Dagens PS

Chocken – 3 av 10 elbilsägare vill ha tillbaka avgasbilen

Räckviddsångest, höga kostnader, elpriser, ja det är flera olika orsaker till att folk nu vill överge sina elbilar och köpa en som går på bensin eller diesel. (Foto: Getty Images)
Räckviddsångest, höga kostnader, elpriser, ja det är flera olika orsaker till att folk nu vill överge sina elbilar och köpa en som går på bensin eller diesel. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juni 2024Publicerad: 25 juni 2024

En färsk undersökning från McKinsey chockerar med att avslöja att nästan en tredjedel av elbilsägare vill återgå till bensin- eller dieselbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Undersökningen, som omfattade över 30 000 personer från nio olika länder, visar en tydlig trend bland missnöjda elbilsägare.

Särskilt i USA är det ett stort problem då nästan hälften av alla elbilsägare där funderar på att byta tillbaka till traditionella avgasbilar. Det här rapporterar Vi Bilägare om.

I Norge är 18 % av elbilsägarna också redo att återgå till bensin och diesel, och i Frankrike och Italien är motsvarande siffror under 20 %. (Foto: Getty Images)
I Norge är 18 procent av elbilsägarna också redo att återgå till bensin och diesel, och i Frankrike och Italien är motsvarande siffror under 20 procent. (Foto: Getty Images)

Även Norge är sugna

Men det är inte bara amerikanerna som är missnöjda. I Norge är 18 procent av elbilsägarna också redo att återgå till bensin och diesel, och i Frankrike och Italien är motsvarande siffror under 20 procent.

Andel av deltagarna i undersökningen som säger att det är ”mycket troligt” att de kommer byta tillbaka till en bil med förbränningsmotor nästa gång. Data kommer från McKinsey och det är Vi Bilägare som rapporterar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Andel av deltagarna i undersökningen som säger att det är ”mycket troligt” att de kommer byta tillbaka till en bil med förbränningsmotor nästa gång. Data kommer från McKinsey och det är Vi Bilägare som rapporterar. (Foto: Åsa Wallenrud)

Anledningen till missnöjet är mångfacetterad. Den största faktorn är den bristfälliga laddinfrastrukturen. Många elbilsägare upplever att det är svårt att hitta laddstationer, vilket gör det komplicerat att äga och använda en elbil.

Dessutom har många ägare insett att ägandekostnaderna är högre än förväntat, med dyrare underhåll och högre elpriser.

Räckviddsångest och dålig infrastruktur är orsaker till att många börjar ge upp elbilen. (Foto: Getty Images)
Räckviddsångest och dålig infrastruktur är orsaker till att många börjar ge upp elbilen. (Foto: Getty Images)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Räckviddsångest

En annan viktig aspekt är batterikapaciteten. Många upplever att räckvidden inte lever upp till deras behov, särskilt vid längre resor.

Detta, i kombination med den långa laddningstiden, gör att många föredrar snabbheten och bekvämligheten med en traditionell avgasbil.

Trots dessa utmaningar finns det elbilsägare som är nöjda med sina fordon.

Men den växande missnöjeskåren visar att det finns mycket arbete kvar att göra för att förbättra infrastrukturen och kostnadseffektiviteten för elbilar. Annars riskerar vi att se en stor tillbakagång till bensin- och dieselbilar i framtiden.

Här är anledningarna till bytet

  • Publika laddinfrastrukturen inte tillräcklig: 35 procent
  • Totala ägandekostnaden för hög: 34 procent
  • Körmönster med många långresor: 32 procent
  • Kan inte ladda hemma: 24 procent
  • För stressigt att tänka på laddning: 21 procent
  • Ändrade transportbehov: 16 procent
  • Gillar inte körupplevelsen: 13 procent

Lista: Chockhöga bensinpriser

Inget engagerar så mycket som bensinpriset. Men var i världen är det egentligen dyrast att tanka? Här hittar du listan över de 10 dyraste ställena i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS