. Linjemässigt är det snyggt och man har adderat den lilla vingen på bakrutan som en detalj som förstärker de sportiga linjerna.
Inredning
Väl bakom ratten är det sköna säten om än lite för korta. Förarsätet är bekvämt och är en tydlig kontrast mot de fasta och ibland hårda säten vi hittar hos tyska kollegor. Målsättningen att skapa en komfortabel atmosfär har man lyckats bra med. Rent och logiskt utan för mycket knappar. Växelspaken är ersatt av den lilla knappen i mitten. (Foto: Dagens PS)
Väl på plats i det bekväma förarsätet så irriteras man av att ratten till att ställa in ryggstödet är svår att komma åt. Har man en känslig klocka med skärm på vänster hand så skrapas skärmen oundvikligt när man skall vinkla sätet.
Här borde Citroen ha tänkt till. En liten detalj som kan irritera många förare efter ett tag.
Baksätet ska enligt Citroën vara bäst i klassen, något man får ta med en nypa salt. Har man som undertecknad lite längre överkropp så tar det sluttande bakpartiet takhöjd.
En mer balanserad beskrivning är snarare halvbra för storvuxna men fungerar alldeles utmärkt för passagerare av storlek small och medium.
Bagageutrymmet är ganska lättillgängligt – dock inte jättestort. Officiellt handlar det om 380 liter, och fälls sätet så blir det 1 250 liter.
Det vi gillar är att man har både fällbara baksäten och genomlastningslucka. En bra flexibilitet för användaren.
Summering och omdöme:
Citroen ë-C4s styrka är komfort och design. Även om vi gillar den så är det frågan om det räcker till för att övertyga svenska bilköpare.
Marknaden och media har fått många köpare av elbilar att fokusera på räckvidd, acceleration och skärmar, vilket inte är någon av ë-C4ans bästa egenskaper.
Vill man däremot ha en snygg andrabil som tar dig bekvämt över gropar och vägskarvar så är det ett bra val. Vill man som köpare inte ha ångest över andrahandsvärdet och finansierar via privatleasing så framstår ë-C4 som ett konkurrenskraftigt alternativ.
Ekonomi 3,5 av 5
Hyggligt pris i förhållande till många konkurrenter, speciellt som privatleasingalternativ. Men håll koll på ränteuppgången.
Körkänsla 4 av 5
Inte tänkt att vara sportig. Vi sätter betyget utifrån syftet med ë-C4, dvs. att vara en bekväm pendlarbil på el.
Kvalitet 4 av 5
Lite plastig i vissa detaljer. Funktionellt men helhetsupplevelsen är kvalitetsmässigt ok.
Helhetsupplevelse 3,6 av 5
Det är inte enkelt att vara sist ut och man måste ändå ge Citroen en eloge för att de tar position som den bekväma elbilen med klassens bästa komfort.
Har man lyckats – absolut! Det gäller bara att få svenskarna att förstå det.
Fakta Citroen ë-C4
Motor
Elmotor: 136 hk, 260 Nm.
Batterikapacitet: 50 kWh.
Drivning: Framhjulsdrift.
Växellåda: 1-växlad automatlåda.
Acceleration 0–100 km/tim: 9,7 sekunder.
Toppfart: 150 km/tim.
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km vid blandad körning.
Förbrukning: 1,35 kWh/mil vid blandad körning.
Räckvidd: 35 mil.
Mått & vikt
Längd: 436 cm
Bredd: 180 cm
Höjd: 152 cm
Vikt: 1 650 kr
Bagagevolym: 380 liter –1 250 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.
Infotainment
Pekskärm: Ja.
Storlek: 10 tum, halvt integrerad.
App: Ja. MyCitroën.
Apple Carplay/Android Auto: Ja/Ja.
Pris
Pris: från 439 990 kronor
Privatleasing: från 3 199 kr per månad
Garantier: Nybilsgaranti 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år eller 16 000 mil.
Relaterade artiklar:
Alla tester: Citroen C5 Aircross plugin-hybrid
Dagens PS testar DS7 Crossback – lyx på franska
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.