Halvledarkrisen vållar allt större problem för världens biltillverkare. BMW tvingas nu ta bort pekskärmarna i sex olika modeller i USA. Köparna får i stället styra skärmen med en ratt.
Chipkrisen tvingar BMW ta bort pekskärmar
Mest läst i kategorin
Bristen på komponenter tycks inte vara över på långa vägar för världens biltillverkare. Tillverkningstakten ligger långt under det normala och försäljningssiffrorna i oktober låg en tredjedel under fjolåret.
Nu bekräftar BMW i USA för Edmunds att bilarna kommer att levereras till kunderna utan pekfunktion på bilens skärm. I stället kommer bilens infotainmentsystem att skötas genom ratten som sitter i mittkonsolen. Kunder i USA kommer att kompenseras med drygt 4000 kronor i rabatt.
Gäller från vecka 43
I USA har meddelanden skickats ut till handlare, det är ännu obekräftat av BMW vad som gäller bilar som är beställda av europeiska kunder. De nya skärmarna gäller från vecka 43.
De berörda modellerna är:
G20 – 3-serie sedan
G22 – 4-serie Coupé
G23 – 4 serie cabriolet
G26 – 4 Series Gran Coupé (i4 påverkas inte)
G29 – Z4
G05 – X5
G06 – X6
G07 – X7
Drabbade bilar kommer ha en klisterlapp på vindrutan med koden “6UY”, som hänvisar till “radering av pekskärm”. I USA måste kunderna godkänna att bilen de beställt blir förändrad. Även funktionen med backningsassistent som finns på vissa modeller försvinner.
Även Volvo tar bort funktioner
BMW är inte det enda bilmärke som tvingats ta bort funktioner från sina bilar. Volvo har fått ta bort säkerhetsfunktioner från sina bilar, till exempel levereras vissa modeller utan filbytesvarnare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.