Dagens PS

Chockpriset: Nytt baksäte dyrare än bilen

Ett baksäte som kostar mycket mer än en bil? Var ska detta sluta? (Foto: Getty Images)
Ett baksäte som kostar mycket mer än en bil? Var ska detta sluta? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 feb. 2025Publicerad: 27 feb. 2025

Att köpa begagnade delar till sin bil visar sig vara en dyr affär. Så dyr att även försäkringsbolagen höjer på ögonbrynen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En kund till ett försäkringsbolag fick en chock när priset på ett nytt baksäte avslöjades. Kostnaden för detta baksäte var nämligen 600 000 kronor, vilket är fyra gånger så dyrt som hela bilen, skriver Motor.no.

“Det är ju ett helt sjuk pris,” säger Vidar Brustad, värdering och inköp på If.

ANNONS

En osannolik historia

Historien började med att en kund tog ut baksätet ur sin bil för att spara avgifter. Baksätet förvarades på ett lager som senare brann ner. När försäkringsbolaget skulle ersätta kunden med ett nytt baksäte fick de en prislapp som fick dem att tappa hakan.

“Vi fick en pris på 600 000 kronor för ett nytt baksäte,” berättar Brustad.

Resten av bilen värderades till cirka 150 000 kronor, vilket gör baksätet fyra gånger dyrare än hela bilen.

85-åringens mardröm: Böter för 60 år gammal olycka

En kanadensisk 85-åring har fått en chock när han tvingades betala böter för en trafikolycka som ska ha inträffat för 65 år sedan. Mannen, som inte minns

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Exempel på orimliga priser

Detta är inte ett enskilt fall. Försäkringsbolagen If och Gjensidige har delat med sig av flera exempel på chockerande priser på bildelar. Här är några av dem:

ANNONS
BildelPris (kronor)
Bakskärm75 000
Invändig dörrklädsel65 000
Stötfångare i plast105 000
Blinkers29 000
Framruta39 000
Baklucka73 000
Framdörr38 000
Strålkastare70 000
Sidospegel50 000
Gummilist till dörr10 000
Batteri till elbil1 000 000

Försäkringsbolagen är upprörda

Försäkringsbolagen är minst sagt upprörda över de höga priserna som biltillverkarna och importörerna tar ut. Detta leder till högre försäkringspremier för oss bilägare.

Ett elbilbatteri för en miljon kronor används i en av de mest sålda elbilmodellerna i Norge. Själva bilen kostar cirka 500 000 kronor, vilket innebär att batteriet är dubbelt så dyrt som bilen.

“Hur kan en enkel gummilist på en dörr kosta 10 000 kronor?” undrar kommunikationschefen Bjarne Aani Rysstad på Gjensidige.

“Och då ingår inte ens lackering, montering och arbete.”

Klassiska bilmärket återuppstår från de döda

Återkomsten av retrodesign inom bilindustrin fortsätter. Efter Volkswagens elektriska ID. Buzz och Renaults återupplivning av 4:an och 5:an, är det nu

Priserna fortsätter att stiga

Enligt If har priserna på bildelar i genomsnitt ökat med 45 procent på fyra år, från strax före coronapandemin 2020 till 2024. Vissa märken har ökat priserna med över 50 procent.

ANNONS

Det märke som har ökat priserna mest har gjort det med hela 62 procent.

“Vi har flera exempel på att en strålkastare, en framruta, en bildörr och så vidare har ökat med över 100 procent på bara ett år,” säger Brustad.

Även Gjensidige påpekar att reparationer av nya och moderna bilar blir allt dyrare.

“Även mindre skador kan kosta över 100 000 kronor,” säger Rysstad.

“En liten stenskottsskada kan kosta tiotusentals kronor.”

Sverige i bottenligan

Fossilfria bilar blir allt vanligare, men en viss grupp sticker ut negativt. Gasbilarna minskar nämligen i en alarmerande takt. Detta riskerar att försena

Chockade kunder

Priserna är så höga att även de som jobbar med bilskador på försäkringsbolagen höjer på ögonbrynen.

“Ja, till och med vi som jobbar i försäkringsbranschen blir chockade när vi ser priserna,” säger Rysstad.

ANNONS

“När kunderna får höra priserna tror de inte sina öron.”

Stora skillnader mellan märken

Försäkringsbolagen ser också stora skillnader mellan olika biltillverkare.

“Det är stora skillnader mellan märken på nästan identiska delar med ny och liknande teknik, tillverkade i samma land,” säger Brustad.

När det gäller baksätet för 600 000 kronor vill If inte avslöja vilket bilmärke det gäller.

“Men det är en helt vanlig familjebil, där baksätet togs ut eftersom bilen användes som skåpbil.”

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Lösningen blev ett begagnat säte

Hur slutade då historien om det dyra baksätet?

ANNONS

“Det slutade med att vi fick tag på ett begagnat säte som var lika bra,” berättar Brustad.

“Det var vår försäkringskund nöjd med.”

Kina har 76 procent global dominans

Kinesiska biltillverkare har tagit en ledande position på den globala marknaden för elbilar, trots att de inte säljer en enda bil i USA. Denna dominans

Läs också:

Tydliga tecken på att din mobil kan vara hackad. News 55

Sverige reagerar på Trumps tullar: “Alla blir förlorare”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS