Chery, Kinas största bilexportör, erövrar Europa med Omoda 5. Efter succé i Spanien siktar de på att utmana stora europeiska märken.
Chery satsar på Europa – startar med Omoda 5
Mest läst i kategorin
I första halvåret sålde Chery 2 553 Omoda 5, främst i Spanien. Där har märket gått om Alfa Romeo, Land Rover, Honda och även kinesiska BYD.
Nu siktar de på att utmana Porsche på Europas femte största marknad, enligt Automotive News och Dataforce.
Snart i Sverige
I år ska Chery även lansera Omoda 5 i Italien, Storbritannien och Polen. Nederländerna, Belgien, Sverige och östra Europa står på tur.
Dessutom kommer Chery att introducera sitt premiummärke Jaecoo på utvalda europeiska marknader, inklusive Storbritannien.
Omoda 5 – en teknisk prispressare
Omoda 5 är en kompakt suv med en 1,6-liters turbomotor. Den lockar med både pris och teknik. I Spanien började priset på 280 000 kronor men har sjunkit till 23 000 kronor, vilket gör den billigare än många andra små suvar.
Efter bensinvarianten kommer en mildhybrid och senare i år en elversion med 61 kWh batteri och 430 km räckvidd. Elmotorn ger 204 hk, vilket gör att bilen kan accelerera från 0-100 km/h på 7,6 sekunder.
Prisutmaningar i EU
Elversionen förväntas kosta cirka 444 000 kronor i Storbritannien. I EU tillkommer dock 20 procent tull på grund av Kinas statliga subventioner för elbilar. För att undvika denna tull planerar Chery att börja tillverka Omoda 5, både el- och bensinversioner, i en tidigare Nissan-fabrik i Barcelona. Jaecoo 7 kommer troligen också att produceras där.
Fler modeller på gång
Chery planerar att lansera ännu fler nya modeller, inklusive hybrider och plug-in hybrider.
Omoda 9, en mellanstor suv med plug-in hybrid, lanseras tidigt nästa år. Sedan kommer Omoda 7 som både el- och hybridvariant, och Omoda 3 som ska konkurrera med Ford Puma och Nissan Juke.
Teknik för alla
Omoda 5:s bensinversion har som standard en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och två 12,3-tums skärmar. Dessutom finns det funktioner som nyckelfritt inträde och adaptiv farthållare.
Premiumversionen erbjuder bland annat uppvärmda säten och en 360-graders kameravision.
Stolt över sitt kinesiska ursprung
Victor Zhang, Cherys landschef i Storbritannien, säger att de inte döljer sitt kinesiska ursprung.
“Vi har gjort research och funnit att folk anser kinesiska märken vara prisvärda, av hög kvalitet och högteknologiska,” säger Zhang.
“Så jag bryr mig inte om folk ser oss som ett kinesiskt märke.”
Mindre bagageutrymme
En detalj som kan vara en besvikelse för europeiska kunder är Omoda 5:s bagageutrymme på 307 liter, vilket är mindre än genomsnittet för europeiska bilar av samma storlek. Anledningen är att kinesiska bilar ofta prioriterar passagerarutrymmet.
Chery tar efter MG
Cherys strategi att erbjuda flera drivlinor påminner om MG, som också är kinesiskt ägt och säljer bäst av alla kinesiska märken i Europa. Omoda 5 kommer att konkurrera med MG:s nya HS-suv, som finns i både förbrännings- och hybridversioner.
Stora ambitioner
Chery planerar att expandera kraftigt i Europa. I Spanien har Omoda redan 45 försäljningsställen och siktar på 80. I Storbritannien finns 60 ställen med mål på 100 i år och 150 nästa år. De har stora planer för både Omoda och det mer exklusiva Jaecoo-märket.
Victor Zhang avslutar med:
“Vi siktar på att ha en marknadsandel likt Kia inom fem år. Det är en utmaning, men vi måste sikta högt.”
Läs mer:
Chery och Jaguar Land Rover: Ett elektriskt samarbete tar fart. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.