Dagens PS

Chalmers: Lösningen för vätgasfordon

Chalmers löser problem kring vätgasfordon
Linnéa Strandberg i labbet där forskarna byggt ett kontrollsystem för att övervaka bränslecellen. (Foto: Chalmers/Henrik Sandsjö)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 aug. 2024Publicerad: 14 aug. 2024

Effektivare och mer långlivade bränsleceller behövs för att tunga vätgasfordon ska bli ett alternativ. Nu tar Chalmers oss närmare målet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vätgas är ett alternativt drivmedel som blir allt vanligare för tunga fordon. Vätgasdrivna fordon avger endast vattenånga som avgas.

Om vätgasen framställs via förnybar energi är det ett drivmedel helt fritt från koldioxidutsläpp.

Till skillnad från batteridrivna fordon behöver vätgasfordon heller inte belasta elnätet, eftersom vätgas kan produceras när elen är billig och sedan lagras.

Som du hör ligger det ett ”men” i luften här. Det kommer nu.

Vissa typer av vätgasdrivna fordon använder bränsleceller. Men de begränsas av relativt kort livslängd. Det är det problem som Chalmers forskare tar sig an i en ny studie.

”Viktigt steg”

Forskarna har utvecklat en innovativ metod för att studera och förstå hur delar av bränslecellen bryts ner vid användning.

”Det är ett viktigt steg framåt för att kunna optimera och kommersialisera bränslecellerna”, skriver Chalmers.

Man gör det genom att följa en specifik partikel i bränslecellen under användning.

ANNONS

Forskarna har monterat isär bränslecellen med jämna mellanrum och har sedan kunnat följa hur katodelektroden bryts ned på specifika områden under användningen.

ANNONS

Senaste nytt

”Överraskande”

”Man har tidigare utgått från att en bränslecells prestanda skulle påverkas av att plockas isär och studeras på det sätt vi har gjort, men det visade sig att det antagandet inte stämmer, vilket är överraskande. Därmed har vi kunnat studera bränslecellen under användning”, säger forskningsledaren Björn Wickman, docent vid Chalmers.

Hans forskargrupp har kunnat utforska hur materialet i bränslecellen bryts ned på både nano- och mikronivå, och exakt när och var nedbrytningen sker.

Det ger värdefull information inför utvecklandet av nya och förbättrade bränsleceller med längre livslängd, påpekar man.

”Från att man tidigare bara tittat på hur bränslecellen åldrats efter användning, har vi nu kunnat titta in i mitten av skeendet”, säger doktoranden Linnéa Strandberg.

Viktigaste målen

USA:s energidepartement har pekat ut just förbättrad livslängd för bränsleceller som ett av de viktigaste målen att nå innan bränslecellsdrivna vätgasfordon blir kommersiellt framgångsrika.

”Vi har nu lagt en grund som man kan bygga vidare på för utvecklandet av bättre bränsleceller. Metoden kommer framöver att användas för att utveckla och studera nya material som kan ge bränslecellen en längre livslängd”, säger Björn Wickman.

ANNONS

Läs mer:

De skapar framtidens batteri med ny teknologi. Dagens PS

Nytt svenskt batteri ska ladda världen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS