Dagens PS

Chockerande bilsläpp genom tiderna: Från Lamborghini till Tesla

En blick på de mest oväntade och uppseendeväckande bilmodellerna som skakat om bilvärlden. (Foto: Kia, GM, GMC, Lincoln, Volvo, Land Rover och BMW)
En blick på de mest oväntade och uppseendeväckande bilmodellerna som skakat om bilvärlden. (Foto: Kia, GM, GMC, Lincoln, Volvo, Land Rover och BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 feb. 2025Publicerad: 15 feb. 2025

Vissa bilar chockar andra imponerar. Från Lamborghini SUV till Tesla Cybertruck – här är de mest oväntade modellerna som skakat om bilvärlden

ANNONS

Mest läst i kategorin

Inom bilindustrin har det alltid funnits utrymme för överraskningar och ibland även rena chockeffekter. Vissa modeller har brutit mot konventionerna och utmanat våra förväntningar på ett sätt som få kunnat förutse. Från lyxiga suvar till elektriska stadsbilar, låt oss ta en titt på några av de mest uppseendeväckande bilsläppen genom tiderna.

När Lamborghini gjorde en SUV

ANNONS
Lamborghini LM002 (1986) (Foto: Detectandpreserve Wikicommons)
Lamborghini LM002 (1986) (Foto: Detectandpreserve Wikicommons)

Ett välrenommerat företag, känt för att tillverka tvåsitsiga super sportbilar, kliver utanför sina ramar och kommer tillbaka med en suv. Låter det bekant? Det är vardagsmat idag, men det var en otrolig vändning när Lamborghini släppte LM002 1986.

LM002-projektet startade när Lamborghini försökte få ett kontrakt för att tillverka en terrängbil till den amerikanska armén. Den tunga och bakhjulsdrivna prototypen Cheetah var minst sagt inte imponerande. Tjänstemännen gav kontraktet till AM Generals Humvee istället. Lamborghini hade inte råd att slösa tid eller pengar, så de använde kunskaperna från Cheetah-projektet för att utveckla LM002, sin första suv. Lamborghini presenterade sin andra suv, den 600 hästkrafters V8-utrustade Urus, i slutet av 2017.

ANNONS

Senaste nytt

GMC Syclone: Varg i fårakläder

GMC Syclone (1991) (Foto: Mr.choppers Wikicommons)
GMC Syclone (1991) (Foto: Mr.choppers Wikicommons)

Glöm det låga utseendet; GMC Syclone är faktiskt en fabriksbyggd “hot rod” med förvånansvärt mycket kraft under huven. Med utgångspunkt i en Sonoma-pickup, lade GMC till en turboladdad 4,3-liters V6-motor som utvecklats speciellt för modellen och kopplade den till en fyrstegs automatlåda. Sexcylindern gav 280 hästkrafter.

Tidningen Car & Driver trodde att General Motors lastbilsdivision hade en “Ferrari-killer” i sina händer, så de begav sig till en dragracingbana för att testa sin hypotes. Med hjälp av ett bakhjulsdrivet fyrhjulsdriftssystem besegrade Syclone en Ferrari 348TS i ett kvartsmilsrace.

ANNONS

General Motors EV1: En elektrisk visionär

General Motors EV1 (1996) (Foto: Morio Wikicommons)
General Motors EV1 (1996) (Foto: Morio Wikicommons)

Man skulle kanske förvänta sig att ett nystartat företag, inte General Motors, skulle lansera en bil som EV1. Dess framåtblickande, flygande tefat-liknande design var bara början. EV1 använde en 137 hästkrafters elmotor kopplad till ett 16,5 kWh batteri. Aluminium och plast minskade vikten till cirka 1400 kg.

GM erbjöd EV1 genom ett leasingprogram i utvalda amerikanska delstater. De avbröt projektet 2003 med hänvisning till omöjligheten att producera en så avancerad bil lönsamt. Kunderna protesterade när de motvilligt lämnade tillbaka bilarna. De flesta av de 1147 byggda exemplaren hamnade på skroten, vilket gav upphov till dramatiska konspirationsteorier. GM:s vd Rick Wagoner sa senare att nedläggningen av EV1-projektet var hans största professionella ånger.

Buick GNX: Prestanda från oväntat håll

Buick GNX (1987) (Foto: Michael Barera Wikicommons)
Buick GNX (1987) (Foto: Michael Barera Wikicommons)

Buick är inte det märke man förknippar med prestanda, om man inte tänker på hur bra deras bilar presterar på en golftävling. Ändå lyckades General Motors halvpremium-märke på 1980-talet göra sin ganska alldagliga Regal snabbare än en Chevrolet Camaro.

Grand National debuterade 1982 för att fira Buicks framgångar inom NASCAR-racing. Den ursprungliga bilens 4,1-liters V6-motor gav bara 125 hästkrafter. Buick skrotade namnet 1983, men återupplivade det 1984 med 200 hästkrafter från en turboladdad 3,8-liters V6. Effekten ökade gradvis fram till 1987 års GNX, en av Buicks mest eftertraktade modeller.

På pappret hade den begränsade upplagan av GNX 276 hästkrafter, men i verkligheten låg siffran närmare 300. Buick underskattade medvetet prestandasiffrorna för att skydda Chevrolet Corvettes image, ännu ett exempel på att GM var mer bekymrade över sina egna märken än över konkurrenterna.

ANNONS

Kia Elan: En Lotus i koreansk tappning

Kia Elan (1996) (Foto: Kia)
Kia Elan (1996) (Foto: Kia)

I takt med att Kias självförtroende växte, började de drömma om en prestigemodell i toppen av sitt sortiment. De kontaktade Lotus för att diskutera en gemensam utveckling av en sportbil, men förhandlingarna tog en oväntad vändning när Kia istället köpte rättigheterna att tillverka M100-generationen av Elan. De två bilarna var nästan identiska utseendemässigt, men Kia Elan använde en 151 hästkrafters 1,8-liters motor från Sephia.

Elan var logisk som en Lotus, men den var en udda fågel från ett företag som då var synonymt med billiga, enkla bilar som Pride. Kia tillverkade färre än 1000 exemplar. De flesta såldes i Sydkorea, men ett fåtal nådde även Storbritannien.

Läs också: Bilder: Kia EV2, EV4 och PV5: En helt ny trio. Dagens PS

Mercedes-Benz A-Klass: En ny era för Mercedes

Mercedes-Benz A-Class (W468, 1997) (Foto: Autorevolution)
Mercedes-Benz A-Class (W468, 1997) (Foto: Autorevolution)

Mercedes-Benzs intåg i segmentet för småbilar väckte uppmärksamhet på bilsalongen i Frankfurt 1997. Den första A-Klassen var varken sportig eller lyxig, och dess ovanligt höga kaross satt på märkets första framhjulsdrivna plattform. Tidiga exemplar hamnade i rubrikerna när de misslyckades med “Älgtestet”, som innebär att man gör en undanmanöver i cirka 80 km/h.

Efter att ha stoppat försäljningen av A-Klassen i tre månader åtgärdade Mercedes problemet genom att installera elektronisk stabilitetskontroll och göra ändringar i fjädringen.

ANNONS

Lincoln Blackwood: En misslyckad flirt med pickup-segmentet

Lincoln Blackwood (2001) (Foto: Old concept cars)
Lincoln Blackwood (2001) (Foto: Old concept cars)

Tanken bakom Blackwood var enkel: “Om Lincoln kan sälja en suv, kan de väl sälja en pickup också?” Den Ford F-150-baserade Blackwood fick en front som liknade Navigatorns, träimitation på sidorna och ett mattbeklätt lastutrymme som gömdes under ett elektriskt manövrerat plastlock.

Konceptet verkade logiskt på papperet, men köparna mötte Lincolns första pickup med skepsis. Den erbjöd ingen av den mångsidighet de förväntade sig av en pickup, och den fanns bara med bakhjulsdrift. Produktionen lades ner drygt ett år efter introduktionen, vilket gör den till den kortlivade modellen i Lincolns historia.

Porsche Cayenne: En kontroversiell succé

Porsche Cayenne (2002) (Foto: Auto ABC)
Porsche Cayenne (2002) (Foto: Auto ABC)

Porsche förutspådde att de framgångsrikt kunde bygga en terrängbil flera decennier innan Cayenne introducerades, men de hade inte pengarna att genomföra projektet förrän i början av 2000-talet. Cayenne var företagets första fullständiga fyrdörrarsmodell, och det i sig uppskattades inte av märkets purister.

De hånade idén och spekulerade i att den skulle förstöra Porsche-varumärket snabbare än en 917K kör ett varv på Le Mans. Istället satte Cayenne försäljningsrekord. Den bevisade att de lojala hade fel med sportbilsliknande prestanda, en egenskap som Porsche har förfinat under 15 år och tre generationer. Den nuvarande tredje generationen av Cayenne är fortfarande det självklara valet för den entusiastiska föraren i den stora SUV-klassen.

Läs också: Test: Porsche Macan 4 – både klass och komfort. Dagens PS

ANNONS

Volkswagen Phaeton: En lyxig satsning

Volkswagen Phaeton (2002) (Foto: Auto ABC)
Volkswagen Phaeton (2002) (Foto: Auto ABC)

En Volkswagen är per definition en bil för folket. Det tyska företaget försökte dock mäta sig med BMW, Mercedes-Benz och sin egen division Audi när de introducerade Phaeton. Byggd på en Bentley-plattform i en glasväggsfabrik i Dresden, skilde sig denna lyxiga sedan från alla tidigare Volkswagen-modeller med en mängd lyxiga bekvämligheter, kraftfulla motorer och en prislapp därefter.

När vi först körde Phaeton förutspådde vi att den skulle få svårt att hitta köpare eftersom Volkswagens emblem inte har samma status som märkena BMW, Mercedes eller stallkamraten Audi. Vi fick rätt. Phaeton floppade i USA och gick inte mycket bättre i Europa. Volkswagen använde medelmåttiga försäljningssiffror i Kina som en ursäkt för att låta den tyna bort fram till 2016.

Volvo T6 Roadster: En flört med det förflutna

Volvo T6 Roadster concept (2005) (Foto: Volvo)
Volvo T6 Roadster concept (2005) (Foto: Volvo)

På SEMA-mässan 2005 presenterades Volvo T6 Roadster, en bil som hämtade inspiration från 1930-talets amerikanska hot rods med en uppseendeväckande design som påminde om Plymouth Prowler från 1997. Den använde flera delar från modellerna S80 och C70, inklusive en 2,9-liters raka sexcylindriga motor.

T6 Roadster var aldrig avsedd för produktion; det som händer i Vegas, stannar i Vegas.

Nissan Murano CrossCabriolet: En udda fågel

ANNONS
Nissan Murano CrossCabriolet (2010) (Foto: Nissan)
Nissan Murano CrossCabriolet (2010) (Foto: Nissan)

Jeep och Land Rover är bland de få biltillverkarna som lyckas med cabriolet-suvar. Den karosstypen ligger liksom i deras DNA. Nissan, som byggt sitt rykte på gedigna bilar för breda marknader, lät sig inte hindras utan kapade taket av andra generationens Murano för att skapa vad de kallade “världens första fyrhjulsdrivna crossover-cabriolet”.

Eftersom den inte sålde bra antog vi att det skulle vara den sista, men Land Rover tog över stafettpinnen från Nissan med Range Rover Evoque Convertible, som också floppade. Volkswagen återvänder nu till striden med sin T-Roc Cabriolet, som presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2019.

Aston Martin Cygnet: En liten bil med stor prislapp

Aston Martin Cygnet (2011) (Foto: JD Classics)
Aston Martin Cygnet (2011) (Foto: JD Classics)

När Aston Martin lanserade Cygnet var det som om de hade skickat upp ett UFO. Den var olik alla andra modeller som någonsin burit företagets bevingade emblem, både på grund av sin storlek och sitt pris – vilket gällde även den Toyota iQ som den baserades på.

Aston Martin förklarade lite skamset att de tillverkade Cygnet för att uppfylla EU:s utsläppskrav och undvika höga böter. Ulrich Bez, Astons dåvarande vd, trodde försiktigt att märket kunde sälja ungefär 4 000 exemplar. Men inte ens rika och öppensinnade köpare kunde motivera att spendera lika mycket som för en BMW 3-serie på en iQ, och produktionen lades ner efter att Aston Martin tillverkat cirka 300 exemplar.

Även om den var misslyckad, är det fortfarande roligt att ibland se en Cygnet rulla runt i de finare delarna av London, och de behåller sitt värde mycket väl.

Land Rover Electric Defender: En elektrisk pionjär

ANNONS
Land Rover Electric Defender (2012) (Foto: Land Rover)
Land Rover Electric Defender (2012) (Foto: Land Rover)

Den ikoniska Land Rover Defender bytte ut sin turboladdade fyrcylindriga dieselmotor mot en kompakt elektrisk motor och ett litiumjonbatteri i forskningssyfte. Den behöll sin fyrhjulsdrift och fick ett regenerativt bromssystem som var designat för att fungera tillsammans med Hill Descent Control-tekniken.

Batteripaketet på 409 kg gav en räckvidd på ungefär 80 km, men Defender erbjöd en räckvidd på åtta timmar vid långsam körning i terräng. Land Rover byggde sju exemplar av den elektriska Defendern mellan 2012 och 2013. De var aldrig avsedda för massproduktion utan deltog i ett pilotprogram för att hjälpa Jaguar Land Rover att samla in data om elektrifierade drivlinor. Denna forskning gav så småningom resultat i deras första helt elektriska bil, Jaguar I-Pace.

BMW i3: En elektrisk stadsbil från BMW

BMW i3 (2013) (Foto: BMW)
BMW i3 (2013) (Foto: BMW)

BMW i3 överraskade många. Ingen förväntade sig att tillverkaren av “ultimata körmaskiner” skulle lansera en lyxig stadsbil. Var det inte det Mini var till för?

i3 är lika mycket en rullande teknikdemonstration som en premium-kompakt halvkombi. Även om den sticker ut i BMW:s modellutbud med sin elektriska drivlina, storlek och design, är den kulmen på en idé som BMW lekt med sedan början av 1990-talet. Konceptbilen Z11, som drevs av batterier och presenterades på bilsalongen i Frankfurt 1991, liknar i hög grad i3:s föregångare.

Jaguar F-Pace: En utmanare i suv-segmentet

Jaguar F-Pace (2016) (Foto: Jaguar)
Jaguar F-Pace (2016) (Foto: Jaguar)
ANNONS

Under många år fanns det en oskriven överenskommelse mellan Jaguar och Land Rover. De var systerbolag (först mellan 1967 och 1984, och sedan igen från år 2000) och höll sig till sina respektive områden. Jaguar tillverkade traditionellt sedaner och kombibilar, medan Land Rover fokuserade på suvar. Men när suvarnas popularitet ökade, öppnades nya möjligheter för tillverkare som Jaguar, som tidigare inte hade övervägt att konkurrera i detta segment.

Det var då Jaguar F-Pace föddes. Den blev den första Jaguar-modellen som vågade in på Land Rovers territorium. Och överraskande nog visade sig denna satsning vara lyckad. F-Pace blev inte bara en framgång, utan den ansågs till och med vara bättre än systermodellen Range Rover Velar. Jaguars intåg på SUV-marknaden visade sig vara ett smart drag, och F-Pace har sedan dess blivit en viktig del av deras modellutbud.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk: En muskelbil på fyra hjul

Jeep Grand Cherokee Trackhawk (2017) (Foto: Jeep)
Jeep Grand Cherokee Trackhawk (2017) (Foto: Jeep)

Jeep bygger i första hand bilar för tuff terräng, inte för racingbanor. Men de kunde inte motstå frestelsen att placera en 6,2-liters kompressormotor från Hellcat under huven på en Grand Cherokee. Resultatet blev en 697 hästkrafters suv som kan besegra en Porsche 911 i ett dragrace, även med ett fullt Ikea-kök i bagaget.

Den kan dessutom dra upp till 3300 kg när det behövs. Grand Cherokee Trackhawk är som en muskelbil som du kan använda för att dra din andra muskelbil till banan. Efter att ha kört den nyligen, kan vi konstatera att det är en förvånansvärt seriös – och ganska raffinerad – bil.

Alfa Romeo Dauphine – ett samarbete

Alfa Romeo Dauphine (Foto: AlfvanBeem, Wikicommons)
Alfa Romeo Dauphine (Foto: AlfvanBeem, Wikicommons)

Alfa Romeo Dauphine uppstod ur ett samarbete av ekonomiska skäl. Renault behövde en kostnadseffektiv lösning för att sälja sina bilar i Italien, medan Alfa Romeo, som då ägdes av den italienska staten, sökte en volymmodell för att hålla sina anställda sysselsatta. De kom överens om att Alfa Romeo skulle bygga Dauphine i sin fabrik i Milano, och i gengäld lovade Renault att distribuera Alfa Romeo-modeller genom sitt återförsäljarnätverk i Frankrike.

ANNONS

Den italienskbyggda Dauphine var i stort sett identisk med den franska versionen, förutom mindre detaljer som märkesemblem på framskärmarna och ovanför den bakre registreringsskylten. En teknisk skillnad var att den italienska modellen hade ett 12-volts elsystem istället för Renaults 6-volts.

Alfa Romeo tillverkade även Ondine, en mer lyxig version av Dauphine, samt modellen 4. Samarbetet mellan Renault och Alfa Romeo avslutades 1964, och det finns inga bevis för att Renault fullföljde sin del av avtalet.

Tesla Cybertruck: En futuristisk pickup

Tesla Cybertruck (Foto: Tesla)
Tesla Cybertruck (Foto: Tesla)

De flesta i bilbranschen förväntade sig att Teslas nya pickup skulle vara en tekniskt avancerad maskin, tydligt igenkännbar som en pickup – något i stil med Rivian. Istället fick vi en skapelse som verkade ha landat från en annan planet.

Vi har vant oss vid överraskningar från Tesla, men de har oftast varit förutsägbara: ännu snabbare accelerationstider, ännu mer avancerad självkörning. Men Cybertruck var något helt annat: en total omdesign av hur en framtida pickup kan se ut. Ännu en chock: den slutgiltiga produktionsversionen ser i stort sett likadan ut.

BMW XM Label: En kraftfull och kontroversiell suv

BMW XM Label (2023) (Foto: BMW)
BMW XM Label (2023) (Foto: BMW)

BMW XM lanserades hösten 2022 och fick mycket uppmärksamhet för både sin storlek – 5110 mm – och sitt pris: 145 000 pund utan tillval. Men nu har den nya Label-varianten kommit, och även om storleken är densamma har effekten ökat med 19 procent. Accelerationen från 0-100 km/h är nu 3,8 sekunder – med en möjlig topphastighet på 290 km/h.

ANNONS

Som ett resultat är priset nu 171 000 pund (återigen utan tillval), tillsammans med en mängd extra designjusteringar med röda accenter som kommer att få de flesta bilar framför den att snabbt flytta sig ur vägen – vilket kanske är poängen.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Köpa begagnad bil – undvik dessa 46 modeller

Här är en lista på de 46 bilarna som Consumer Reports anser haft sämst tillförlitlighet. Bra att kolla innan du ska köpa en begagnad bil. Att köpa en

Läs också:

Stor osäkerhet: Bankens svek mot 2 miljoner kunder: “Obehöriga…”. News 55

AI populärt bland jurister – men priserna är oförändrade. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS